În 2009, numărul autovehiculelor noi înregistrate, echipate cu Programul Electronic de Stabilitate (ESP), a crescut în Europa de la 55% la 60%. Conform datelor prezentate într-o evaluare realizată de Bosch, această creştere s-a constatat mai ales în cazul autoturismelor din clasa compactă. În această clasă, numărul de autovehicule echipate cu ESP a crescut pe primele cinci pieţe din Europa de la 23% la 39%. Semnificativ mai redusă este rata de echipare în cazul autoturismelor din clasa mică. În acest caz, s-a constatat o reducere de la 20% la 17% a acestei rate, datorită creşterii solicitărilor pentru autovehiculele la preţ redus. În două ţări, cota generală s-a redus cu câte un punct procentual: în Germania, aceasta a ajuns la 80% şi în Franţa la 41%. Cu toate acestea, cererea de ESP a crescut constant în celelalte ţări: de exemplu, în Spania a ajuns la 72% şi în Italia la 56%.
În 2009, tot mai mulţi producători au inclus sistemele ESP ca dotări standard pentru noile modele fabricate. Compania Bosch este optimistă şi în ceea ce priveşte evoluţia din următoarele luni. Începând cu luna noiembrie 2011, va intra în vigoare o reglementare UE adoptată în 2009, conform căreia, toate modelele de autoturisme şi autoutilitare trebuie să fie echipate cu acest sistem de siguranţă activă. Din noiembrie 2014, aceste prevederi se vor aplica pentru toate vehiculele. Importanţa sistemului ESP se datorează faptului că previne deraparea autovehiculelor şi, conform unor cercetări realizate de instituţii independente, acesta poate reduce producerea a numeroase accidente cu consecinţe grave sau fatale. Prin urmare, ESP este unul dintre cele mai importante sisteme de siguranţă de la bordul autovehiculului, după centura de siguranţă şi înaintea airbagurilor. Potrivit Comisiei Europene, introducerea pe scară largă a sistemului ESP ar salva anual 4 000 de vieţi şi ar evita rănirea a 100 000 de persoane.
Activităţi desfăşurate la nivel mondial pentru mai multă siguranţă în trafic
În martie 2010, Adunarea Generală a Naţiunilor Unite a stabilit ca 2011 – 2020 să fie desemnat deceniul siguranţei rutiere. În ciuda progreselor înregistrate în numeroase state, numărul persoanelor decedate în accidente rutiere a crescut constant în ultimii ani. Conform datelor ONU, circa 1,3 milioane de oameni îşi pierd viaţa în accidente rutiere şi circa 50 de milioane sunt rănite anual. Scopul acestei iniţiative este de a reduce până la jumătate numărul deceselor prognozat pentru 2020. Pe lângă îmbunătăţirea calităţii reţelei de drumuri, se urmăreşte, de asemenea, dezvoltarea şi extinderea sistemelor de siguranţă activă.
Programul de evaluare a autovehiculelor noi, NCAP (New Car Assessment Program) din Europa, a inclus sistemul ESP în criteriile sale de evaluare. De la începutul anului 2010, autovehiculele pot obţine punctajul maxim de cinci stele numai dacă sunt echipate standard cu sistemul ESP. Pornind de la acest aspect, Euro NCAP a demarat de curând o nouă iniţiativă care urmăreşte să evidenţieze şi mai mult importanţa sistemelor de siguranţă puse la dispoziţie de producătorii de autovehicule.
Preocupare activă pentru siguranţă – aniversare a 15 ani ESP Bosch
Bosch a început încă din 1978 fabricarea primului sistem de siguranţă activă, sistemul de antiblocare la frânare (ABS), iar în 1987 a urmat sistemul antiderapare (ASR). Bosch a inventat Programul Electronic de Stabilitate (ESP) şi a fost prima companie care a introdus acest sistem în producţia de serie, în anul 1995. "ESP este o poveste de succes,” a declarat Dr. Werner Struth, Preşedintele departamentului „Sisteme de control al şasiului” din cadrul Bosch. Programul Electronic de Stabilitate (ESP) oferă sprijin şoferilor în aproape toate situaţiile critice de conducere. Acesta include funcţiile sistemului antiblocare la frânare (ABS) şi ale sistemului antipatinare (ASR). ESP detectează mişcările autovehiculului cauzate de derapaj, acţionând în mod activ în sensul contracarării acestora. Conform statisticilor, alunecarea roţilor reprezintă cauza principală a accidentelor mortale de circulaţie. „Prin introducerea sistemului ESP, pot fi evitate până la 80% din accidentele cauzate de alunecarea roţilor", a rezumat Dr. Werner Struth. „Acest sistem este, aşadar, după centura de siguranţă, cel mai important sistem de siguranţă din dotarea unui autovehicul”.
Design optimizat, costuri reduse
Numărul de accidente poate fi semnificativ redus numai dacă cât mai multe autovehicule sunt echipate cu sistemul de siguranţă. Astfel, încă de la început, scopul declarat al companiei Bosch a fost de a optimiza designul sistemului ESP, de a-l face mai mic, mai eficient şi la un cost mai redus. Primul sistem, versiunea 5.0, a fost urmat în1998 de versiunea 5.7, iar în 2002 de generaţia 8. Generaţia 9, reprezentată de sistemul ESP care cântăreşte doar 1,6 kg, a fost lansată la începutul anului 2010. Comparativ, primul ESP din 1995 cântarea 4,3 kg. Datorită noului design modular, noua generaţie oferă soluţii pentru toate segmentele de autovehicule – autoturisme compacte, de lux sau autoutilitare uşoare. “Cu acest design optimizat din punct de vedere al costurilor, sprijinim eforturile industriei auto şi ale guvernelor, pentru ca sistemele de siguranţă activă să devină echipare standard pentru toate vehiculele,” a declarat Struth. “În acest mod, putem reduce semnificativ numărul accidentelor grave.”