› Evoluţia limbajului de design ŠKODA
› Design fascinant: ADN-ul ŠKODA Simply Clever devine Simply Surprising
› În centrul atenţiei stau acum emoţia şi ingeniozitatea discretă
› Elementele cristaline reprezintă o referinţă la tradiţia artei ceheşti de prelucrare a cristalului de Boemia, simbolizând precizia
› Noul înscris ŠKODA compus din majuscule simbolizează consolidarea încrederii în sine
› Departamentul de design ŠKODA are peste 150 de angajaţi provenind din 28 de naţiuni
Mai modern, mai sportiv şi, mai ales, mai emoţionant: în următoarea sa etapă de dezvoltare, limbajul de design al mărcii ŠKODA este implementat pentru prima dată la un model din producţia de serie, şi anume, la noua ŠKODA SCALA. Despre marca cehească cu o tradiţie îndelungată se poate spune, mai degrabă că a evoluat continuu, decât că a fost revoluţionată. ADN-ul originar al mărcii ŠKODA a fost îmbogăţit cu elemente cristaline, amintind de arta prelucrării cristalului de Boemia. Noul ADN ŠKODA dispune acum de accente inedite, datorită interacţiunii surprinzătoare a laturii funcţionale cu latura emoţională: este “Simply Surprising”, adică pur şi simplu surprinzător. Totodată, noile modele ŠKODA reţin perfect valorile mărcii, rezumate de expresia “ingeniozitate discretă”
Oliver Stefani, Directorul departamentului de Design al mărcii ŠKODA explică: “Intenţia noastră este de a atrage mai mulţi oameni cu noul nostru limbaj de design, care este mai cursiv, mai dinamic şi, mai ales, mai emoţionant. Scopul nostru este ca cei care ales o ŠKODA să nu facă acest lucru doar datorită caracterului său practic, a spaţiului generos şi a raportului excelent preţ/valoare. Ne dorim ca ei să adore, de asemenea, designul maşinii şi să intre într-o relaţie emoţională specială cu automobilul lor.”
Inspiraţie din cultura şi tradiţiile Cehiei
ŠKODA este unul dintre producătorii auto cu cea mai îndelungată tradiţie din lume, având o istorie foarte bogată. Sediul principal al mărcii se află în Mladá Boleslav, Republica Cehă. De asemenea, compania are birouri în Praga, deci chiar în inima Europei. Inspiraţia sa provine din cultura cehească, ce se mândreşte cu o arhitectură impresionantă, dar şi cu faimosul cristal de Boemia.
Cu linii precise şi tăioase, deci cu forme dinamice inspirate de sticla de cristal, primul pas în evoluţia limbajului de design al mărcii ŠKODA a fost realizat în 2015, odată cu lansarea celei de-a treia generaţii a modelului ŠKODA SUPERB. În 1996, la lansarea ŠKODA OCTAVIA, sloganul “Simply Clever” a devenit reţeta succesului mărcii. Acum este în curs de implementare următoarea etapă a dezvoltării interiorului şi exteriorului. “Simply Surprising” îmbină funcţiile ergonomice, cu utilizare facilă, cu designul cu detalii cristaline şi cu un caracter mai emoţional, fără a fi supraîncărcat, conform mottoului “ingeniozitate discretă”.
Detalii exterioare noi
Karl Neuhold, cel care conduce departamentul de Design Exterior de la ŠKODA, explică: “Noul limbaj de design trezeşte emoţii şi emană mai mult dinamism, mai multă sportivitate. Automobilele ŠKODA devin acum mult mai atractive ca aspect, iar datorită proporţiilor perfecte ale cabinei alungite, se menţine spaţiul generos pentru care fiecare model ŠKODA este renumit.”
La noul limbaj de design, grila radiatorului atrage imediat atenţia. Aceasta se face remarcată de la prima privire, cu forma sa hexagonală distinctivă, care conferă maşinii un aspect autentic. Aşa-numita linie Tornado caracteristică, trasată de-a lungul profilului maşinii, alungeşte vizual automobilul, accentuând caracterul sportiv şi dinamic al modelului. Suprafeţele atractiv modelate stârnesc emoţie, iar elementele cristaline sunt integrate chiar şi în farurile înguste, acoperite cu sticlă transparentă, dar şi în blocuri optice din spate, care au forma literei L. Un nou simbol marcant al evoluţiei designului ŠKODA este înscrisul ŠKODA creat din majuscule şi poziţionat pe centrul hayonului. Spaţiul interior generos a fost desigur menţinut.
Interiorul cu ecranul central, aşezat în poziţie înaltă
Norbert Weber, Directorul departamentului de Design pentru Interior, Culori şi Finisaje al mărcii ŠKODA, explică: “Interioarele prototipurilor VISION X şi VISION RS reprezintă demonstrații realiste ale limbajului de design viitor al mărcii ŠKODA, cu noi culori şi materiale care subliniază noul spirit al designului interior al mărcii. Conceptul nou al interiorului, prezentat în premieră pentru ŠKODA SCALA, marchează punctul de plecare al noii identităţi emoţionale şi funcţionale a mărcii.”
