Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Societatea Națională Nuclearelectrica sprijină proiectele organizației Narada de eficientizare energetică a școlilor din România

Vulcana Băi
  • Narada organizează un program de eficientizare energetică, dedicat școlilor din România, prin care cât mai mulți copii, profesori, membri ai comunităților din jurul școlilor să aibă noțiuni despre eficiența energetică, program sprijinit de Societatea Națională Nuclearelectrica.
  • Societatatea Națională Nuclearelectrica a sponsorizat proiectul de electrificarea a Școlii Gimnaziale „Ion Mareș” prin platforma de responsabilitate socială „Nucleu de Bine”.

Școala Gimnazială „Ion Mareș” din Vulcana Băi se afla anul trecut într-o situație critică în ceea ce privea rețeaua electrică. Panoul electric s-a aprins, iar penele repetate de curent lăsau școala în beznă pentru mult timp.

Vulcana Băi

SNE Nuclearelectrica a sponsorizat proiectul prin care organizația Narada a intervenit pentru schimbarea întregulului sistem electric, oferind astfel un exemplu tuturor celor care se pot implica în această cauză.

Școala gimnazială „Ion Mareș” din Vulcana Băi, județul Prahova, se confrunta de mult prea multă vreme cu probleme la rețeaua electrică. Construit în urmă cu 50 de ani, sistemul electric nu a fost niciodată înlocuit sau reparat, astfel că nu mai putea face față suprasolicitării. Erau nenumărate clase în care becurile nu mai funcționau sau funcționau în număr redus, iar mai mult de două aparate în priză puneau o presiune uriașă asupra rețelei. În plus, zona respectivă este renumită pentru penele dese de curent. „Rețeaua electrică existentă pe perioada celor 20 de ani a creat întotdeauna probleme fie pentru că era învechită, fie pentru că terminalele, locurile de acces, deveniseră de multe ori inutilizabile, periculoase, riscante. Acolo unde existau erau insuficiente și pe de altă parte, suntem într-o zonă în care foarte des apar fie fluctuații de tensiune, fie întreruperi, anunțate sau nu, care scoteau școala din funcțiune pentru o perioadă de ore sau zile întregi.“, povestește Daniela Maria Anastase, fosta directoare a școlii.

Daniela Maria Anastase, fosta directoare a școliii
Daniela Maria Anastase, fosta directoare a școliii

 

În urmă cu câțiva ani doar un noroc a făcut să nu se întâmple o tragedie. În timpul orelor de curs panoul electric s-a aprins. Din fericire toți elevii au fost evacuați în siguranță, iar ulterior s-a intervenit cu o soluție temporară, ce nu avea să țină loc de reparație. Având toate aceste antecedente, profesorii au simțit că e nevoie să se implice. Primul lucru a fost să scrie o alertă pe HartaEdu.ro, platforma Narada care listează nevoile școlilor din România și mobilizează comunitățile să se implice. „Eficiența energetică în contextul școlilor e ceva la care ne uităm de ceva timp, atât prin prisma faptului că școala ca nucleu al comunității poate construi principii sustenabile, dar și pentru că fără energie nu ne putem uita la niciun fel de inovație. Astăzi vorbim despre inteligență artificală, chatbots în educație, tehnologie, lucruri ce pot duce învățământul la un alt nivel și e strigător la cer să ne uităm cum încă se mai prăbușesc tavanele claselor sau se aprind panouri electrice. Nu o dată am aflat din comunitățile noastre că sunt școli care plătesc facturi uriașe la energie, pe de-o parte că nu sunt bine izolate școlile, pe de altă parte că nu există măsuri de optimizare, școli care nu-și mai permit astfel să investească nimic în actul educațional. Și mai e ceva. Deși au trecut patru ani de la pandemie, profesorii și elevii sunt deja obișnuiți cu tehnologia și mai sunt foarte puține locuri unde nu există device-uri educaționale. Cum e posibil să predai educația modernă dacă nu ai curent la prize?!”, precizează Raluca Jianu, CEO Narada.

