Peste 100.000 de vizitatori au trecut pragul celei de-a VII-a ediții a Târgului de Turism "Vacanța" Constanța, ce s-a desfășurat în perioada 20-22 noiembrie la Maritimo Shopping Center.
Evenimentul a fost organizat de Camera de Comerț, Industrie, Navigație și Agricultură Constanța și Asociația Națională a Agențiilor de Turism (ANAT), în parteneriat cu Federația Asociațiilor de Promovare Turistică (FAPT), prin Asociația de Promovare și Dezvoltare Turistică "Litoral – Delta Dunării".
Cei 24 de expozanți prezenți la Târgul de Turism și-au expus ofertele pentru sezonul 2016, iar specialiștii Centrului European al Consumatorilor din România (ECC Romania) le-au explicat participanților la târg care le sunt drepturile atunci când călătoresc în străinătate, de la închirierea unei camere de hotel la rezervarea unui bilet de avion sau de tren.
Situații excepționale
Experții ECC Romania prezenți la târg au vorbit cu participanții și despre situațiile excepționale legate de starea de urgență instaurată în Franța, până la sfârșitul lunii februarie 2016, în urma atacurilor teroriste din noaptea de 13 noiembrie.
Dacă plănuiți să călătoriți în Paris sau Franța pentru un eveniment (concert, expoziție, conferință) sau să vizitați obiective turistice (precum Turnul Eiffel, parcuri de distracții), vă recomandăm verificarea site-urilor evenimentelor sau sălilor de spectacol, condițiile lor de acces, sfaturi de securitate, deoarece evenimentele culturale, sportive sau politice pot fi anulate. În plus față de starea de urgență, Președintele francez a anunțat, de asemenea, restabilirea controalelor la frontieră în Franța (terestre, feroviare, maritime și aeroporturi).
Aeroporturile și stațiile de tren rămân deschise și traficul este normal. Totuși, trebuie luate câteva măsuri de siguranță:
• Controlul identității înăsprit: aveți întotdeauna asupra dumneavoastră documentul de identitate valabil (pașaport, carte de identitate)
• Creșterea controalelor la bagaje pe aeroporturi și în stațiile de tren: aveți grijă să ajungeți suficient de devreme pentru a trece de controalele de securitate (în principal la aeroporturi și la stația Gara de Nord pentru Eurostar și Thalys), acestea pot dura mai mult ca de obicei.
Dacă doriți să reconsiderați călătoria
• Dacă ați rezervat călătoria printr-o agenție și contractul include transport și cazare (pachet de servicii turistice), în prima fază contactați agenția pentru a verifica posibilitatea anulării sau reprogramării șederii și costul pentru astfel de modificări (rețineți că în cazul în care nu există nicio restricție pentru a călători la Paris sau Franța, din punct de vedere legal nu aveți dreptul la rambursare a întregului cost).
• Dacă ați achiziționat doar bilete de transport, verificați condițiile biletului (poate fi schimbat / este rambursabil?). Nu ezitați să contactați direct compania aeriană pentru a verifica dacă este posibilă anularea sau reprogramarea amiabilă având în vedere evenimentele din Franța.
• Dacă ați rezervat o cameră de hotel sau o unitate de cazare privată (cameră, apartament), contactați hotelul sau proprietarul pentru a verifica condițiile de anulare sau reprogramare a sejurului dumneavoastră. Rețineți că, dacă ați achiziționat un tarif "nerambursabil", hotelul nu va fi obligat prin lege să vă ramburseze banii. Dar, având în vedere evenimentele recente, ar putea fi posibil să se negocieze o reprogramare sau o rambursare parțială pe cale amiabilă.
Cum rezervați o cameră la hotel
Dacă totuși vreți să plecați în vacanță, trebuie să vă hotărâți cum faceți rezervarea: direct la hotel, pe platforme online de genul booking.com sau prin agenția de turism. Dacă faceți rezervarea direct la hotel, aveți avantajul că puteți discuta direct cu personalul calificat să vă ofere orice informație. Evident, mai rămâne problema transportului până la destinație, o altă chestiune la care va trebui să vă gândiți serios.
Dacă alegeți platformele online, tot procesul este mult mai rapid și puteți verifica o multitudine de oferte adunate într-un singur loc. Singurul dezavantaj este că nu aveți dreptul de a renunța, în termen de 14 zile, la rezervarea făcută.