Noul interior, lansat în producţia de serie odată cu SCALA, se caracterizează prin utilizarea echilibrată a spaţiului în interiorul automobilului, dar, înainte de toate, prin noul design al panoului de instrumente. Panoul este simetric şi redă linia grilei radiatorului şi a capotei motorului, cu aşa-numitul power-dome central şi cu emblema ŠKODA. Ecranul liber poziţionat al sistemului de infotainment este aşezat central şi la înălţime mare, pentru a fi în câmpul vizual direct al şoferului. Sub ecran, suportul ergonomic pentru mâna care acţionează ecranul tactil formează o linie aparte de design.
Materiale de calitate şi un finisaj granulat unic pe suprafeţe
Andrea Jensen, cea care coordonează echipa care se ocupă de Designul Cromatic şi Tapiţerii la ŠKODA, explică: “Urmărim obţinerea unei îmbinări armonioase a materialelor şi culorilor la interior şi exterior, fiind în căutarea celui mai bun rezultat posibil. Designul are menirea de a genera emoţie şi, totodată, de a se potrivi ADN-ului ŠKODA. Un bun exemplu în acest sens este noul finisaj cu structură granulată de pe panoul de instrumente şi panourile uşilor.”
Noul interior este marcat de culori calde şi plăcute, precum şi de materiale de calitate superioară. Aici sunt incluse şi tapiţeriile realizate din microfibră Suedia, cu cusături contrastante, precum şi suprafețele moi de pe bord şi panourile uşilor. Acestea au un nou finisaj granulat special, inspirat din structurile cristaline şi vor caracteriza stilul mărcii ŠKODA în viitor.
Studiourile de design ŠKODA din Mladá Boleslav, Praga şi Shanghai
ŠKODA Design îşi are sediul într-o vilă construită în 1890, pe malul râului Jizera, în cartierul Česana, din oraşul cehesc Mladá Boleslav. ŠKODA Design face acum parte din centrul modern ŠKODA AUTO Technology, care s-a mutat în Česana în 2008 şi a fost apoi din nou extins în 2015. Aici tehnologia futuristă este îmbinată cu tradiţia, într-un mediu idilic, ce beneficiază de o atmosferă foarte specială, în care designării îşi pot da frâu liber creativităţii. Vila a fost mai demult domiciliul producătorului de textile, Franz Hiller. Iniţial aici au fost construite fabrici de textile, în secolul 19. Apoi, la mijlocul secolului 20, aici au fost produse piese pentru autovehiculele ŠKODA.
Un al doilea sediu al departamentului de design al mărcii se situează în inima capitalei Cehiei, nu departe de Castelul Praga, de Podul Charles, Casa care Dansează şi Palatul Žofín. Primele schiţe de design ale viitoarelor modele ŠKODA sunt create şi într-un alt mediu propice inspiraţiei: clădirea Art-nouveau din Praga, de pe Masarykovo nábřeží. Dar şi în China, cea mai mare piaţă individuală a mărcii, ŠKODA are un sediu al departamentului de design. Biroul din Shanghai este condus de Miroslav Jaskmanicky.
Echipa de design a lui Oliver Stefani are o componenţă pronunţat internaţională, cei 150 de angajaţi provenind din 28 de naţiuni. Astfel, beneficiază de influenţe şi idei din cele mai diverse culturi ale lumii.
Interviu cu Oliver Stefani, Designerul-Şef al ŠKODA AUTO
Domnule Stefani, vorbiți de evoluție şi nu de revoluţie în ceea ce priveşte următoarea etapă a limbajului de design al mărcii ŠKODA. De ce?
Oliver Stefani: “În ultimii ani, ŠKODA a parcurs dezvoltări extrem de favorabile în domeniul
designului, punând accent pe continuitate. Schimbarea direcţiei la fiecare nou model nu este o trăsătură care să caracterizeze marca. ŠKODA îşi menţine direcţia, creând awareness şi certitudinea că este o marcă demnă de încredere. Mai întâi, formele curate au accentuat beneficiile “Simply Clever” şi au dat formă esenţei mărcii. În al doilea pas, am făcut uz de contururi deliberat poziţionate şi de elemente cristaline pentru a crea noi accente şi o senzaţie aparte, de autonomie. Pentru a accentua toate acestea, am avut nevoie doar de ajustări minore, pentru ca designul nostru să devină mai marcant şi mai modern.”
Prin ce anume se caracterizează noul stil?
