· Nivel mai înalt de siguranță grație sistemelor inovatoare de asistență precum Multi-Collision Brake, Front Assistant și Driver Activity Assistant (detectarea nivelului de oboseală)
· Șasiul nou dezvoltat îmbunătățește manevrabilitatea
· Rigiditate crescută a caroseriei în ciuda greutății reduse
Sisteme inovatoare de asistență, un pachet complet de elemente de siguranță și un nivel foarte mare de stabilitate și manevrabilitate fac din ŠKODA Octavia unul dintre cele mai sigure automobile din acest segment, care implementează o întreagă gamă de noi sisteme de protecție, de la Front Assistant la protecția proactivă a pasagerilor, oferită de sistemul Crew Protect Assistant. În eventualitatea unei coliziuni, până la nouă airbag-uri oferă un nivel optim de siguranță pentru șofer și pentru pasageri.
"Siguranța pasagerilor este cel mai important aspect în proiectarea noilor autovehicule," declară Frank Welsch, membru al Consiliului de administrație ŠKODA, responsabil pentru Dezvoltare tehnică. "În cazul modelului Octavia am crescut nivelul existent de siguranță, care deja era foarte bun, la un nou stadiu. Șoferul și pasagerii nu au mai fost până acum nicodată atât de bine protejați într-un automobil ŠKODA, așa cum sunt acum în noua Octavia," declară Welsch.
Sisteme de asistență inovatoare pentru siguranță și mai ridicată
Portofoliul de sisteme de asistență pentru siguranță oferit pentru noua ŠKODA Octavia este extrem de divers. Toate sistemele au în comun faptul că nu dirijează șoferul, ci îl lasă pe acesta să conducă autovehiculul. Și totuși aceste sisteme ușurează sarcina şoferului în multe situații cotidiene, dar și în situații de trafic mai puțin obișnuite.
În urma unei coliziuni în trafic apare, destul de des, riscul unei coliziuni suplimentare, mai exact un impact secundar: indiferent că este vorba despre autovehiculul inițial, un alt participant la trafic, sau de obstacole (parapete de protecție, copaci). Sistemul Multi-Collision Brake, disponibil pentru prima dată la un automobil ŠKODA, încearcă să prevină acest lucru. În țările UE, ŠKODA include această tehnologie în echiparea standard. Sistemul Multi-Collision Brake încetinește automat autovehiculul după detectarea unei coliziuni – chiar și atunci când șoferul nu mai apasă pedala de frână. O coliziune suplimentară este evitată și/sau viteza la care coliziunea ulterioară are loc este redusă. Sistemul Multi-Collision Brake este o componentă a sistemului de Control Electronic al Stabilității ESC şi încetinește mașina până la viteza de 10 km/h. Activarea sistemului Multi-Collision Brake presupune și activarea luminilor de avarie și a luminilor de frână. Șoferul poate anula în orice moment intervenţia acestui sistem apăsând accelerația sau prin inițierea unei opriri de urgență voluntare. Clubul Auto German ADAC a oferit recent sistemului Multi-Collision Brake, dezvoltat de Volkswagen, un premiu pentru inovație în materie de siguranță.
Un alt debut pentru un automobil ŠKODA este acela al funcției Front Assistant, prezentă la noua Octavia. Front Assistant devine activ în cazul unei coliziuni iminente față-spate. La fel ca și în cazul funcției de confort Adaptive Cruise Assistant, care este de asemenea disponibilă pentru ŠKODA Octavia, Front Assistant utilizează un senzor radar, integrat în partea frontală, pentru a măsura în mod continuu distanța față de autovehiculul din față. Sistemul funcționează în patru etape: cu cât mai mult se diminuează distanța față de autovehiculul din față, cu atât mai puternic acționează funcția Front Assistant. Prima etapă este o avertizare vizuală, care alertează șoferul cu privire la distanța insuficientă. Următoarea etapă avertizează atât vizual cât și acustic cu privire la un obstacol care se apropie și pregătește sistemul de frânare. Ca avertizare principală, cea de-a treia etapă declanșează o acționare foarte scurtă a frânelor, iar apoi inițiază frânarea parțială, automată. Ultima etapă mărește la maximum sensibilitatea sistemului de asistență a frânării, în vederea frânării automate. Dacă șoferul nu reacționează în nici un fel, are loc o frânare de urgență. Astfel, sistemul poate reduce gravitatea accidentului și poate, în funcție de situație, chiar să prevină în totalitate o coliziune.