O altă variantă este să apelați la serviciile unei agenții de turism. Și aici aveți numeroase oferte, iar avantajul este că puteți încheia contract atât pentru cazare, cât și pentru transport. În cazul unui contract pentru un pachet de servicii turistice care include cazare, transport și/sau alte servicii se vor aplica regulile privind pachetele de servicii turistice, pe care le găsiți pe //www.eccromania.ro/intreaba-expertul/details/faq-pachete-servicii-turistice.
Anulări sau reclamații
Dacă vreți să anulați o rezervare, trebuie să faceți o cerere către agenția de turism sau platforma online și către hotel. În cerere trebuie menționate obligatoriu identitatea dumneavoastră, numărul rezervării, data rezervării. Atașați mesajului confirmarea rezervării primite de la intermediar sau hotel.
Dacă apar probleme, atât în timpul rezervării, cât și ulterior, în timpul șederii la hotel, este bine să faceți o reclamație. Adresați reclamația atât hotelului, cât și intermediarului prin care ați rezervat camera (agenție de turism sau platformă online). Reclamația trebuie să conțină toate datele dumneavoastră de contact și datele rezervării.
Mai multe informații despre modalitățile în care puteți închiria o cameră de hotel în UE găsiți pe //www.eccromania.ro/noutate/ecc-romania-cum-inchiriez-camera-hotel-ue.
Drepturile pasagerilor
Un alt aspect de care trebuie să vă preocupați este transportul. Puteți face singur rezervările, direct la compania de transport, sau puteți apela, la fel ca în cazul rezervărilor pentru hotel, la o agenție specializată. Însă, fie că mergeți cu avionul, cu vaporul sau cu trenul, aveți anumite drepturi pe care transportatorul este obligat să le respecte. Deși nu v-am dori probleme, se poate întâmpla oricând să întârzie sau să se anuleze zborul, să vă fie pierdute bagajele sau să ajungă cu întârziere. În astfel de cazuri, aveți dreptul să primiți compensații din partea operatorului pentru problemele cauzate.
Toate informațiile despre drepturile dumneavoastră în calitate de pasager aerian le găsiți pe //www.eccromania.ro/media/pdf/06.Drepturile_pasagerilor_aerieni.pdf. Iar dacă alegeții să călătoriți cu trenul, vă puteți informa de pe //www.eccromania.ro/media/pdf/07.Drepturile_pasagerilor_feroviari.pdf.
Nu uitați de Travel App
Orice ați decide legat de cazare și transport, nu uitați să vă descărcați pe telefonul mobil, înainte de a pleca din țară, aplicația Travel App. Dezvoltată pentru a fi un partener de călătorie ideal în interiorul Uniunii Europene, precum și în Norvegia și Islanda, aceasta îi ajută pe consumatorii europeni să-și exprime drepturile în 25 de limbi europene (bulgară, croată, cehă, daneză, olandeză, engleză, estoniană, finlandeză, franceză, germană, greacă, maghiară, islandeză, italiană, letonă, lituaniană, malteză, norvegiană, poloneză, portugheză, română, slovacă, slovenă, spaniolă, suedeză). ECC-Net: Travel app este ușor de folosit și oferă o varietate de soluții pentru orice problemă. Pentru fiecare situație, aplicația nu numai că vă informează dacă aveți anumite drepturi, dar vă și explică modalitatea în care le puteți exprima.
Mai mult, secțiunea "Ajutor" oferă date de contact ale fiecărui Centru European al Consumatorilor local, precum și ale ambasadelor locale pentru situații de urgență.
ECC-Net: Travel app este disponibil pentru dispozitive mobile cu sisteme de operare iOS, Android și Microsoft Windows și poate fi descărcată din Apple app store (pentru iOS), Google Playstore (pentru Android) și din Windows Apps+GamesStore (pentru Windows Phone). Aplicația funcționează offline pentru a evita costurile de roaming.
"Vă doresc o vacanță reușită însă, pentru ca acest lucru să se realizeze, trebuie să fiți atent la toate detaliile. Așadar, informați-vă dinainte ce drepturi aveți, vedeți cum trebuie să reacționați chiar și în situații de criză și, bineînțeles, nu uitați de Travel app. După selectarea țării și a situației (transport, închiriere mașini, hotel etc.), aplicația vă arată care sunt drepturile dumneavoastră și vă permite să le prezentați comerciantului în limba sa". – Irina Chirițoiu, director ECC Romania