Pornind de la cazul școlii Vulcana Băi și concomitent urmărind numărul de alerte înscrise pe HartaEdu.ro în zona de eficiență energetică, organizația Narada a cerut sprijinul mai multor parteneri din zona de energie pentru a interveni în aceste școli, atât pe partea de infrastructură, cât și pe partea de învățare. „Faptul că schimbăm azi o rețea electrică nu înseamnă că mâine trebuie să facem la fel. Ne dorim ca toți copiii să aibă noțiunile acestea de eficiență energetică, să-și poată calcula amprenta de carbon, să știe ce înseamnă folosirea responsabilă a resurselor ca, mai apoi, să ducă aceste informații acasă și apoi în comunitățile în care trăiesc.”, mai spune Raluca Jianu.

Începând încă de anul trecut, la Vulcana Băi s-a schimbat, cu sprijinul SNE Nuclearelectrica, întreaga instalație electrică a școlii, corpurile de iluminat, iluminatul exterior și, foarte important, întreaga rețea a fost legată la un generator, astfel că, la simularea pentru Evaluarea Națională din această iarnă, atunci când s-a oprit curentul, generatorul a intrat în acțiune, evitând o problem foarte mare de raportare. „La simularea Evaluării Naționale susținută în 5 și 6 februarie am observat că funcționează acest generator de mare putere. S-a oprit curentul electric pentru o jumătate de oră și el a pornit automat fără ca noi să observăm lipsa electricității. Ulterior am aflat de la colegii din alte școli ce probleme au fost, însă am fost fericiți că nu a mai fost nevoie să facem raportări peste raportări din această cauză”, povestește Rodica Dobrescu, actuala directoare a școlii.

Rodica Dobrescu, actuala directoare a școlii
Rodica Dobrescu, actuala directoare a școlii

Ce înseamnă eficientizarea energetică de la Vulcana Băi pentru elevi? Pe lângă faptul că erau zile întregi când școala era scoasă din funcțiune din cauza lipsei curentului electric, la orele de informatică, de exemplu, lecțiile se predau pe caiet, urmând ca elevii să facă practică la ei acasă, dacă aveau pe ce. Mai mult decât atât, școala e înscrisă în programul ERASMUS și, după mai multe stagii de schimb de experiență, unii dintre elevii școlii s-au întors acasă și s-au plâns de condițiile rudimentare în care sunt nevoiți să învețe. „Am fost plecată cu proiectul Erasmus anul trecut în Ungaria și acum 2 săptămâni în Turcia. M-a uimit faptul că acolo nu s-a oprit niciodată nici conexiunea, nici curentul și totul era foarte bine pus la punct”, povestește Ioana Savu, elevă în clasa a VII-a. „Vreau să devin arhitect. Am nevoie să văd ce proiectez și acum cu toată tehnologizarea aceasta se va trece pe calculatoare și este nevoie de multă energie. Doar suntem în secolul XXI”, spune și colegul ei, Vlad Moreanu, dând explicații legate de necesitatea energiei electrice.

Prin urmare, Vulcana Băi este doar una dintre școlile intrate în acest program de eficientizare energetică pe care Narada încearcă să-l transmită mai departe.

Proiectul de sprijinire a programului de eficiență energetică în școlile din România a fost finanțat în cadrul selecției de proiecte CSR și implicare în comunitate „Nucleu De Bine”, platforma de responsabilitate socială a companiei Nuclearelectrica. În cadrul concursului de proiecte au fost selectate și sponsorizate campanii CSR din domenii strategice pentru companie: educație, sănătate și protecția mediului, având prioritate proiecte din zonele în care compania își desfășoară activitatea.

Nuclearelectrica contribuie la securitatea energetică a țării prin energie curată, sigură și accesibilă. În același timp, prin proiectele de investiții construiește un viitor durabil pentru generațiile de mâine și asigură locuri de muncă pentru următorii ani. În acest context, parteneriatul dintre Nuclearelectrica și Narada reflectă intenția de a contribui împreună la educația generațiilor viitoare.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.