Pentru mulţi şoferi, parcarea este adesea un factor de stres. Locul din ce în ce mai mic pentru efectuarea manevrelor, spaţiile înguste şi traficul extrem de agitat fac din parcare o sarcină tot mai dificilă. Parcările şi manevrele necesare pentru efectuarea acestora sunt încă acţiuni riscante. O analiză a datelor despre accidente efectuată de AZT, un institut german de cercetare a accidentelor, indică faptul că aproximativ jumătate din totalul accidentelor din Germania ce implică deteriorări ale autovehiculelor sunt cauzate de coliziunile din timpul parcărilor. Sistemele de asistenţă la parcare pot ajuta la scăderea acestui număr, deoarece ajută şoferii să parcheze şi să manevreze autovehiculele în siguranţă şi în mod confortabil. Bosch este unul dintre principalii furnizori pe acest segment.
Sistemul de asistare la parcare: vedere de ansamblu în timpul parcării
Sistemul de asistare la parcare Bosch sprijină şoferul atunci când fiecare centimetru contează. Utilizând senzori integraţi în bara de protecţie, sistemul monitorizează zona din faţa şi din spate a autovehiculului şi detectează obstacolele în timp util. La fel ca liliecii, senzorii trimit semnale cu ultrasunete şi apoi recepţionează semnalele reflectate. Sistemul utilizează diferenţa de timp dintre cele două semnale pentru a calcula distanţa dintre autovehicul şi obstacol, operaţie pe care o poate efectua începând de la o distanţă de 2,5 metri. În funcţie de tipul autovehiculului şi al sistemului, acesta emite un semnal sonor de avertizare sau combină avertizarea sonoră cu un semnal vizual de avertizare a şoferului. În cazul versiunii care emite doar un semnal sonor, distanţa este indicată printr-un ton de avertizare a cărui frecvenţă creşte pe măsură ce autovehiculul se apropie de obstacol şi devine în final continuu. Sistemele cu semnalizare vizuală şi sonoră încep prin a indica vizual apropierea de un obstacol prin intermediul afişajelor LED sau al unei imagini afişate pe ecran, în acelaşi timp emiţând un semnal sonor de avertizare în momentul în care autovehiculul se apropie prea mult de acesta (la o distanţă de aproximativ 30 de centimetri sau mai mică). Astfel, nici cele mai mici spaţii de parcare nu mai reprezintă o problemă. Sistemul de asistare la parcare poate preveni unele reparaţii costisitoare cauzate de accidentele din timpul parcării. În majoritatea cazurilor, preţul acestuia este amortizat de prima coliziune pe care o evită.
Asistentul la parcare este precum mersul pe şine
Încercările nereuşite de parcare sunt stresante şi iritante. Asistentul la parcare Bosch ajută şoferii să parcheze în orice loc adecvat în doar câteva secunde, fără stres şi fără probleme. Un senzor special, integrat în partea laterală a barei de protecţie faţă, scanează partea respectivă a drumului pe care circulă autovehiculul. Asistentul la parcare anunţă şoferul imediat ce găseşte un loc adecvat pentru parcarea paralelă sau perpendiculară. Dacă şoferul apasă butonul pentru a activa asistentul la parcare, acesta din urmă calculează în doar câteva fracţiuni de secundă traiectoria optimă pentru a ajunge la spaţiul respectiv, mişcările necesare ale volanului şi numărul de manevre necesare. Apoi asistentul la parcare preia comanda: şoferul ia mâna de pe volan şi controlează manevrele de parcare doar prin acţionarea cu grijă a pedalelor de acceleraţie şi de frână. Cu ajutorul servodirecţiei electrice, asistentul efectuează toate mişcările volanului şi ghidează autovehiculul în cele mai înguste spaţii de parcare, ca şi cum ar fi pe şine. Şoferul rămâne la comandă în permanenţă, putând anula efectuarea manevrelor în orice moment prin simpla preluare a controlului asupra volanului. În plus, asistentul ajută şi la ieşirea din spaţiul de parcare. Acesta ghidează autovehiculul într-o poziţie din care şoferul îl poate scoate rapid şi în siguranţă din parcare. Şoferul supraveghează traficul şi frânează sau accelerează conform indicaţiilor sistemului.
Sistemul de parcare automată: parcare perfectă în spaţii înguste, fără a fi necesară prezenţa şoferului la volan
Sistemul de parcare automată Bosch va fi lansat pe piaţă în anul 2015. Acesta asigură intrarea şi ieşirea complet automatizate în şi din spaţiile de parcare selectate. Şoferii se pot concentra doar pe controlul procesului, putând rămâne în autovehicul sau ieşi în prealabil. În curând, nu vor mai reprezenta o problemă nici spaţiile în care uşile autovehiculelor se deschid cu greu. În acest caz, şoferul poate ieşi din autovehicul atunci când se află lângă locul de parcare selectat şi poate iniţia de la distanţă manevrele de parcare, de exemplu prin apăsarea unui buton de pe cheia autovehiculului sau de pe smartphone. Apoi autovehiculul intră şi iese singur din spaţiul de parcare, fără a fi necesară prezenţa şoferului la volan. Pentru a întrerupe efectuarea manevrelor, şoferul trebuie doar să elibereze butonul.
