› ŠKODA VISION RS oferă prime indici cu privire la compacta ŠKODA a viitorului
› ADN-ul RS îşi are originile în automobilele de raliu 180 RS şi 200 RS din anul 1974
› Prototip inspirat din istoria de peste 117 ani de sport automobilistic a mărcii ŠKODA
› Sportivitate şi emoţie, îmbinate cu materiale vegane şi propulsie hibridă
Mladá Boleslav/Paris – Prototipul compact ŠKODA VISION RS ilustrează modul în care ŠKODA vede modelele RS din viitor. Pornind de la istoria de 117 ani a mărcii ŠKODA în motorsport, aceste modele RS vor pune şi mai mult accentul pe sportivitate şi emoţional, fiind totodată mai sustenabile, datorită materialelor vegane şi a sistemelor electrice de propulsie. De asemenea, ŠKODA VISION RS oferă şi primele indicii cu privire la aspectul viitoarelor modele ŠKODA din segmentul popular al compactelor.
Iniţialele, RS, folosite pentru prima dată pentru automobilele de raliu 180 RS şi 200 RS din anul 1974, au început să marcheze cele mai sportive modele din producţia de serie a mărcii ŠKODA începând cu anul 2000. Printre acestea se numără OCTAVIA RS, FABIA RS şi acum, noul KODIAQ RS, cu premiera mondială la Salonul Auto de la Paris. ŠKODA VISION RS arată cum anume ar putea arăta în viitor modele RS ale producătorului auto din Republica Cehă. ADN-ul RS este ridicat astfel la un nou nivel, cu linii dinamice şi accente din fibră de carbon, materialul rezistent şi uşor, folosit foarte mult în motorsport.
Sistemul electric de propulsie asigură caracteristici dinamice optimizate, plus eficienţă foarte ridicată. Hibridul plug-in îmbină un motor 1,5 TSI pe benzină cu o putere de (110 kW / 150 CP) cu un motor electric de 75 kW, oferind o putere totală de 180 kW (245 CP). Emisiile de CO₂ de doar 33 g/km demonstrează, de asemenea, sustenabilitatea sistemului de propulsie. ŠKODA VISION RS se poate deplasa pe o distanţă de 70 km cu propulsie pur electrică şi, deci, fără emisii.
Alături de sportivitate şi de designul atractiv, studiul cu cinci uşi impresionează şi cu caracterul său practic şi interiorul spaţios, specific tuturor modelelor ŠKODA. Conceptcar-ul cu o lungime de 4.356 mm oferă suficient spaţiu pentru 4 pasageri şi are o capacitate a portbagajului de 430 l. ŠKODA VISION RS este echipată optim şi pentru cotidianul digital al viitorului, dispunând, de asemenea, de soluţii inovatoare de conectivitate şi de Amazon Alexa ŠKODA Connect.
Citate
ŠKODA VISION RS
“VISION RS sugerează de pe acum designul viitoarei compacte ŠKODA. Astfel, am îmbinat spaţiul generos, specific modelelor ŠKODA, cu un design emoţional şi dinamic, la care am adăugat numeroase dotări Simply Clever. Totodată, VISION RS demonstrează cum ne dezvoltăm coerent conceptul RS. Astfel, pentru prima dată în istoria modelelor RS, prezentăm un hibrid plug-in care poate parcurge 70 km în modul pur electric, deci, fără a genera emisii. Îmbinăm sustenabilitatea cu sportivitatea, transformând conceptul RS pentru viitor.” – Bernhard Maier, Preşedintele ŠKODA AUTO
“Automobilele sportive, precum ŠKODA VISION RS sau viitoarele modele RS, ne permit să beneficiem la maximum de avantajele pe care el pot oferi sistemele de propulsie hibridă. Puterea adiţională generată de motorul electric este disponibilă instantaneu, la fel ca şi cuplul maxim, ceea ce constituie un avantaj enorm la accelerare. Iată combinaţia ideală între agilitate şi eficiență. Totodată, aceasta înseamnă şi că motorul cu ardere internă poate fi mai mic şi mai eficient. Autonomia oferită de motorul electric este de 70 km. În oraşe sau în zonele rezidenţiale, de exemplu, această distanță poate fi astfel parcursă fără a produce niciun fel de emisii.” – Christian Strube, membru al Consiliului de Administraţie ŠKODA, responsabil pentru Dezvoltare Tehnică
“ŠKODA VISION RS reprezintă următorul pas al evoluţiei modelelor sportive ŠKODA RS. Cu liniile şi muchiile sale precise, caroseria aerodinamică şi componentele din fibră de carbon, acest prototip emană forţă şi dinamism. Interiorul aminteşte de istoria de succes a mărcii ŠKODA în domeniul sportului automobilistic. Datorită operării intuitive, şoferul se poate concentra asupra a ceea ce este important, şi anume, condusul.” – Oliver Stefani, Directorul departamentului de Design al mărcii ŠKODA
Propulsie hibridă plug-in puternică şi eficientă
› Datorită sistemului electric de propulsie, modelele RS devin şi mai dinamice şi mai eficiente
› Motorul TSI de 1,5 litri este combinat cu un motor electric, ambele generând împreună 180 kW (245 CP)
› Autonomie electrică de 70 de kilometri şi emisii mixte de CO₂ de numai 33 g/km
Cu VISION RS, ŠKODA face încă un pas spre viitor, prezentând un sistem de propulsie electric, pentru un automobil purtând iniţialele sportive RS. Prototipul hibrid plug-in generează 180 kW (245 CP), asigurând performanţe dinamice ridicate. Autonomia sa pur electrică este de 70 km. Emisiile de CO₂ de numai 33 g/km sunt dovada de netăgăduit a eficienţei extraordinare a acestui model RS.