Pe o plajă de viteze de deplasare cuprinsă între 5 și 30 km/h, funcția Front Assistant funcționează în cooperare cu Funcția de Frânare de Urgență City pentru a opri în mod automat şi complet Octavia, dacă șoferul nu reacționează la un obstacol aflat în calea sa. În cazul în care riscul de coliziune este maxim, funcția de Frânare de Urgență în Oraș obține o decelerare de 8 m/s2.
Oboseala la volan este una dintre cele mai frecvente cauze ale accidentelor. Sistemul Driver Activity Assistant (detectarea oboselii la volan), disponibil pentru prima dată la noua ŠKODA Octavia, poate ameliora această problemă. În baza analizării comportamentului la volan, sistemul recunoaște deviațiile de la manevrarea normală și astfel o reducere a nivelului de concentrare a șoferului. Sistemul analizează comportamentul la volan timp de 15 minute după ce automobilul a fost pornit, cu condiția ca viteza să fie mai mare de 65 km/h, și salvează acest rezultat drept bază de comparație pentru semnal. O deviere semnificativă de la acest comportament caracteristic şoferului va indica o creștere a nivelului de oboseală a șoferului, ceea ce va declanșa un mesaj vizual pe panoul de instrumente – “fatigue detected – please take break” („detectat stare de oboseală – vă rugăm luați o pauză”) – recomandând astfel o oprire.
Prin sistemul proactiv de protecție a ocupanților, Crew Protect Assistant, ŠKODA pune la dispoziție un alt sistem nou pentru ŠKODA Octavia, care a fost până acum utilizat numai în cazul autovehiculelor de lux. Sistemul Crew Protect Assistant ‘pregătește’ șoferul și pasagerii pentru un accident iminent: în cazul unui risc detectat – de exemplu, în cazul frânării de urgență sau într-o situație din trafic evaluată ca fiind critică – sistemul pretensionează centurile de siguranță atât pentru șofer cât și pentru pasageri. În plus, sistemul închide trapa și geamurile laterale (lăsând deschisă doar o mică fantă), în cazul situațiilor critice, instabile, precum supravirarea sau subvirarea puternică, care declanșează sistemul ESC. Aceste acțiuni au rolul de a preveni pătrunderea obiectelor străine în interiorul mașinii.
Sistemul Lane Assistant este o premieră pentru modelele ŠKODA şi îmbunătățește considerabil siguranța în trafic. Asistentul de avertizare a schimbării benzii de rulare scade riscul schimbării din neatenție a benzii de rulare. Sistemul asistă șoferul noii Octavia mai ales pe autostrăzi care au linii de marcaj vizibile în mod clar. Sistemul funcționează cu ajutorul unei camere video, integrate în baza oglinzii retrovizoare din interior. Camera detectează marcajele benzilor din fața mașinii, la viteze de 65 km/h și mai mari. Asistentul de avertizare a schimbării benzii de rulare recunoaște schimbarea involuntară a benzii, oferă un avertisment vizual pe panoul cu instrumente și inițiază corectarea direcției. Fără marcaje care să poată fi recunoscute ușor, sistemul nu funcționează. Dacă semnalizarea este activată înainte de a călca un marcaj, sistemul Lane Assistant nu va reacționa.
Protecție complexă în materie de siguranță
Din nefericire, nici măcar cele mai bune sisteme de siguranță nu pot preveni fiecare și orice accident. Dacă, în ciuda tuturor precauțiilor are loc o coliziune, noua ŠKODA Octavia oferă șoferului și pasagerilor cel mai bun nivel de protecție posibil. Pentru prima dată, Octavia dispune de airbag pentru genunchii șoferului (standard în țările UE) precum și de airbag-uri laterale pentru pasagerii din spate. Până la nouă airbag-uri pot proteja ocupanții automobilului, într-o interacțiune bine coordonată cu centurile de siguranță cu prindere în 3 puncte, oferind astfel un nivel ridicat de protecție la răniri. În plus, airbag-ul frontal pentru pasagerul din față poate fi dezactivat atunci când pe acest loc se transportă un scaun special pentru copii.
Ca și regulă, toți ocupanții automobilului sunt asigurați cu centuri cu 3 puncte de prindere (care în față oferă și posibilitatea de reglare pe înălțime) şi cu pretensionare (în spate, opțional în combinație cu airbag-urile laterale). Limitatoarele de forță integrate reduc tensiunile aplicate asupra zonei toracice a ocupanților. Pentru un nivel ridicat al siguranței copiilor, scaunele de copii cu prindere Isofix pot fi conectate ferm la mașină prin intermediul sistemelor de fixare corespunzătoare de pe spătar și, de asemenea, prin intermediul unei centuri de siguranță suplimentare, care este poziționată în partea de sus şi se numeşte TopTether. La cerere, punctele de prindere Isofix pot fi integrate, de asemenea, și în scaunul pasagerului din față.
