Deși, începând din martie 2020, pandemia COVID-19 a generat un context mai degrabă impredictibil la nivel global, aceasta ne-a demonstrat totodată că ne putem adapta și putem preveni răspândirea infecțiilor virale prin reamenajarea unor birouri care să ofere atât confort, cât și siguranță angajaților. Care sunt măsurile esențiale în adaptarea noilor spații de lucru la contextual actual și menținerea unui echilibru corect în ceea ce privește sănătatea, siguranța, confortul și intimitatea la locul de muncă?
După mai bine de un an de pandemie care a impus schimbarea modului de lucru uzual într-un regim de telemuncă, eforturile Skanska s-au concentrat pe definirea unui model de reajustare a noilor spații de lucru, pregătite acum pentru reîntoarcerea angajaților la birou.
„Prin eforturile și expertiza noastră ne-am propus să împărtășim un model care să arate cum putem pregăti spațiile de birouri post-pandemice astfel încât ele să încurajeze oamenii să se reîntoarcă la birou, să păstreze cultura companiei și să-i facă pe angajați să se simtă în siguranță. Alături de consultanții noștri interni și externi am încercat să redefinim viitorul spațiior de lucru și să adaptăm conceptul ca să răspundă noilor nevoi ale angajaților și angajatorilor. Noile birouri nu vor fi doar un loc în care angajații trebuie să meargă în fiecare zi, ci un loc în care își doresc, în mod natural, să fie. Acestea vor facilita socializarea, împărtășirea de experiențe și găsirea echilibrului între viața profesională și cea personală”, spune Adam Targowski, Director de Mediu in cadrul diviziei de dezvoltare comercială a Skanska din CEE.
Pentru a se adapta noului context, Skanska a dezvoltat „Care for Life Office Concept”, orientat pe siguranța angajaților odată cu reîntoarcerea acestora la birouri.
Cum proiectăm birouri în care oamenii să poată lucra chiar și pe timpul unei pandemii? Există soluții recomandate pentru reamenajarea birourilor care respectă măsurile de siguranță și prevenție:
1. Crearea mai multor spații care sporesc abilitatea de concentrare
Un important factor de motivare în decizia de întoarcere la birou îl constituie acum spațiile de lucru liniștite, care permit angajaților să se concentreze. Lucratul într-un spațiu închis și confortabil crește productivitatea. Spațiile de lucru deschise pot fi reconfigurate în mai multe încăperi separate, cu diferite funcțiuni, care permit o mai bună concentrare. Este indicat ca spațiile de birou să permită munca atât din picioare cât și așezat, precum și odihna.
2. Facilități care încurajează colaborarea
Potrivit unui studiu realizat de Skanska, oamenii încă preferă să meargă la birou în detrimentul lucratului de acasă. Cu toate acestea, în era post-pandemică, birourile trebuie să fie pregătite să ofere mai mult decât înainte. Ele trebuie să fie mai bune, mai confortabile și mai interesante decât mediul de lucru de acasă.
Spațiile de birouri și sălile de întâlniri vor încuraja în continuare colaborarea și socializarea, însă vor fi adaptate noilor reguli, crescând siguranța angajațior.
În ceea ce privește relaxarea, se recomandă amenajarea unor spații sigure destinate socializării cu echipa și sesiunilor creative, dar și servicii precum cafenele sau locuri de servit masa în incinta clădirilor de birouri. Cercetările realizate de Skanska arată că, mai ales pentru angajații români, sunt importante spațiile verzi și posibilitatea de lucru în aer liber.
3. Utilizarea în siguranță a sălilor de conferințe
Capacitatea sălilor de conferințe trebuie redusă în timpul pandemiei. Senzorii care colectează date privind gradul de ocupare fac posibilă o mai bună controlare a numărului de participanți.
Se recomandă oferirea unei mai mari flexibilități în ceea ce privește ședințele și întâlnirile dintre mai mulți angajați. Dacă sălile nu permit organizarea unor întâlniri mai mari, se recomandă rearanjarea spațiului deschis.