ŠKODA VISION RS este pusă în mişcare de un motor pe benzină şi un motor electric. Motorul 1,5 TSI generează 110 kW (150 CP), iar motorul electric adaugă încă 75 kW (102 CP). Puterea totală este de 180 kW (245 PS).
Hibridul plug-in ŠKODA VISION RS foloseşte pentru transmisie o cutie de viteze automată DSG cu șase trepte de viteză. Prototipul accelerează de la 0 la 100 km/h în 7,1 secunde. Viteza sa maximă este de 210 km/h. ŠKODA VISION RS accelerează de la 80 la 120 km/h în 8,9 secunde. Atletul compact emite, în total, doar 33 g de CO₂ per kilometru.
Autonomie electrică de până la 70 km
Energia necesară motorului electric este furnizată de o baterie litiu-ion cu o capacitate totală de 13 kWh, din care pot fi utilizaţi 9,9 kWh. Cu ajutorul unui cablu, bateria poate fi încărcată în 2,5 ore de la o staţie de încărcare sau de la o priză casnică. Varianta cea mai prietenoasă cu mediul este cea în care energia electrică folosită pentru încărcare este generată din surse regenerabile. Ca alternativă, bateria poate fi, de asemenea, încărcată în timp ce maşina se deplasează, folosind funcţia de recuperare a energiei.
Șoferul poate alege dintre trei moduri de condus: Normal, EV sau Sport. Modul Normal oferă combinaţia optimă între motorul pe benzină şi modul electric. Modul EV este folosit pentru condusul pur electric. Modul Sport este folosit pentru a conduce cu viteză mai mare, de exemplu, în situaţiile în care este nevoie de puterea maximă. Dacă şoferul optează pentru propulsia pur electrică (modul EV), poate călători pe o distanţă de până la 70 km fără a genera niciun fel de emisii.
Forme atletice şi dotări inspirate din motorsport
› Compacta dinamică impresionează cu muchiile sale tăioase şi cu liniile precise
› ŠKODA VISION RS oferă numeroase dotări sportive inspirate din sportul automobilistic
› La interior găsim un panou de instrumente nou, efecte luminoase şi cristal
Exteriorul modelului ŠKODA VISION RS îmbină elementele dinamice şi sportive cu detalii din fibră de carbon, precum şi cu trăsături aerodinamice, trasate din linii armonioase. Toate acestea oferă prime indicii referitoare la limbajul de design al viitoarelor modele sport ale mărcii ŠKODA. Alura dinamică se continuă şi la interiorul marcat de minimalism şi de un design foarte precis. Având în vedere display-ul central mare, scaunele sport, tuşele marcante de culoare, precum şi detaliile din fibră de carbon şi cristal, se observă imediat că limbajul de design al prototipului ŠKODA VISION RS a evoluat considerabil faţă de cel prezentat de ŠKODA VISION X.
Din fiecare unghi, ŠKODA VISION RS dă dovadă de un caracter unic şi de o formă complet nouă a ADN-ului RS. Capota motorului se remarcă prin forma sa sculpturală, cu forme precise, precum şi prin emblema ŠKODA realizată din cristal iluminat. Lamelele negre gloss din fibră de carbon ale grilei radiatorului sunt, de asemenea, iluminate şi au o formă nouă pentru familia RS. Fibra de carbon a fost utilizată, de asemenea, pentru prizele de aer laterale, care optimizează caracteristicile aerodinamice, dar şi pentru grila prizei de admisie şi pentru spoilerul frontal. Priza de admisie şi spoilerul reflectă forma grilei radiatorului. În combinaţie cu luminile de zi înguste, farurile formate din patru elemente de sticlă par că se concentrează asupra şoselei şi, împreună cu proiectoarele de ceaţă, îi conferă maşinii un caracter sportiv deosebit de pronunţat.
Aripile marcante şi linia “umerilor” specifică modelelor ŠKODA creionează un profil distinctiv. Geamurile laterale cu tentă închisă nu au rame şi au un design care face ca ŠKODA VISION RS să pară mai joasă şi mai alungită. Mânerele uşilor sunt retrase în caroserie, ceea ce permite o structură clară şi cursivă a caroseriei, iar micile steaguri ceheşti, marchează cei 100 de ani de la întemeierea Cehoslovaciei.
