● Componentele aerodinamice ale vârfului de gamă GT a BMW au fost concepute special pentru curse de anduranţă ● Dezvoltare eficientă, datorită producţiei aditive ● Descoperirile încorporate în dezvoltarea producţiei viitoare ●
Bucureşti/München. Înainte pe circuit – apoi în showroom: programul de motorsport al BMW M8 GTE începe în ianuarie şi anunţă noile BMW Seria 8 şi BMW M8 care vor debuta ulterior în 2018. Este un instrument de promovare deosebit în industria auto modernă care a atras deja interesul pentru viitoarea gamă de modele BMW. Ultimele pregătiri pentru noua maşină de curse BMW M8 GTE sunt aproape de final şi maşină e pregătită de debutul în cursa de 24h de la Daytona din ianuarie.
Activitatea de testare intră în faza finală pentru că noul BMW M8 GTE se pregăteşte pentru debutul competiţional în cursa de 24 de ore de la Daytona (SUA), din ianuarie. Pe parcursul dezvoltării maşinii, care va concura în Campionatul Mondial FIA de Anduranţă (WEC) şi în IMSA WeatherTech SportsCar Championship (IWSC), inginerii s-au concentrat, printre altele, pe aerodinamică. BMW M8 GTE beneficiază de o serie de dotări inovatoare care vor fi încorporate în dezvoltarea viitoarelor modele de serie, în special BMW Seria 8 Coupé.
“Unul dintre premisele dezvoltării BMW M8 GTE este relaţia strânsă dintre motorsport şi producţie”, a declarat directorul BMW Motorsport, Jens Marquardt. “De asemenea, departamente diferite au avut o colaborare strânsă în domeniul aerodinamicii. Am beneficiat foarte mult de colaborarea intensă cu asamblarea prototipului central şi cu Aero Lab al BMW Group. În timpul dezvoltării, acest lucru ne-a permis să lucrăm asupra componentelor aerodinamice cu mai multă eficienţă, acestea fiind concepute special pentru curse de anduranţă. În acelaşi timp, colegii noştri în dezvoltarea producţiei au primit informaţii valoroase în domeniul automobilelor de înaltă performanţă.”
Soluţii eficiente şi robuste pentru rezistenţa aerodinamică
Pe lângă cursele de sprint, noul BMW M8 GTE va fi în acţiune în special în cursele de anduranţă de pe mapamond. Având în vedere acest lucru, inginerii BMW Motorsport şi-au propus să obţină o soluţie aerodinamică care să ofere o eficienţă maximă şi, în acelaşi timp, să fie cât mai robustă. Aceasta se referă nu numai la durabilitatea componentelor în sine, ci şi la stabilitatea aerodinamică şi la manevrabilitatea maşinii.
Dezvoltarea componentelor a început pentru concepţie, la care experţii în aerodinamică au lucrat îndeaproape cu colegii lor în domeniul dinamicii şi al simulării. În total, au fost efectuate peste 1.000 de calcule CFD pentru BMW M8 GTE.
De la idee la prototip într-o zi
Folosirea tehnologiei inovatoare precum producţia aditivă, în strânsă colaborare cu Centrul de Producţie Aditivă al BMW Group, a avut ca rezultat o activitate de dezvoltare mai rapidă şi mai eficientă. Pornind de la o idee propusă de un specialist în aerodinamică, uneori a durat mai puţin de 24 de ore pentru fabricarea şi testarea unei componente din tunelul aerodinamic.
De asemenea, BMW Motorsport a folosit sinergii cu dezvoltarea producţiei în tunelul aerodinamic şi a beneficiat de condiţii de testare perfecte la BMW Group Aero Lab. În total, s-au efectuat câteva sute de teste în tunelul aerodinamic în timp ce au fost dezvoltate proprietăţile aerodinamice ale BMW M8 GTE – mai întâi cu modele la scară, apoi cu maşina în sine.
Testul suprem pe circuit
În urma testelor de succes efectuate în tunelul aerodinamic, componentele aerodinamice au fost testate apoi în condiţii reale pe circuit. Aceste teste au arătat modul în care aerodinamica influenţează temperatura motorului şi a frânelor, ce simte pilotul în timpul diverselor manevre şi cum schimbarea condiţiilor de pe pistă poate afecta aerodinamica.
Un rezultat al dezvoltării aerodinamice intensive este inovatoarea aripă spate, intitulată “Swan Neck”. Aceasta permite trecerea unui flux de aer foarte curat pe partea inferioară a aripii din spate, crescând astfel eficienţa. În plus, linia înclinată a acoperişului adoptată de la BMW Seria 8 Coupé facilitează curgerea fluxului de aer către aripa din spate. De asemenea, difuzorul spate foarte lat contribuie la îmbunătăţirea eficienţei aerodinamice.
Oglinzile-aripă ale BMW M8 GTE reprezintă un alt exemplu al legăturii strânse dintre maşina de curse şi modelul de serie – noul BMW M8.
În cursul transferului de tehnologie, inginerii şi designerii BMW Motorsport se află în contact permanent cu colegii lor din producţie şi testează diverse opţiuni şi procese. Astfel, inovaţiile şi concluziile rezultate din dezvoltarea modelului BMW M8 GTE sunt încorporate în următoarea generaţie de modele BMW de serie, unde îmbunătăţesc din nou eficienţa aerodinamică.