În ciuda scăderii constante a proporției școlilor care nu beneficiază de servicii de bază în domeniul apei, salubrității și igienei (WASH, după denumirea în limba engleză), persistă inegalitățile profunde între țări și în interiorul țărilor, au afirmat astăzi UNICEF și Organizația Mondială a Sănătății (OMS). Cei mai afectați sunt elevii din țările cel mai puțin dezvoltate și din contextele fragile, iar ultimele date arată că școlile care au servicii WASH accesibile persoanelor cu dizabilități sunt puține la număr.
„Prea mulți copii învață în școli care nu au apă potabilă, toalete curate și săpun pentru spălatul mâinilor—ceea ce îngreunează procesul de învățare”, a afirmat Kelly Ann Naylor, director UNICEF pentru apă, salubritate și igienă și climă, mediu, energie și reducerea riscurilor de dezastre. „Pandemia de COVID-19 a arătat cât de important este să se asigure un mediu educațional sănătos și incluziv. Pentru a proteja educația copiilor, procesul de redresare trebuie să includă și furnizarea serviciilor celor mai de bază în școli în vederea combaterii bolilor infecțioase în prezent și pe viitor”.
„Accesul la apă, salubritate și igienă nu este doar un element esențial pentru prevenirea și controlul infecțiilor, ci și o condiție indispensabilă pentru sănătatea, dezvoltarea și bunăstarea copiilor”, a afirmat dr. Maria Neira, director OMS, Departamentul de Mediu, Schimbări Climatice și Sănătate. „Școlile ar trebui să reprezinte un cadru în care copiii să se poată dezvolta și să nu fie expuși unor greutăți sau infecții datorate lipsei sau proastei întrețineri a infrastructurii de bază”.
Școlile joacă un rol critic în promovarea și formarea obiceiurilor și comportamentelor sănătoase, însă multe dintre ele nu dețineau servicii WASH de bază în 2021. Potrivit ultimelor date din cadrul Programului comun de monitorizare (PCM) al UNICEF și OMS:
- La nivel mondial, 29% dintre școli încă nu beneficiază de servicii esențiale de apă potabilă, lucru care afectează 546 de milioane de elevi; 28% dintre școli încă nu beneficiază de servicii esențiale de salubritate, lucru care afectează 539 de milioane de elevi; 42% dintre școli încă nu beneficiază de servicii esențiale de igienă, lucru care afectează 802 milioane de elevi.
- O treime dintre copiii care nu au acces la servicii de bază în școli trăiesc în țările cel mai puțin dezvoltate, iar peste jumătate dintre ei trăiesc în contexte fragile.
- Africa Subsahariană și Oceania sunt singurele regiuni în care gradul de acoperire al serviciilor esențiale de salubritate și igienă la nivelul școlilor este în continuare sub 50%; Africa Subsahariană este singura regiune în care serviciile esențiale de apă potabilă au în continuare un grad de acoperire de sub 50% la nivelul școlilor.
- Pentru a asigura o acoperire universală în școli la nivel mondial până în 2030, este nevoie de o creștere de 14 ori a ritmului actual al progreselor vizând serviciile esențiale de apă potabilă, de o creștere de trei ori a ritmului progreselor la nivelul serviciilor esențiale de salubritate și de o creștere de cinci ori a serviciilor esențiale de igienă.
- În țările cel mai puțin dezvoltate și în contextele fragile, asigurarea acoperirii universale a serviciilor esențiale de salubritate în școli până în 2030 ar necesita o creștere de peste 100 de ori, respectiv de 50 de ori a ritmului actual al progreselor.
- Creșterea gradului de pregătire și de răspuns în caz de pandemie presupune monitorizarea mai frecventă a serviciilor WASH și a altor măsuri de prevenire și control al infecțiilor (PCI) în școli, cum ar fi igienizarea, dezinfecția și gestionarea deșeurilor solide.
Furnizarea în școli a serviciilor WASH accesibile persoanelor cu dizabilități este esențială pentru asigurarea unei educații incluzive tuturor copiilor. Totuși, doar un număr limitat de țări raportează date cu privire la acest indicator, iar definițiile naționale sunt diferite. În plus, un număr și mai mic de țări oferă servicii WASH accesibile persoanelor cu dizabilități.
- Potrivit celor mai recente date naționale, serviciile WASH accesibile persoanelor cu dizabilități au un grad redus de acoperire și variază foarte mult în funcție de nivelul de educație și mediul de rezidență, școlile beneficiind mai mult de servicii accesibile de apă potabilă decât de servicii accesibile de salubritate sau de igienă.
- În jumătate din țările care au date disponibile, mai puțin de un sfert dintre școli au toalete accesibile persoanelor cu dizabilități. De exemplu, în Yemen, 8 din 10 școli erau dotate cu toalete, dar numai una din 50 de școli avea toalete accesibile persoanelor cu dizabilități.
- În majoritatea țărilor care au date disponibile, infrastructura și materialele adaptate – cum ar fi rampe, tehnologie asistivă, materiale didactice – sunt mai frecvente în școli decât toaletele accesibile persoanelor cu dizabilități. De exemplu, în El Salvador, două din cinci școli au o infrastructură și materiale adaptate, dar doar una din 20 este dotată cu toalete accesibile persoanelor cu dizabilități.
Note:
Consultați ultimele date din 2022 referitoare la WASH în școli din cadrul PCM al UNICEF/OMS și descărcați datele aici.