Stefani: “Prin intermediul prototipului ŠKODA VISION RS, prezentat la Paris, am oferit o previziune clară. Liniile exteriorului devin mai sportive, mai dinamice şi mai succinte. Suprafeţele emană forţă prin forma lor, iar liniile sunt cursive, pentru a accentua dinamismul. Noua tehnologie LED ne extinde flexibilitatea în ceea ce priveşte designul farurilor şi al blocurilor optice din spate, permiţându-ne să evidenţiem şi mai bine elementele cristaline, în bunul spirit al tradiţiei ŠKODA. La interior, reflectăm structurile simetrice de la exterior şi creăm un nou punct fix, sub forma display-ului central liber poziţionat la înălţime mai mare. Simbolul exterior al noului limbaj de design este inscripţia ŠKODA formată din majuscule şi aplicată pe partea din spate a maşinilor.”
Care consideraţi că este aspectul decisiv al noului limbaj de design ŠKODA?
Stefani: “Latura funcţională şi latura emoţională. Deoarece prin emoţie poţi inspira oamenii şi, în general, astfel poţi crea legături cu mai mulţi oameni. De multe dori, designul este motivul pentru care alegem să cumpărăm sau nu o anumită maşină.”
Cum reuşiţi să daţi naştere unor astfel de emoţii?
Stefani: “În primul rând, cu un exterior care stârneşte dorinţa. Detalii distinctive, precum grila radiatorului şi farurile în formă de săgeată, liniile cursive şi proporţiile echilibrate fac ca maşina să iasă în evidenţi şi să radieze dinamism, aşa cum este şi cazul noii ŠKODA SCALA. De asemenea, am transferat această primă impresie vizuală şi la interior. Panoul de instrumente reflectă liniile exteriorului, accentuând sentimentul de spaţiu vast, specific modelelor ŠKODA. Display-ul central, aşezat în poziţie ridicată, în câmpul vizual al şoferului, dă naştere unei simetrii plăcute. Totodată, ecranul tactil cu finisajul său de sticlă şi poziţionarea sa liberă, generează un look foarte modern, sugerând calitate superioară.”
Ce alte aspecte importante ar mai fi de menţionat referitor la designul interiorului?
Stefani: “Alături de aspect, importante sunt şi materialele utilizate şi modul în care acestea sunt procesate. Aici sunt incluse şi tapiţeriile realizate din materiale de calitate ridicată, ca de exemplu, microfibra Suedia sau pielea, a căror design este optimizat cu cusături contrastante. Trebuie amintite şi suprafeţele din spumă moale, de pe panoul de instrumente şi panourile uşilor. Acestea au acum un finisaj granulat special, pornind de la structurile cristaline specifice. Aceste suprafeţe distinctive vor caracteriza şi interiorul autovehiculelor ŠKODA ale viitorului.”
De unde provin ideile dumneavoastră noi în procesul de design?
Stefani: “Echipa noastră de design este compusă din peste 150 de angajaţi din 28 de naţiuni. Numai acest fapt înseamnă deja o sursă imensă de idei, provenite din culturi foarte diferite. Job-ul meu este de a le permite acestor oameni să viseze şi de a le acorda spaţiul necesar pentru ca ideile lor să crească. Inspiraţia noastră provine din colaborarea dinamică a unui număr mare de personalităţi diferite, dintr-o atmosferă de lucru plăcută în studiourile noastre de design din Mladá Boleslav, Praga şi Shanghai şi, nu în ultimul rând, din tradiţia îndelungată a mărcii ŠKODA şi
din cultura cehească. Arta de prelucrare a cristalului de Boemia oferă şi multe alte posibilităţi adiţionale, pe care le vom putea implementa în viitor.”
Prin ce se caracterizează un bun designer?
Stefani: “Curiozitate în toate aspectele vieţii şi o bună intuiție. Orice ţi se pare interesant poate servi ca sursă de inspiraţie. La mine este vorba în primul rând de aeronave, dar şi de bărci, arhitectură, modă şi filme. Uneori, pur şi simplu privesc lumea din jurul meu, în timp ce stau într-o cafenea. Designerii trebuie să aibă capacitatea de a recunoaşte tendinţele noi din timp. Desigur, nici noi nu avem vreun glob de cristal, dar avem o intuiţie bună, iar aceasta este foarte importantă. Dar, deoarece designul este întotdeauna subiectiv, nu există niciodată doar alb sau negru în acest domeniu. Trebuie să fii suficient de stăruitor pentru a-i convinge pe ceilalţi de ceea ce crezi tu. Dacă reuşeşti să dai naştere unor sentimente în sufletele celorlalţi, fie pozitive sau negative, atunci ai realizat ceva: awareness, atenţie. Este bun orice alt răspuns decât “Nu-mi pasă”, acesta exprimând doar un caracter arbitrar. În tot ceea ce facem, urmărim stârnirea de sentimente şi evităm mediocrul. Când oamenii văd un design pentru prima dată şi zâmbesc, designerii sunt fericiţi. Este un sentiment extrem de plăcut pentru noi.”