Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Se extind marcile internationale pe piata locala de retail

Chiriile spatiilor comerciale au un trend descendent

In ciuda inrautatirii conditiilor de piata, primul semestru din 2009 a marcat intrarea si/sau extinderea pe piata locala a unor marci internationale precum GAP, C&A, Decathlon si Imaginarium. Zara s-a extins cu 1.600 mp in Bucuresti Mall si cu alti 3.000 mp in cadrul Unirea Shopping Center, unde a inchiriat spatiul ocupat anterior de Media Galaxy.  C&A si-a extins reteaua locala de magazine prin inchirierea unui spatiu de 3.200 mp in AFI Cotroceni Park, in timp ce Debenhams a inchiriat un spatiu de 1.000 mp in Baneasa Shopping City.

In conditiile cresterii disponibilitatii spatiilor comerciale, a tipului si dispersiei geografice, dublate de diminuarea evidenta a chiriilor, cererea pentru spatiile stradale a scazut semnificativ. Daca in anii anteriori cei mai activi jucatori pe piata au fost bancile, farmaciile, retailerii de produse electrocasnice si operatorii de jocuri electronice, in 2009 cererea activa a provenit de la cafenele, restaurante tip fast food si operatorii de magazine cu produse de larg consum care mizeaza pe apropierea de client si minimizarea costurilor ocazionate de cumparaturile zilnice.

In conditiile cererii foarte scazute, cauzate de dificultatile economice, inceputul anului 2009 a adus o scadere semnificativa a chiriilor medii pentru spatiile comerciale stradale, cu valori cuprinse intre 15% si 35%, in functie de localizarea proprietatilor. Chiriile au atins un nivel maxim de 90 Euro/mp/luna pentru spatiile stradale centrale de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatiile mai mari de 75 mp chiriile au fost de aproximativ 70 Euro/mp/luna. In zonele secundare chiriile au variat intre 30-60 Euro/mp/luna, in timp ce in zonele periferice acestea au variat intre 15-25 Euro/mp/luna.

In centrele comerciale chiriile au inregistrat un trend descendent, mai ales in cazul proiectelor cu disponibilitate mare a spatiilor comerciale. Pentru suprafetele mai mari de 100 mp, chiriile s-au situat intre 20-40 Euro/mp/luna, iar pentru spatiile mai mici de 100 mp intre 60-80 Euro/ mp/luna.

Dificultatile economice pe care le intampina chiriasii au creat o discrepanta intre nivelul chiriei si cel al incasarilor si drept consecinta chiriasii au inceput sa aiba dificultati de plata a chiriei. Daca initial proprietarii au fost refractari, acestia au devenit in cele din urma mai flexibili si au convenit renegocierea chiriilor utilizand metoda de calcul pe baza incasarilor sau sistemul ‘step rent’ care poate sa reduca presiunea chiriilor in urmatoarele 12-18 luni considerate cu vanzari potential scazute.

Pana la finalul semestrului 1 din 2010 stocul de spatii comerciale existente in Bucuresti va creste cu aproximativ 200.000 mp, ca rezultat al finalizarii centrelor comerciale AFI Cotroceni Park si Sun Plaza. Suprafata propusa spre finalizare este semnificativa raportat la anii anteriori, insa este efectul unei concentrari temporare a finalizarii unor proiecte comerciale care au inregistrat amanari succesive ale datei de finalizare. In conditiile actuale ale pietei, finalizarea centrelor comerciale programate in perioada

2011-2012 este incerta, creandu-se un dezechilibru temporar intre cerere si oferta, in conditiile unei posibile relansari a sectorului de retail.

Perpetuarea actualelor conditii de piata va impune revizuirea politicilor de ocupare avand in vedere ca unele proiecte comerciale au fost stopate, scaderea puterii de cumparare a afectat puternic valoarea tranzactiilor comerciale, iar valoarea chiriilor ramane ridicata raportat la valoarea incasarilor. Prudenta marita pliata pe restrangerea spatiilor detinute de actualii chiriasi va mentine ridicata disponibilitatea spatiilor comerciale stradale, cat si a celor din centrele comerciale care inregistreaza un nivel scazut al traficului.

Selectie proiecte comerciale propuse pentru finalizare in Sem.2 2009- Sem.1 2010

Cladire

Zona

Suprafata de vanzare (mp)

AFI Cotroceni Park

Vest

75.000

Sun Plaza

Sud

76.000

Cocor Luxury Store

Centru

10.000

Mega Designer Outlet Faza I

Vest

16.000

Selgros

Vest

8.000

Dedeman

Vest

14.000

Sursa: BNP Paribas Real Estate

Bucuresti, 20.10.2009

{mosloadposition user9} {mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.