Controlul vehiculelor este fundamental pentru siguranța rutieră. Pe șoselele Europei își pierd zilnic viața peste 5 persoane, în accidente cauzate de probleme de ordin tehnic. Din acest motiv, Comisia Europeană a adoptat noi reguli care înăspresc regimul de control și îi extind anvergura.
Defecțiunile tehnice constituie o cauză importantă a accidentelor, determinând 6% din totalul accidentelor de automobil, ceea ce înseamnă anual 2 000 de decese și mult mai multe accidentări. În ceea ce privește accidentele de motocicletă, 8% din totalul acestora sunt legate de defecțiuni tehnice.
Principala problemă este aceea că pe șosele există prea multe vehicule cu probleme tehnice. Câteva studii recente elaborate în Regatul Unit și Germania indică faptul că un procent de până la 10% din autovehicule prezintă în orice moment o defecțiune care le-ar împiedica să treacă cu succes de controlul tehnic. În plus, conform regulilor actuale, multe defecțiuni tehnice cu implicații grave pentru securitate (cum ar fi ABS și controlul electronic al stabilității) nu sunt nici măcar verificate.
Normele UE în vigoare care stabilesc standardele minime pentru controlul vehiculelor datează din 1977, cu actualizări minore. De atunci, însă, automobilele, conduita șoferilor și tehnologia au evoluat foarte mult.
Noile propuneri
Obiectivul noilor propuneri este acela de a salva peste 1 200 de vieți anual și de a evita peste 36 000 de accidente cauzate de probleme de ordin tehnic.
Vicepreședintele Siim Kallas, responsabil cu transporturile, a declarat în legătură cu acest subiect: „Dacă vă aflați la volanul unei mașini care nu îndeplinește condițiile tehnice necesare pentru a circula, atunci reprezentați un pericol atât pentru dumneavoastră înșivă, cât și pentru ceilalți pasageri din automobil – membri ai familiei, prieteni sau colegi de serviciu.Și, mai mult decât atât, îi puneți în primejdie și pe ceilalți participanți la trafic.Lucrurile sunt cât se poate de simple:nu dorim pe drumurile noastre mașini care pot deveni letale.”
Printre principalele elemente ale noilor măsuri propuse se numără următoarele:
· Verificarea obligatorie a scuterelor și motocicletelor în întreaga UE. Motocicliștii și conducătorii de scutere, în special cei tineri, reprezintă grupul de participanți la trafic cu cel mai mare risc.
Creșterea frecvenței inspecțiilor tehnice periodice în cazul automobilelor vechi. În cazul automobilelor care au între 5 și 6 ani, numărul accidentelor grave cauzate de defecțiuni tehnice crește semnificativ (a se vedea graficul din MEMO/12/555 anexat).
· Creșterea frecvenței controalelor pentru autoturisme și camionete cu kilometraj foarte mare. Astfel, aceste tipuri de autovehicule vor face obiectul unor controale similare celor aplicate în cazul taxiurilor sau al ambulanțelor, de exemplu.
· Îmbunătățirea calității controalelor prin stabilirea unor standarde minime comune în ceea ce privește defecțiunile, echipamentele și inspectorii.
· Obligativitatea verificării componentelor electronice de siguranță.
· Combaterea manipulării kilometrajului prin înregistrarea kilometrilor parcurși.
În toate cazurile, măsurile propuse stabilesc standarde minime comune pentru controlul autovehiculelor la nivelul UE, statele membre având libertatea de a impune reguli mai stricte, dacă este cazul.
Context
Normele UE existente privind controalele autovehiculelor datează din 1977 și stabilesc standarde minime pentru controlul autovehiculelor, cu actualizări minore de-a lungul timpului. Există trei acte legislative principale:
· Directiva 2009/40/CE stabilește standarde minime privind inspecția tehnică auto pentru autovehicule și remorcile acestora – este vorba despre controalele periodice obligatorii. Directiva se aplică autoturismelor, autobuzelor, autocarelor, vehiculelor de mare tonaj pentru transportul mărfurilor și remorcilor acestora, nu însă și scuterelor și motocicletelor.
· Directiva 2009/40/CE este completată de Directiva 2000/30/CE, care prevede obligația de a verifica starea tehnică a vehiculelor utilitare între inspecțiile periodice (cu controale tehnice rutiere). Acestea sunt controale suplimentare ad-hoc efectuate în trafic asupra vehiculelor utilitare.
Directiva 1999/37/CE privind documentele de înmatriculare pentru vehicule stabilește cerințe în ceea ce privește eliberarea certificatelor de înmatriculare, recunoașterea reciprocă a acestora și conținutul minim armonizat al certificatelor de înmatriculare a vehiculelor.
Persoane de contact:
Helen Kearns (+32 2 298 76 38)
Dale Kidd (+32 2 295 74 61)
Pagini Utile
· Siguranța rutieră: Pachetul privind inspecția tehnică auto – controale mai stricte ale vehiculelor, pentru a salva vieți
MEMO/12/555
· Pentru cele mai recente date privind accidentele rutiere mortale (2011) pentru fiecare stat membru, a se vedea IP/12/326
· Pagina de internet dedicată Direcției Generale Mobilitate și Transporturi
· Pagina de internet a vicepreședintelui Comisiei Europene responsabil cu transporturile, Siim Kallas