În toate țările Uniunii Europene, dotările de siguranță precum: sistemul de Control Electronic al Stabilității (ESC) cu Multi-Collision Brake, șapte airbag-uri, airbag-ul frontal pentru pasagerul din față, care poate fi dezactivat, și luminile de zi sunt incluse în echiparea standard. Sistemul ESC este activat în situații critice și previne, în mod sistematic, dezechilibrarea autovehiculului în viraje.
Punțile îmbunătățite și ampatamentul mai lung creează un șasiu modern
Manevrabilitatea precisă, cu un nivel înalt de agilitate în viraje și o suspensie echilibrată au reprezentat obiectivele celor care au proiectat șasiul noii ŠKODA Octavia. Rezultatul este remarcabil: un șasiu stabil, echilibrat, care îndeplinește în mod optim toate cerințele de siguranță și confort.
Șasiul noii Octavia utilizează două tipuri de punți spate. Versiunile cu motorizări pe benzină de până la 103 kW și motorizări diesel de până la 110 kW sunt echipate cu nou creata punte spate cu bare de torsiune. Versiunile de motorizări mai puternice, precum și viitoarele versiuni cu tracțiune integrală (Combi) și cu gaz natural CNG vor utiliza o punte spate multi-link nou concepută.
Puntea spate cu bare de torsiune constă într-o secțiune transversală, deschisă în partea de jos, la capetele căreia sunt sudate inserții din foi de tablă. Aceste inserții din foi de tablă au lungimi diferite, în așa fel încât să poată fi obținute diferite rate de torsiune. În comparație cu o bară tubulară sudată, această arhitectură are un avantaj semnificativ în ceea ce privește greutatea. Puntea spate cu bare de torsiune cântărește 38 de kg, adică cu 15 kg mai puțin decât tipul de punte spate utilizat anterior în cazul modelului Octavia – având în același timp și un nivel mai mare de rigiditate și un comportament îmbunătățit în cazul virării la ruliu.
Puntea spate multilink a înregistrat, de asemenea, îmbunătățiri sistematice, mai ales în ceea ce privește masa. Utilizarea oțelului dur-aliat precum și îmbunătățirile aduse, din punct de vedere structural, unui număr mare de componente, a rezultat în reducerea greutății cu 4 kg, ajungându-se în prezent la o masă totală de 49 de kg. Principiul care stă la baza designului acestei arhitecturi, cu separarea sistematică a rigidității longitudinale și transversale, asigură caracteristici excelente de confort și manevrabilitate.
În partea din față, noua Octavia dispune de o punte față MacPherson (brațe) cu o basculă nou proiectată în partea inferioară. Oțelul dur-aliat, utilizat în cazul basculei, și o abordare inovatoare cu un design bionic în cazul pivotului basculant contribuie atât la reducerea masei, cât și la îmbunătățirea stabilității. Montat în poziție centrală pe puntea față, cadrul auxiliar este proiectat pentru cea mai mare rigiditate transversală. Per ansamblu, în cazul punții față greutatea s-a redus cu 2,8 kg.
Ampatamentul noului model ŠKODA Octavia a crescut cu 108 mm în comparație cu generația precedentă. Acesta este cel mai lung ampatament din segment, iar distanța semnificativ mai mare dintre puntea spate și cea din față mărește și mai mult efectul pozitiv asupra stabilității automobilului.
Caroserie mai sigură și mai ușoară, grație unor procedee de fabricație inovatoare
Grație utilizării inovatoare a oțelurilor dure și foarte dure, precum și a unor noi metode de producție, caroseria noii ŠKODA Octavia nu este doar mai ușoară, ci și mai robustă decât cea a modelului precedent. Aproximativ un sfert (26,1 procente) din arhitectura de siguranță constă din oțeluri de cea mai înaltă duritate, formate la cald. Aceste componente sunt de până la șase ori mai rezistente decât cele ambutisate din oțel normal, și sunt de până la opt ori mai rezistente decât cele din oțel cu duritate mare. Ele sunt create prin încălzirea oțelului la temperaturi mari (cca. 950 grade Celsius), modelarea acestuia în timp ce este încă extrem de fierbinte și apoi răcirea lui la 180 de grade Celsius, într-un interval de 5,5 secunde. Avantajul este acela că toate componentele create în acest mod pot fi fabricate la o grosime considerabil mai mică decât înainte, în timp ce își păstrează aceeași rezistență la deformare – această abordare reduce greutatea și conduce la economii de carburant în noua ŠKODA Octavia.