Camera video pentru marşarier: o perspectivă nouă asupra parcării
În cazul multor autovehicule moderne, şoferul are o vedere limitată asupra zonei din jurul autovehiculului. Geamurile laterale şi cele din spate sunt din ce în ce mai mici şi forma autovehiculelor este puternic influenţată de cerinţele aerodinamice şi de protecţie a pietonilor. Aceştia sunt câţiva factori din cauza cărora manevrele de şofat sigure şi precise devin din ce în ce mai dificile, dacă nu practic imposibile. Camera video pentru marşarier Bosch ajută şoferii în timpul deplasării în marşarier. Imaginea live captată de o cameră video şi afişată pe ecranul sistemului audio sau de navigaţie prezintă zona din spatele autovehiculului. Acest „al treilea ochi” este activat automat în momentul cuplării treptei de marşarier. Şoferul poate vedea pe ecran în timp real dacă drumul este liber. Camera video nu poate însă afişa zona din jurul colţurilor autovehiculului şi nici nu poate furniza informaţii precise referitoare la distanţă. Din acest motiv, Bosch combină tehnologia camerei video cu un sistem de asistenţă la parcare pe bază de senzori cu ultrasunete. Aceste tehnologii se completează perfect: de exemplu, distanţele măsurate de senzorii cu ultrasunete sunt afişate sub forma unor bare colorate în cadrul imaginii live furnizate de camera video. Astfel, şoferul are acces dintr-o privire la toate informaţiile importante.
Sisteme cu mai multe camere video şi valet pentru parcare
Bosch lucrează deja la sistemele cu mai multe camere video care pot prezenta şoferilor o imagine panoramică, fără distorsiuni şi de înaltă calitate a autovehiculului şi a zonei din jurul acestuia. În etapa următoare, sistemele video afişează imaginile pe care le înregistrează şi le interpretează. Sistemele inteligente de camere video vor analiza secvenţele video. În cazul detectării unor obstacole sau a unor obiecte în mişcare în imediata apropiere a autovehiculului, acestea vor avertiza şoferul, iar în situaţia unui pericol de coliziune iminentă, vor interveni, de exemplu printr-o frânare rapidă.
În viitor, soluţiile de tip „valet pentru parcare” vor elibera complet şoferii de stresul căutării îndelungate a unui loc de parcare, precum şi de manevrele obositoare de parcare şi de plecare. Autovehiculul va primi la începutul călătoriei informaţiile referitoare la locurile libere din parcările amenajate. Apoi şoferul va opri autovehiculul la intrare şi va coborî. După activarea funcţiei, autovehiculul se va deplasa singur până la locul de parcare, iar la solicitarea şoferului va reveni la locul destinat preluării.
Senzorii cu ultrasunete Bosch: standardizaţi şi rentabili
Pentru toate aceste funcţii pe bază de ultrasunete, Bosch utilizează senzori standardizaţi şi rentabili. Conceptul platformei adaptabile Bosch oferă flexibilitate maximă pentru producătorii auto: soluţii de sisteme ce pot fi adaptate cu precizie în funcţie de fiecare autovehicul. O unitate de comandă ASIC asigură integrarea simplă a funcţiilor într-o unitate de comandă centrală sau într-o unitate de comandă mai mică, de sine stătătoare.
Camera video cu rază scurtă de acţiune Bosch: mică şi puternică
Bosch utilizează cea mai nouă tehnologie CMOS (complementary metal oxide semiconductor) pentru camerele sale video, care asigură o calitate de excepţie a imaginii, chiar şi la contrast foarte mare sau luminozitate redusă. Pentru a capta o zonă cât mai mare, Bosch utilizează camere video cu un unghi de vizualizare de 180 de grade. Distorsiunile inevitabile de tip „fish-eye” sunt corectate optic şi/sau prin aplicarea unui algoritm puternic. Astfel, şoferul vede o reprezentare naturală şi uşor de înţeles a zonei din imediata apropiere a autovehiculului.
Mai multe informaţii despre sistemul pentru parcarea automată puteţi găsi la adresele //videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/na/CC/robert-bosch-gmbh-leonberg-automotive-electronics-4 şi //videoportal.bosch-presse.de/en/clip/_/na/CC/robert-bosch-gmbh-leonberg-automotive-electronics-3.
Bosch: 20 de ani de experienţă în domeniul funcţiilor de asistare la parcare
1989: Bosch începe să dezvolte senzorii cu ultrasunete pentru monitorizarea spaţiului de parcare din faţa şi din spatele autovehiculului.
1993: Ford Germania lansează pe piaţă primul sistem de asistare la parcare Bosch, ca dotare opţională pentru modelul Ford Scorpio.
1994: Mercedes-Benz include a doua generaţie de senzori în dotarea standard a Clasei S.
1997: General Motors este primul producător auto din S.U.A. care comandă senzori cu ultrasunete Bosch.
2006: Bosch creează primul asistent la parcare din lume care măsoară lungimea spaţiilor de parcare. Acesta este montat în premieră pe modelul Citroen C4 Picasso.
2008: Primul sistem semi-automat de asistare la parcare Bosch pentru autovehicule cu servodirecţie electrică îşi face debutul pe modelele Mercedes Clasa A şi Clasa B.
2010: Asistentul pentru vedere laterală Bosch este primul sistem de monitorizare a unghiului mort pe bază de ultrasunete din lume, acesta extinzând portofoliul de produse Bosch ce au la bază tehnologia ultrasunetelor, prin introducerea funcţiilor de asistenţă pentru efectuarea manevrelor.
2011: Bosch lansează generaţia a doua a asistentului la parcare. Una dintre funcţiile acestuia este parcarea paralelă îmbunătăţită. Noul asistent pentru ieşirea din spaţiul de parcare ghidează autovehiculul în faţă şi în spate în cadrul locului de parcare până când şoferul poate ieşi în siguranţă prin efectuarea unei singure manevre. Este oferit şi un asistent pentru parcarea perpendiculară, care poate conduce autovehiculul într-un spaţiu de parcare amplasat în unghi drept faţă de direcţia de deplasare.