De ce unii copii vor reusi in viata, iar altii vor esua
Paul Tough
Editura Litera
Cel mai probabil parintii si persoanele care au legatura cu cresterea si educarea copiilor au constatat ca in ultimii ani a inceput o „goana” care urmareste ca micutii sa invete de mici cat mai multe. Sa stie literele de la doi ani, sa aiba foi cu exercitii… Totul pornind de la ipoteza cognitiva – cum ca aceste elemente i-ar ajuta pe cei mici sa aiba succes in viitor. Directia aceasta a pornit prin 1994 si are legatura cu Corporatia Carnegie si un raport facut public in 1994 (aflati mai multe detalii chiar din introducerea cartii).
„Insa in ultimul deceniu, si mai ales in ultimii ani, o comunitate distincta de economisti, educatori, psihologi si neurologi a inceput sa prezinte dovezi care pun sub semnul intrebarii multe dintre teoriile din spatele ipotezei cognitive. Ceea ce conteaza cel mai mult in dezvoltarea unui copil, sustin ei, nu este cat de multa informatie putem sa ii indesam in creier in primii ani de viata. Conteaza, in schimb, daca suntem capabili sa ajutam copilul sa-si dezvolte un set foarte diferit de calitati, un inventar care include tenacitate, autocontrol, curiozitate, constiinciozitate, tarie de caracter si incredere in sine. Economistii se refera la acestea ca fiind abilitati noncognitive, psihologii le numesc trasaturi de personalitate, iar noi, ceilalti, le consideram uneori ca desemnand caracterul.” (p. 14)
Persoana cu cea mai mare influenta in noua directie este James Heckman, laureat al Premiului Nobel, economist (faimos pentru abilitatile sale in econometrie) si profesor la University of Chicago. Din nou, mai multe informatii despre el, programele pe care le coordoneaza si influenta sa asupra acestei noi directii aflati in carte.
O sa vedeti in cadrul volumul faptul ca s-a urmarit observarea si intelegerea diferentelor intre copiii din medii defavorizate si cei care se nasc in familii cu posibilitati. Sigur, primii aveau rezultate mai slabe, nu doar la scoala, ci in general, in viata. Cum s-ar putea insa ca si ei sa ajunga oameni de succes (o sa vedeti ca Heckman este prima persoana din familie care a mers la facultate etc.). Raspunsul este simplu: urmarindu-se ca acesti copii sa dobandeasca anumite calitati.
Viata are si perioade dificile, iar ceea ce conteaza este modul in care fiecare face fata incercarilor, pentru ca dificultatile nu au doar o influenta fizica, ci si una asupra dezvoltarii neurologice.
Lucrarea are cateva capitole cu titluri extrem de sugestive: Cum sa esuezi (si cum sa eviti asta), Cum sa formezi caracterul, Cum sa gandesti, Cum sa reusesti, Un drum mai bun (alaturi de cateva note, un index). Fiecare capitol contine o sumedenie de exemple concrete din scoli si ale unor copii si modul in care s-a reusit ca anumite situatii conflictuale sau problematice sa fie rezolvate. O sa vedeti scoli in care mesaje motivationale, accentul pus pe echipa sau chiar sisteme bazate pe recompense si pedepse au avut succes. Din fiecare situatie se poate invata, retine o idee, o lectie care poate fi implementata – in scoli (de unde vin cele mai multe exemple, de altfel) gradinite, acasa etc. – mai ales ca, asa cum demonstreaza autorul, aceste trasaturi de caracter vitale, pe care pune accentul aceasta noua directie in cresterea si educarea copiilor, nu sunt modelate doar de parinti ci de toti cei cu care intra in contact copilul.