4. Utilizarea de soluții proptech pentru optimizarea ocupării spațiilor
Simulările computerizate îi determină din ce în ce mai mult pe chiriași să optimizeze utilizarea spațiului pe baza probabilităților statistice. Senzorii, hărțile de căldură și monitorizarea traficului sunt soluții proptech care pot ajuta chiriașii în deciziile de management al clădirii prin observarea, analizarea și programarea traficului din cadrul spațiilor de birouri.
5. Schema de așezare a birourilor „Six Feet Office”
Odată cu regulile de distanțare socială și aranjarea mobilierul din spațiile de birouri trebuie să respecte măsurile de siguranță. Noile măsuri recomandă transformarea birourilor de până acum în birouri care să respecte regula „Six Feet Office”, adică să asigure o distanță de 6ft. (1.83 metri) între angajați, în orice moment. Se recomandă amplasarea birourilor astfel încât distanța dintre angajați să fie de cel puțin 1.6 metri.
Rândurile de birouri se vor așeza la 2 metri distanță unul față de celălalt, pentru a păstra între ele spații de trecere sigure.
6. Utilizarea individuală a unui birou
Împărțirea unui birou de către angajați este o practică des întâlnită în rândul birourilor de tip open-space. Cu toate acestea, acest aspect trebuie revizuit cu atenție, iar un birou trebuie alocat unui singur angajat pe parcursul zilei. Chiar și în acest caz, dezinfectarea biroului trebuie efectuată zilnic.
Crearea unor spații de lucru orientate către utilizator reprezintă o provocare pentru orice business. Skanska și-a propus să împărtășească bunele practici, oferind consultanță profesională chiriașilor cu privire la siguranța la locul de muncă. Astfel, Skanska răspunde în mod activ la nevoile actuale ale clienților, ajutând chiar la adaptarea echipamentelor existente și viitoare la noile cerințe privind siguranța.
Ce este „Care for Life Office Concept” dezvoltat de Skanska?
Un loc de muncă nu este cu adevărat sănătos dacă acesta nu prioritizează sănătatea propriilor angajați, fie că vorbim de sănătatea mintală, sau fizică. În urma unor cercetări detaliate, a colaborărilor cu experți dar și inspirat din acțiunile noastre anterioare, Skanska continuă să creeze spații de birouri din care se poate lucra în siguranță.
„Care for Life Office Concept” este un model dezvoltat de Skanska pentru clădirile din Europa Centrală și de Est în colaborare cu numeroși designeri de interior, un epidemiologist, un designer de exterior și alături de studio-ul de arhitectură ARUP, pentru a oferi cele mai potrivite soluții de optimizare a experienței și siguranței la locul de muncă.
Conceptul include consultanță pentru chiriași și implementarea protocoalelor și a soluțiilor de siguranță menite să prevină transmiterea virusului COVID-19, dar și a oricăror alte boli potențial infecțioase în viitor. Conceptul are în vedere patru aspecte principale: calitatea aerului, implementarea soluțiilor de tip touch-free, măsurile de distanțare socială și managementul clădirilor din punct de vedere al siguranței.
„Din studiile realizate până acum, dar și din tendințele remarcate în clădirea Equilibrium unde avem și noi birourile, observăm în rândul angajaților dorința de a se reîntoarce la birou. Pentru ca noile spații de birouri să poată funcționa în cele mai bune condiții de siguranță și în conformitate cu standardele Skanska, pentru care starea de bine și sănătatea fizică și mintală a angajaților constituie o prioritate de top, am implementat Care for Life Office Concept în toate proiectele noastre din Europa Centrală și de Est. Prin această inițiativă vrem să le oferim angajaților încrederea de a se reîntoarce la birouri, unde vor găsi un mediu sigur și adaptat cu succes noilor cerințe. Ne dorim, totodată, să ajutăm birourile să-și revendice importantul rol pe care îl joacă în viața profesională: fie că vorbim despre aportul lor în integrarea noilor angajați, consolidarea echipelor, menținerea culturii organizaționale sau definirea limitelor între viața profesională și cea personală a angajaților, care s-au suprapus pe durata muncii de acasă”, adaugă Aurelia Luca, Vicepreședinte Executiv pentru Operațiunile din Ungaria și România din cadrul diviziei de dezvoltare imobiliară a Skanska din CEE.
Mai multe detalii: https://www.skanska.ro/what-we-do/workplaces/cfl/