Rezultatele GfK TEMAX® România pentru cel de-al doilea trimestru al lui 2012
Piața bunurilor de folosință îndelungată din România îşi continuă tendinţa descendentă. Cel de-al doilea trimestru al lui 2012 a avut evoluții diferite în cadrul GfK TEMAX, cu creșteri, dar și cu scăderi. Cumulând, valoarea înregistrată de sectoarele monitorizate a fost cu 2,5% sub cea din T2 2011.
Singurul sector care a înregistrat o creștere de două cifre (19,2%) față de T2 2011 a fost sectorul foto. Sectorul electronicelor și cel de telecom au crescut ușor, în timp ce piața de IT și cea de imprimante și multifuncționale au fost în scădere. Cele mai mari pierderi s-au înregistrat pe piața electrocasnicelor mici și pe cea a electrocasnicelor mari, cea din urmă înregistrând o rată de scădere de două cifre.
Evoluţia vânzărilor pentru bunurile de folosinţă îndelungată în România
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology
Foto: Vânzările sezonului de vară
Vânzările de vară au fost foarte bune pentru produsele foto, situație reflectată într-o creștere de 19% față de același trimestru al anului trecut. Vânzările de camere foto digitale și rame foto digitale au ajuns la valoarea de 12 milioane Euro în T2 2012.
Cu o rată de creștere de două cifre, camerele cu lentile interschimbabile sunt cel mai de succes segment în acest moment. Valoarea generată de aceste dispozitive în ultimele trei luni a fost de aproximativ 5 milioane de euro. În special modele entry level din cadrul segmentului de D-SLR sunt foarte atractive pentru consumatorul român. Produsele hibrid – camerele mirror less – și-au dublat vânzările în valoare față de anul trecut, însă volumele sunt încă foarte mici. Atunci când vine vorba de camere cu specificații mai bune, alegerea consumatorilor se îndreaptă către D-SLR-uri și compacte high-end.
Rata de creștere pentru segmentul compactelor a fost una moderată. Vestea cea bună este că, odată cu lansarea de noi modele, eroziunea de preț nu a mai fost vizibilă.
Electronice: Televizoarele menite să salveze piața electronicelor
În cel de-al doilea trimestru din 2012, vânzările de electronice au crescut cu aproximativ 3%, ajungând la 58 milioane de euro. Creșteri semnificative ale vânzărilor s-au înregistrat pentru principalul declanșator al creșterii pe piața de electronice – televizoarele cu ecran plat. Ratele de creștere de două cifre întregistrate pe aceasta piață au fost susținute de promoții, corelate în special cu evenimente specifice, precum Campionatul European de Fotbal.
Piața de televizoare a reușit să genereze valoare adăugată și prin trecerea de la LCD la LED. Mai mult de jumătate din totalul vânzărilor din acest an au fost făcute cu modele LED.
Este de menționat faptul că restul produsele electronice monitorizate de Temax au avut în T2 2012 evoluții stabile sau negative.
Telecom: Smartphone-urile continuă să crească valoarea sectorului
Valoarea totală a pieţei de telefoane mobile şi smartphone-uri a înregistrat în al doilea trimestru al anului 2012 o ușoară creștere de 0,7% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2011, însumând 43 milioane de euro. Telefoanele inteligente continuă creșterea în vânzări și reușesc să aducă pe un trend ascendent valoarea sectorului Telecom.
În cadrul acestui segement de telefoane, preferințele se înregistrează printre cele care au încorporat sistemul de operare Android, cameră foto mai mare de 5.5 MP și ecran tactil.
Telefoanele mobilephones, deși pierd cotă în fața celor smarthphones, sunt încă un segment ce domină în volum piața totală de telecom.
