În 2008, 39 000 de cetăţeni europeni şi-au pierdut viaţa în accidente rutiere. Obiectivul UE de a înjumătăţi numărul de persoane decedate în accidente rutiere până în 2010 (şi anume 27 000 de decese) va fi greu de atins. Comisia Europeană organizează astăzi o conferinţă despre rezultatele consultării publice premergătoare elaborării Programului european de acţiune pentru siguranţa rutieră 2011-2020. Peste 400 de părţi interesate din domenii diferite vor dezbate problemele şi situaţia actuală a siguranţei rutiere în Uniunea Europeană.
„Consultarea publică şi conferinţa de astăzi contribuie la definirea unui program european de acţiune pentru siguranţa rutieră cu obiective clare şi măsurabile, care se va derula în perioada 2011-2020. Europa nu poate fi permisivă în ceea ce priveşte siguranţa rutieră deoarece zeci de mii de vieţi omeneşti sunt în joc în fiecare an. Acest program de acţiune ne va ajuta să fim în continuare exigenţi şi hotărâţi în lupta împotriva accidentelor rutiere. Noul program de acţiune se va concentra, de asemenea, pe o serie de priorităţi cheie, ca de exemplu accidentele pe drumurile rurale (60% din numărul total de decese) şi participanţii la trafic vulnerabili, precum pietonii, bicicliştii, motocicliştii şi bătrânii”, a declarat în deschiderea conferinţei comisarul pentru transporturi, Antonio Tajani.
După bilanţul programului actual de acţiune pentru siguranţa rutieră (2001-2010), Comisia va face publice rezultatele procesului de consultare organizat în decursul ultimelor luni în scopul de a contribui la următorul program de acţiune. Pentru a aduna idei cu privire la acţiuni viitoare care ar putea contribui la îmbunătăţirea siguranţei rutiere în UE, în acest proces au fost implicaţi atât experţi, cât şi publicul larg.
Dezbaterea are loc sub forma unor mese rotunde cu experţi şi a unor sesiuni plenare cu toţi participanţii. Subiectele abordate în cadrul primei mese rotunde sunt siguranţa vehiculelor şi a infrastructurii, cu accent pe siguranţa motocicliştilor, vehiculele viitorului precum maşinile electrice, condusul ecologic, precum şi modalităţile de adaptare a infrastructurii la diferitele categorii de participanţi la trafic. Cea de-a doua masă rotundă abordează rolul pe care îl pot avea cetăţenii în îmbunătăţirea siguranţei rutiere. La masa rotundă participă reprezentaţi ai victimelor accidentelor rutiere, ai şoferilor profesionişti, ai autorităţilor publice, ai poliţiei rutiere şi ai participanţilor la trafic vulnerabili (pietonii, bicicliştii şi bătrânii, de exemplu), precum şi reprezentaţi ai sectorului.
Tot astăzi, pe site-ul EUROPA s-a lansat o nouă secţiune dedicată siguranţei rutiere. Aceste pagini web multilingve şi uşor de folosit vor oferi informaţii bogate despre siguranţa rutieră pe categorii de participanţi la trafic, precum şoferi, motociclişti, pietoni şi biciclişti, cu ajutorul pictogramelor şi al altor tipuri de informaţii pe înţelesul tuturor.
Vicepreşedintele Tajani a prezentat totodată Premiile de Excelenţă în Siguranţa Rutieră 2009. Aceste premii sunt oferite în cadrul Cartei europene a siguranţei rutiere, o iniţiativă a Comisiei Europene prin care li se oferă întreprinderilor, asociaţiilor, institutelor de cercetare şi autorităţilor publice o platformă pentru siguranţa rutieră. Scopul lor comun este de a desfăşura acţiuni concrete şi de a face schimb de bune practici în vederea ameliorării problemelor de siguranţă rutieră cu care se confruntă. Carta europeană a siguranţei rutiere este una dintre acţiunile incluse în Programul european de acţiune pentru siguranţa rutieră 2011-2020. Câştigătorii, pe categorii, ai premiilor din acest an sunt:
– Companii mari şi multinaţionale: EKO Fuel Stations Bulgaria (Bulgaria)
– Întreprinderi mici şi mijlocii: Transportes Bizarro Duarte, Lda. (Portugalia)
– Federaţii şi asociaţii: Zrzeszenie Miedzynarodowych Przewozników Drogowych (Asociaţia transportatorilor rutieri – Polonia)
– Instituţii: Shropshire Fire and Rescue Service (Regatul Unit)
– ONG-uri: Prague Mothers (Republica Cehă)
– Entităţi locale (regiuni şi oraşe): Linköpings kommun (Suedia)
{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}