Învățătorii și arhitecții voluntari lucrează împreună din timpul verii pentru pregătirea cursurilor opționale interactive din domeniul mediului construit
Anul acesta peste 4300 de elevi din 186 clase din toată țara vor parcurge, într-o manieră practică şi inovativă, noţiuni de arhitectură și mediu construit prin cursurile opționale derulate cu asistenţa Asociaţiei De-a Arhitectura: De-a arhitectura mini pentru elevii din clasele pregătitoare, I și a II-a, De-a arhitectura în orașul meu dedicat elevilor din clasele a III-a și a IV-a, De-a arhitectura în școala mea pentru elevii din gimnaziu.
Pentru a primi asistenţa Asociaţiei De-a Arhitectura în desfășurarea cursului, clasele s-au înscris în program încă din primul trimestru al anului 2017, alegând cursurile opționale De-a arhitectura în varianta curriculum la decizia școlii sau curs extra-curricular. De asemenea, arhitecții pasionați de a lucra creativ cu copii și care cred că meseria pe care o practică conține și o importantă componentă de educare a societății s-au înscris ca voluntari pentru a-i sprijini pe profesori în predarea cursurilor. Unii dintre ei activează în program deja de patru sau cinci ani, alții colaborează pentru prima oară cu școlile anul acesta.
În perioada verii, cei care îi vor îndruma pe elevi pe tot parcursul anului școlar în orele săptămânale, cadrele didactice ale claselor înscrise și arhitecții voluntari, au început deja pregătirile pentru anul școlar 2017-2018 urmând programele de formare derulate de specialiștii Asociației De-a Arhitectura cu sprijin financiar din Fondul „Timbrul Arhitecturii” oferit de Uniunea Arhitecților din România și Ordinul Arhitecților din România – acesta din urmă sprijinind activitatea educativă și pe parcursul anului școlar, De-a arhitectura fiind proiect cultural prioritar al OAR.
Componenta de formare a asistenţei oferite de Asociaţia De-a Arhitectura cuprinde pregătirea îndrumătorilor la distanţă în lunile iulie şi august. Pentru cursul De-a arhitectura în oraşul meu participanţii, ghidaţi de formatorii şi coordonatorii locali ai asociaţiei, se familiarizează cu programa şcolară, ghidul îndrumătorului şi resursele didactice puse la dispoziţie de asociaţie, iar la începutul lunii septembrie participă la atelierele de formare desfăşurate în centrele din ţară, pe parcursul cărora învăţătorii lucrează direct cu arhitecţii voluntari ce îi vor sprijini în pregătirea şi susţinerea activităţilor cursului. Pentru cursul De-a arhitectura mini, pregătirea îndrumătorilor se realizează printr-un program de pregătire online, aflat deja în al doilea an de implementare, unde aceştia, ghidaţi de moderatorul platformei şi de coordonatorul pregătirii, parcurg toate materialele puse la dispoziţie pentru o desfăşurare optimă a cursului la clasă.
Anul acesta atelierele de formare pentru cursul De-a arhitectura în oraşul meu vor avea loc la Timişoara (1-2 septembrie) – pentru clasele înscrise din Arad, Lugoj și Timișoara, la Cluj-Napoca (2-3 septembrie) – pentru clasele din județele Bihor, Bistrița, Cluj, Maramureș, Mureș și Sălaj, la Iași (8-9 septembrie) – pentru clasele din județele Galați, Iași, Suceava, Vaslui, și la București (1-2 septembrie și 8-9 septembrie) – pentru clasele din județele Argeș, Buzău, Constanța, Dâmbovița, Dolj, Olt, Prahova și mun. București.
Cel de-al şaselea an școlar în care copiii își însușesc noțiuni elementare de arhitectură și mediu construit şi acumulează aptitudini pentru a deveni participanți activi la viața urbei, nu ar fi posibil fără ajutorul arhitecților voluntari și al învățătorilor dedicaţi care, timp de un an școlar sau chiar doi în unele cazuri, o oră pe săptămână, îi ghidează pe cei mici în lumea arhitecturii prin expediții, jocuri, prezentări și îi îndrumă în realizarea unor machete ale orășelului imaginat.
Iată cu ce gânduri aşteaptă unul dintre noii îndrumători începutul anului şcolar: „Introducerea unui curs de arhitectură în şcoală e binevenit, elevii îşi vor îmbogăți vocabularul, se vor implica conştient în viitor în mediul lor de viaţă, vor fi creativi, vor avea iniţiativă, îşi vor dezvolta abilitățile de comunicare, de îndemânare, vor integra cunoştinţele dobândite la celelalte discipline de studiu, deoarece acest curs propune şi chiar este un curs care presupune o predare integrată.
Am ales sa ma înscriu la acest curs deoarece atât eu cât şi elevii mei suntem deschişi către nou, iar orice activitate pe care ei o realizează prin forţe proprii li se pare uşoară, o rețin şi le aduce satisfacții.” – prof. înv. primar Daniela Claudia Bogza, Școala Gimnazială Nr. 46, Sector 2, Bucureşti
Mai multe informații despre cursurile De-a arhitectura, metodologii și materiale didactice, procedura de înscriere pentru cursurile opționale din școli, dar și pentru activități educative complementare, puteți găsi pe pagina de-a-arhitectura.ro și consultând anunțuri frecvente la facebook.com/DeAArhitectura.