Consumatorii business sunt cei mai importanti pentru orice companie, deoarece contractelor lor au valoarea cea mai mare si de obicei termene lungi. Valul investitiilor straine ce a lovit Romania in urma cu cativa ani a revolutionat mediul de afaceri si a creat nise noi precum organizarea de petreceri, private cleaning si agentii de securitate. Piata IT deja si-a dezvoltat o multime de servicii aditionale externalizate care au crescut valoarea mediului economic local. Business Review prezinta saptamana aceasta cateva directii ale acestor piete.
Ultimul studiu IDC pe servicii locale IT arata ca vaoarea lor se va ridica la in jur de 300 milioane $ pana la sfarsitul anului, cu 25% mai mult comparativ cu anul trecut. In 2006, piata serviciilor IT a valorat mai mult de 244 milioane de $. “Cu multe avantaje de partea lor – marime si locatie, proximitate culturala cu Vestul Europei si SUA, tehnica puternica si abilitatile lingvistice – Romania devine un competitor regional de temut in domeniul serviciilor IT si o piata atractiva pentru jucatorii internationali”, spune Calin Mircea, Research Analyst pentru IDC Romania.
Cel mai mare consumator pentru serviciile IT a fost sectorul productiei, contabilizand peste 16.5% din totalul consumat. Sectorul utilitatilor se plaseaza pe locul doi cu 16.3%, in timp ce sectorul guvernamental se afla pe locul al treilea cu mai mult de 15%. ”Cererea pentru serviciile IT se asteapta sa creasca puternic in telecomunicatii si sectoul serviciilor financiare in urmatorii ani. Companiile de telecomunicatii au nevoie sa investeasca in IT pentru a castiga si sa retina consumatori pe o piata care este apropape saturata, in timp ce in aria serviciilor financiare cererea pentru solutii noi de IT se bazeaza pe o crestere a competitiei si a necesitatii de conformitate cu reglementarile UE si Bancii Mondiale”, reiese din studiul IDC.
Piata romaneasca a serviciilor de IT este dominata de jucatori internationali. Primi trei cei mai importanti distribuitori de anul trecut a fost IBM, HP si Siveco care au acoperit aproape 35% din piata totala. In timp ce liderul si-a mentinut pozitia fata de anul anterior, celelalte doua au avansat de pe pozitiile patru si respectiv sase. IDC preconizeaza ca servicile de IT consumate in Romania isi vor mentine mai mult de 18% crestere anuala in urmatorii cinci ani.
Intrarea unui numar mare de companii straine pe piata locala a ridicat metodele neconventionale de advertising locale cu o influenta pozitiva semnificativa pe piata articolelor promotionale, spun jucatorii. Piata locala gazduieste zece companii locale si internationale care produc sau doar distribuie asemenea obiecte.
Acum cativa ani, cele mai la moda articole promotionale oferite de companii la diverse evenimente erau pixurile standard branduite. In functie de eveniment, companiile ofera acum articole personalizate care sa se potriveasca cu imaginea companiei sau cele mai nou lansate produse.
Marian Sanduleasa, Marketing Manager la All in One, spune, pentru Business Review, ca piata locala pentru produsele promotionale a inregistrat o crestere in jur de 20% in 2007 comparativ cu anul anterior si directia de crestere se va mentine pentru urmatorii ani. All in One este una dintre companiile care-si produc obiectele vandute.
O alta afacere care a inflorit si este inca departe de a atinge maturitatea sunt serviciile de curatenie. Darorita numarului mare de cladiri de birouri care s-au construit si se vor construi afacerea curatarii birourilor se asteapta sa cunoasca o cresterea a cererii.
Companiile care ofera servicii de curatenie, care activeaza conform estimarilor pe o piata de 35 milioane de euro, pot fi o tinta pentru achizitii straine. Se asteapta o cerere mai mare pentru servicii de gradinarit pentru clientii corporate si chiar servicii de catering. Deocamdata curatenia post constructie pare sa fie cea mai profitabila activitate.
Cu un mediu economic matur, afacerile de leasing vor cunoaste o schimbare a cererii de la leasing financiar la cel operational, spun specialistii, dar asta se va intampla doar in cativa ani.
Asociatia de Leasing si Servicii Financiare Non-Bancare (ALB) a estimat piata locala de leasing la 3.3 miliarde euro pana la sfarsitul lui 2006. Leasingul auto este dominant, dar atat operatorii cat si Asociatia Companiilor de Leasing din Romania (ASLR) cred ca acest lucru se va schimba in 2008 ca o maturizare a pietei. De atunci, intarzierile curente ale leasingului imobiliar si leasingul operational incipient vor castiga avant in timp ce leasingul auto va pierde teren. Acum, leasingul auto atinge in jur de 70% din total, in timp ce leasingul imobiliar reprezinta numai 5%, spune Adrian Ahciarliu, secretar general ALB.
O cale de a recompensa angajatii, fara plati taxe suplimentare, este acordarea de tichete de masa pentru fiecare zi lucratoare din luna. Accor Services este cel mai mare emitator de vouchere dejun in Romania, conform estimarilor lor, cu 46% din piata acoperita si 1.5 milioane de consumatori. Anul acesta a preluat unul dintre competitori, Hungastro, care a adus 500.000 consumatori. In prezent piata este controlata de 4 jucatori majori: Accor Services, Sodexho, Cheque Dejeuner si BluTicket.
Intrarea pe piata marilor institutii financiare precum si dezvoltarea rapida a retail-ului si imobiliarelor a produs o inviorare pentru piata serviciilor de securitate care este estimata la 300 milione euro anul acesta, dupa ce s-a dublat anul trecut la 200-220 milioane euro. Intrarea a 3 jucatori internationali – Securitas (Suedia), Group 4 Securitas (Danemarca) si Prosegur (Spania) – pe piata a crescut competitia.
{mosloadposition user10}