Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Se lansează Barometrul de Consum Cultural 2023

Barometrul de Consum Cultural 2023

Studiul subliniază nevoia de strategii pentru promovarea accesului la cultură

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC) lansează marți, 12 noiembrie 2024, ora 14:00, Barometrul de Consum Cultural 2023. Comunități de consum în contextul schimbărilor societale, cel mai amplu studiu care analizează practicile consumatorilor de cultură, la nivel național.

Evenimentul va avea loc la Amzei Creative Corner (Piața Amzei, nr. 13), un proiect The Institute prin Cartierul Creativ.

Coordonatorii volumului, conf. univ. dr. Carmen Croitoru – Director General INCFC și dr. Anda Becuț Marinescu – Director de Cercetare INCFC, vor prezenta principalele rezultate ale Barometrului și, alături de prof. univ. dr. Lucian Georgescu, fondator cinepub.ro și unul dintre autorii studiului, vor intra într-un dialog moderat de jurnalistul Matei Martin pentru a răspunde celor mai frecvente întrebări referitoare la consumul de cultură din România.

Barometrul de Consum Cultural 2023

Dedicat temei comunităților de consum în contextul schimbărilor societale, Barometrul de Consum Cultural 2023 prezintă, pentru prima dată, analiza și clasificarea extinsă a grupurilor de consum cultural active în spațiul public din România, din perspectiva efectelor pe care cultura, ca bun public, le are asupra societății în ansamblu. De asemenea, studiul măsoară schimbările înregistrate în activitățile culturale non-publice, cu accent pe profilurile de consum de muzică și lectură și evidențiază caracteristicile consumului de film în sistem de difuzare clasică și „în afara rețelei” („streaming”).

La nivelul consumului cultural public, frecvența vizitării obiectivelor cu relevanță culturală a crescut accelerat: 67% dintre respondenți au vizitat monumente istorice și situri arheologice cel puțin o dată pe an în 2023, față de 59% în 2022, iar 45% au vizitat un muzeu, o expoziție sau o galerie de artă cel puțin o dată pe an în 2023, față de 30% în 2022. În același timp, 34% dintre respondenți au mers la cinematograf cel puțin o dată în 2023, procentul fiind apropiat de cifrele premergătoare pandemiei. Procentul respondenților care în 2023 au mers cel puțin o dată pe an la bibliotecă pentru a împrumuta cărți (20%) este similar procentului respondenților care au participat cel puțin o dată pe an la un târg de carte (16%). Concomitent însă, participarea la evenimentele specifice artelor spectacolului, în afara festivalurilor, rămâne scăzută: doar 25% dintre respondenți au mers la cel puțin un spectacol de teatru, iar 24% la cel puțin un spectacol de muzici culte în 2023.

Între activitățile culturale din spațiul public, de remarcat este faptul că peste 50% dintre tinerii cu vârste între 18 și 35 de ani au participat cel puțin o dată în 2023 la festivaluri de muzică, iar 40% au participat la festivaluri gastronomice. Aproximativ 20% dintre tineri au participat în 2023 la festivaluri de filme și de teatru, iar 15% la festivaluri de literatură.

Datele furnizate în Barometrul de Consum Cultural 2023 arată că, la nivelul comunităților de consum cultural identificate în societatea românească, un sfert din populație constituie publicul receptiv la cultură în spațiul public, iar la polul opus, jumătate dintre participanții la studiu nu au contact direct cu ceea ce presupune consumul de produse culturale sau artistice.

Rezultatele subliniază nevoia proiectării strategiilor și politicilor culturale adaptate, în special a unor politici de promovare a accesului la cultură, având în vedere faptul că în România comunitățile de consum cultural în spațiul public funcționează ca factori de amplificare a inegalităților sociale.

Studiul Barometrul de Consum Cultural 2023 se bazează pe un sondaj de opinie realizat de operatorul Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), în perioada septembrie – octombrie 2023, pe un eșantion reprezentativ național pentru populația de 18 ani și peste. Volumul aproximativ al eșantionului este de 1035 de persoane, cu o eroare maximă de +/-3,1%, la un nivel de încredere de 95%. Aplicarea chestionarelor s-a realizat prin metoda CATI, pe un eșantion simplu, aleatoriu, prin generarea de numere de telefon cu format valid pe teritoriul României, prin metoda RDD (Random Digit Dialing).

După evenimentul de lansare, Barometrul de Consum Cultural 2023 va fi disponibil în format digital pe site-ul www.culturadata.ro.

Aflați ultimele noutăți de pe pagina de Facebook https://www.facebook.com/culturadata și contul Instagram https://www.instagram.com/culturadata.ro.

Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală (INCFC), aflat în subordinea Ministerului Culturii, este singurul institut național care are ca obiective studierea, cercetarea și furnizarea de date statistice pentru domeniul culturii, precum și formarea continuă a celor care aleg o carieră în sectorul ocupațional cultură.

Barometrul de Consum Cultural are ca principal obiectiv analiza domeniului cultural din România din perspectiva indicilor de consum cultural. Studiul a fost conceput ca un instrument de lucru util pentru specialiștii din Sectoarele Culturale și Creative, o analiză relevantă pentru reprezentanții autorităților publice centrale și locale, care le servește acestora drept fundamentare pentru elaborarea strategiilor și politicilor culturale, dar și o lectură interesantă pentru publicul larg.

By Liliana Kipper

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.