Optimized prezintă un ghid condensat care să îi ajute pe antreprenorii cu afaceri în e-commerce să își maximizeze performanța în următoarea jumătate din 2021. Explozia comerțului online din 2020 a dus și la lecții cruciale de care se poate ține cont în acest an și în următorii.
Anul 2020 s-a a fi dovedit un catalizator extraordinar pentru e-commerce și pentru businessurile care au putut fie să își dezvolte o componentă digitală, fie să își consolideze infrastructurile deja existente. Astfel, în 2021, Optimized remarcă o importanță deosebită pentru automatizarea customer service, optimizarea site-ului și a landing page experience, dar și a simplificării procesului și a condițiilor de comandă.
Agenția subliniază că antreprenorii din e-commerce trebuie să urmărească scăderea ratei de abandon a coșului și să analizeze mai atent competiția și piața de care aparține verticala de business. În acest context, nișele care au crescut în 2020 și își continuă ascensiunea și anul acesta sunt: IT, Food, Beauty, Mobilă și Design interior, Cultură și Fashion.
Pentru a doua jumătate din 2021, Optimized estimează că, în e-commerce, vor cunoaște o dezvoltare accelerată căutarea vocală, conținutul interactiv și mai bogat în informații, cu accent important pe simplificarea acestuia, dar și creșterea puterii de research a utilizatorului și a modalităților de informare despre produse și servicii. Agenția preconizează însă că, per total, va fi înregistrată o scădere a comerțului online overall, pe fondul măsurilor de relaxare adoptate de tot mai multe state, dar va fi înregistrată o creștere în HoReCa, Turism și în comerț tradițional, astfel că strategia de promovare trebuie gândită în funcție de aceste tendințe.
Va fi, totodată, înregistrată o scădere a puterii de cumpărare, ceea ce înseamnă că spre finalul anului, în trimestrul al patrulea, orientarea strategiilor de promovare ar trebui să fie orientată către promoții și reduceri. Nu în ultimul rând, agenția notează că decizia de cumpărare a consumatorului este mai rapidă la brandurile care au punctat pe strategii de awareness în perioada pandemiei, față de brand-uri new arrival sau care nu au mizat pe acest tip de strategie.
Optimizarea site-urilor în raport cu tendințele din piață și nevoile clienților
În 2021, un site de e-commerce nu este doar un magazin online, în format digital, unde produsele sunt expuse și care pot fi achiziționate printr-un simplu proces de comandă. Este esențial ca în spatele unei astfel de platforme să fie anumite strategii și norme legale pentru a funcționa ca un business scalabil. În ceea ce privește designul, un detaliu de unicitate este indicat, dar trebuie ținut cont de experiența utilizatorului per total, raportată și la site-urile competiției.
În termeni de utilizare și experiență a utilizatorului, cele mai importante aspecte sunt: viteza de încărcare a site-ului și funcționalitatea pe toate dispozitivele (responsive), poziționarea și simetria elementelor pe pagini, dar și folosirea unui conținut concret, direct și non-ambiguu. Aceste detalii trebuie completate cu imagini și bannere calitative și unificate sub o strategie ghidată de ușurința de navigare în site.
Este crucială implementarea unui proces de comandă simplificat, intuitiv și transparent care include, pe parcursul lui, și informații utile (livrare, limita, promo etc.), cât și propuneri de cross-sells (fără a influența în mod agresiv utilizatorul). Și, desigur, aceleași principii se adaugă procesului de confirmare și urmărire a comenzii.
Pentru procesul de comandă, cele mai importante sunt ușurința și intuitivitatea procesului de a adăuga în coș și de-a confirma comanda, dar și modalitatea de a comanda fără a fi obligat de alte taxe, limite sau praguri. Este necesar și un sistem de plată online (verificat și cunoscut în România) și, eventual, în sistem ramburs (cash sau card la livrare). Nu în ultimul rând nu trebuie uitate următoarele elemente: contact rapid post-comandă și posibilitate de modificare sau anulare a comenzii, termeni și condiții de livare transparenți, personalizarea mesajelor și termeni și condiții de utilizare și a drepturilor utilizatorului (retur, schimb, durată etc.).
În termeni de integrated marketing pe site, trebuie să existe elementele de conexiune cu platformele social media și customer service, cum ar fi: autentificare cu conturile social media (Facebook, Google), comentarii și review la produse cu opțiunea de share și butoane integrate de quick-contact (telefon, Messenger, WhatsApp etc.). Este esențial un timp scurt de răspuns la mesaje și ajută să fie integrate opțiunile de distribuire a produselor către platforme de social media și să existe sincronizare uniformă a produselor din site pe platforme ca Facebook, Google, Pinterest etc. în materie de preț, caracteristici, ease of access. Nu în ultimul rând, trebuie ținut cont de sincronizarea și promovarea ofertelor promoționale disponibile, fără discriminare bazată pe originea de trafic.