Conform unor cifre recente publicate de Comisia Europeană, ritmul de reducere a deceselor rutiere a scăzut semnificativ anul trecut (la -2 %) comparativ cu reducerea foarte promițătoare înregistrată la nivelul UE pe parcursul ultimului deceniu (o medie de – 6 %). Mai mult decât atât, unele state membre ale UE, precum Germania și Suedia, care au avut în trecut performanțe foarte bune în materie de siguranță rutieră, înregistrează o creștere semnificativă a numărului de decese. În alte state membre, cum ar fi Polonia și Belgia, care sunt deja în urmă în ceea ce privește siguranța rutieră, numărul deceselor crește. Motocicletele, în cazul cărora numărul deceselor nu a scăzut nici după mai bine de un deceniu, continuă să reprezinte o problemă.
Siim Kallas, comisarul UE pentru transporturi, a declarat: „Aceste cifre reprezintă un serios semnal de alarmă. Ne confruntăm cu cea mai mică scădere a numărului de decese rutiere din ultimul deceniu. Șoselele europene fac încă 85 de victime în fiecare zi. Este inacceptabil. Trebuie să intensificăm cu hotărâre eforturile la nivelul UE și la nivel național pentru a atinge obiectivul de a înjumătăți din nou numărul deceselor rutiere până în 2020. Voi solicita miniștrilor din toate statele membre informații despre planurile naționale de aplicare a reglementărilor în domeniul siguranței rutiere pentru 2012. Doresc să mă asigur că, inclusiv într-o perioadă economică dificilă, această activitate, atât de importantă pentru siguranța rutieră, primește atenția cuvenită. La nivelul UE, intenționez ca în 2012 să mă ocup în mod specific de problema deceselor în rândul motocicliștilor. Trebuie să reușim să inversăm tendința actuală și să obținem o reducere a numărului de decese.”
Tabelul anexat – „numărul deceselor rutiere pentru fiecare țară” – prezintă progresele realizate începând cu anul 2001, indicând cifrele la nivelul UE și o defalcare pentru fiecare țară. Tabelul include cele mai recente cifre pentru 2011.
Pe parcursul ultimului deceniu, în cadrul Planului UE de acțiune pentru siguranța rutieră 2001-2011, s-au realizat progrese majore. S-a redus numărul deceselor rutiere cu aproape 45 % și s-au salvat peste 125 000 de vieți omenești.
Numărul deceselor rutiere din UE a scăzut în medie cu 6 % în fiecare an. Iar în unii ani scăderea a fost chiar de 11 % (2010).
Planul UE de acțiune pentru siguranța rutieră 2011-2020
În iulie 2010, Comisia Europeană a adoptat o serie de planuri ambițioase pentru a reduce la jumătate numărul deceselor rutiere din Europa în următorii 10 ani. Inițiativele propuse în cadrul „Orientărilor pentru politica europeană de siguranță rutieră 2011-2020” includ un evantai larg de măsuri, de la impunerea unor standarde de siguranță mai înalte pentru vehicule până la îmbunătățirea pregătirii participanților la trafic și aplicarea cu mai multă strictețe a normelor rutiere. Comisia colaborează îndeaproape cu statele membre pentru implementarea acestui program.
Programul de acțiune pentru siguranța rutieră 2011-20:
Programul de acțiune pentru siguranța rutieră prevede o serie de inițiative diverse axate pe îmbunătățirea vehiculelor, a infrastructurii și a comportamentului participanților la trafic.
S-au definit șapte obiective strategice:
* îmbunătățirea măsurilor de siguranță pentru camioane și autoturisme;
* construcția unei infrastructuri rutiere mai sigure;
* proiectarea de vehicule inteligente;
* înăsprirea condițiilor de acordare a permiselor și îmbunătățirea pregătirii conducătorilor auto;
* o mai bună aplicare a legii;
* limitarea cazurilor de vătămare corporală;
* fixarea de noi priorități în ceea ce privește motocicliștii.
Care sunt următoarele etape?
Se vor intensifica activitățile vizând implementarea Planului UE de acțiune pentru siguranța rutieră 2011-2020. În plus, Vicepreședintele și-a anunțat intenția de a spori eforturile legate de aplicarea reglementărilor la nivel național și de motocicliști, care constituie o categorie vulnerabilă de participanți la traficul rutier.
|
* Cifre preliminare bazate pe cele mai recente date disponibile. Estimările pentru Regatul Unit și Țările de Jos se bazează pe datele din perioada ianuarie – septembrie. Estimările pentru Italia și Spania se bazează pe datele colectate de poliție, cu excepția zonelor urbane.
Tabelul 1. Tendințe privind numărul deceselor rutiere în UE (toți participanții la trafic) pentru 2000-2010
Tabelul arată că, în timp ce numărul deceselor pentru autoturisme, pietoni, biciclete și ciclomotoare a scăzut începând din 2001, nu același lucru s-a întâmplat și în cazul motocicletelor.
Persoane de contact:
Helen Kearns (+32 2 298 76 38)
Dale Kidd (+32 2 295 74 61)
Pagini Utile
* Măsurile detaliate pentru fiecare obiectiv strategic sunt enumerate în nota anexată:
MEMO/10/343
* Mai multe informaţii despre siguranţa rutieră:MEMO/11/483