Oglinzile exterioare cu carcase din fibră de carbon şi design optimizat din punct de vedere aerodinamic sunt inspirate din motorsport. Jantele din aliaj uşor de 20 de inchi au fost optimizate pentru a reduce rezistenţa la înaintare. Emblema lor centrală este realizată din sticlă, cu detalii sportive din fibră de carbon. În partea din spate, atrag imediat atenţia difuzorul şi eleronul cu a treia lumină de frână integrată. Terminaţiile sistemului de evacuare sunt ascunse. Prizele de evacuare sunt realizate din fibră de carbon, la fel ca şi cele din faţă. Blocurile optice spate din partea de sus sunt realizate din cristal de Boemia şi au forma unui L culcat. Împreună cu blocurile optice inferioare, ele desenează un C pe timp de noapte, litera aceasta fiind un detaliu de design specific blocurilor optice ale tuturor modelelor ŠKODA. În spate este aplicat, de asemenea, înscrisul ŠKODA iluminat.
Sticlă de cristal şi efecte de lumină la interior
Odată cu ŠKODA VISION RS, marca ŠKODA prezintă un nou design interior, care include elemente dezvoltate ale conceptului ŠKODA VISION X, prezentat la Salonul Auto de la Geneva 2018. Panoul de instrumente alungit are dimensiuni generoase şi reflectă contururile grilei radiatorului de la exterior. Interiorul este dominat de fibră de carbon, precum şi de detalii decorative din cristal, iluminate în manieră unică şi animate în conjuncţie cu ecranul tactil al sistemului de infotainment. Consola centrală este realizată integral din carbon şi atrage atenţia cu designul său în stil space-frame, demonstrând cât de apropiate sunt modelele RS de universul motorsportului. În consola centrală este integrat şi un schimbător cu design minimalist, cu operare cu tehnologie shift-by-wire, pentru transmisia automată DSG.
Chingile minimaliste de pe uşi amintesc, de asemenea, de sportul automobilistic. Benzile elastice fixează conţinutul compartimentelor de depozitare, reprezentând o dotare Simply Clever specifică. Inserţiile din fibră de carbon sunt prezente şi pe panourile portierelor. Spătarele scaunelor sport puternic profilate par să plutească.
-
ŠKODA VISION RS – Dimensiuni
Lungime [mm]
4.356
Înălţime [mm]
1.431
Lăţime [mm]
1.810
Ampatament [mm]
2.650
Capacitate portbagaj [l]
430
Viitorul digital: mereu on-line, mereu conectat
› Ecranul tactil amovibil este centrala de comandă pentru operarea funcţiilor maşinii şi pentru infotainment
› Amazon Alexa Voice Service permite accesarea informaţiilor
› ŠKODA Connect oferă numeroase servicii în baza unei conexiuni permanente la internet
Digitalizarea şi conectivitatea reprezintă doi piloni importanţi ai Strategiei ŠKODA 2025. ŠKODA VISION RS marchează următorul pas spre viitorul digital, în care şoferii şi autovehiculele vor fi în permanenţă on-line şi vor comunica prin internet. Asistentul Amazon Alexa Voice Service este, de asemenea, integrat în universul ŠKODA Connect.
Ecranul central al panoului mare de instrumente reprezintă un element proeminent al interiorului şi permite utilizarea unui număr mare de funcții ale automobilului, precum selectarea unuia dintre cele trei moduri de condus, sau a gamei vaste de soluţii de infotainment şi conectivitate. La fel ca şi la ŠKODA VISION X, touchscreen-ul color de înaltă rezoluţie poate fi mutat în sus, pentru a descoperi o unitate de încărcare şi conectare a smartphone-ului, care permite crearea unei conexiuni la internet. Aceasta înseamnă că ŠKODA VISION RS este întotdeauna on-line şi permite accesul la serviciile on-line mobile ŠKODA Connect. Acestea sunt compuse din serviciile Infotainment Online şi Care Connect, la care se adaugă serviciul de Apel de urgenţă. Infotainment Online include informaţiile online din trafic. Serviciile Care Connect includ funcţia Proactive Service, care face legătura cu serviciul de consiliere clienţi sau cu un service, când este nevoie. Apelul de urgenţă pentru solicitarea asistenţei poate fi iniţiat manual sau automat, dacă au fost declanşate sistemele de reţinere.
Integrarea asistentului Amazon Alexa Voice Service
Un alt pas important spre viitorul digital este integrarea asistentului Amazon Alexa Voice Service în serviciile ŠKODA Connect. Folosind o boxă Amazon Echo sau aplicaţia Alexa pentru smartphone-uri, şoferul ŠKODA poate accesa datele automobilului de acasă sau în timp ce călătoreşte, descărcând doar Alexa ŠKODA Connect Skill şi conectându-se la contul său de utilizator ŠKODA Connect. Trebuie doar să apelaţi asistentul Alexa şi acesta vă va răspunde la întrebări, ca de exemplu, Câtă benzină mai este în rezervor?, Sunt închise geamurile şi uşile? sau Când este următoarea programare la service? După lansarea de succes în fază pilot din Germania şi Marea Britanie, proprietarii automobilelor ŠKODA din întreaga lume vor pute utiliza, în curând, noul serviciu în germană şi engleză. În curând va urma şi versiunea franceză.