IT: Tabletele rămân superstarul la granița dintre sectoarele IT și Telecom
Al doilea trimestru al anului 2012 a fost unul relativ stabil pentru piața de IT. Sectorul a înregistrat o scădere de 2% comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, atingând o valoare de 84 milioane de euro. Monitoarele și Desk Computers au înregistrat scăderi de 2 cifre, în timp ce laptopurile au fost foarte aproape de aceeași valoare atinsă în T2 2011. O surpriză plăcută în trimestrul al doilea din 2012 au întâlnit-o perifericele (mauși, tastaturi și webcams) care au înregistrat creșteri ușoare.
Starul de la granița dintre sectoarele IT și Telecom – tabletele – au reușit să stabilească și în acest trimestru echilibrul pe această piață datorită avantajelor oferite consumatorului: mobilitate, flexibilitate și o interfaţă prietenoasă.
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale: Multifuncționalele laser asigură stabilitatea
Piaţa de imprimante şi multifuncţionale rămâne stabilă în jurul valorii de 7 milioane de euro în al doilea trimestru al anului 2012, înregistrând o ușoară scădere de 2,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior. Această performanţă a fost asigurată de creșterea pieței de multifuncționale laser cu precădere în segmentul de consumatori casnici. Piața de inkjet pierde tot mai mult teren în fața echipamentelor ce încorporează technologia laser, însă ponderea sa este încă mare în totalul pieței echipamentelor de birou.
Pentru a depăși stagnarea stabilită în apropierea valorii de 7 milioane de euro pe trimestru, sunt necesare instrumente de impulsionare a consumului în ambele segmente de piață, atât în cel casnic cât și în cel business-to-business.
Electrocasnice mici: Provocări pentru piaţa electrocasnicelor mici
Mediul politic instabil, dar și recesiunea în multe ţări din zona euro au contribuit la încetinirea ritmului de creştere a economiei româneşti, situație resimţită în mod considerabil şi pe piaţa electrocasnicelor mici. Cu o scădere în valoare de 9% în euro, piața electrocasnicelor mici a ajuns în al doilea trimestru al anului curent la 22 milioane de euro, fața de 24 milioane de euro în T2 2011.
Principalele categorii care au contribuit la acest declin cu o creştere negativă de două cifre au fost unele dintre cele mai mari pieţe de electrocasnice mici cum ar fi aparatele pentru prepararea alimentelor, aspiratoarele şi aparatele pentru îndepărtarea părului corporal și facial (masculin şi feminin).
Doar o categorie a reuşit să strălucească din nou în acest trimestru: aparatele pentru prepararea băuturilor. Creșterea remarcabilă din acest trimestru a fost impulsionată de vânzările mașinilor cu presiune ridicată (expresoarele fullautomatice, expresoarele care folosesc capsule de la orice producător şi expresoarele tradiţionale), dar și de performanța bună a aparatelor de cafea cu presiune mică care folosesc capsule.
În ciuda tendinţelor descendente din categoria electrocasnicelor mici, au fost și segmente de piaţă cu o evoluţie bună: aspiratoarele fără sac au înregistrat o creştere uşoară de 3%, sistemele de călcat au avut o ascensiune de două cifre şi storcătoarele de fructe și legume au reuşit să înregistreze o mică creştere de 2%.
Majoritatea pieţelor din categoria electrocasnicelor mici s-au confruntat cu vremuri dificile în al doilea trimestru al anului. Având în vedere diferenţele mari ale ratelor de schimb valutar şi ca urmare a deprecierii monedei naționale, evoluția acestei piețe este privită diferit din perspectiva celor două monezi: scădere de 9% în euro şi pierdere de 2% în RON.
În plus, în al doilea trimestru al anului, 84% din cifra de afaceri de pe piața electrocasnicelor mici a fost generată de produse care costă mai puțin de 100 de euro.
Electrocasnice mari: Rată de scădere de două cifre pentru electrocasnicele mari în cel de-al doilea trimestru al lui 2012
Cu 10 milioane de euro peste valoarea din T1 2012, dar cu 10% mai puțin decât T2 2011, sectorul electrocasnicelor mari ocupă în continuare a doua poziție în categoria bunurilor de folosință îndelungată. Este important de menționat impactul ratei de schimb pe această piață – în timp ce în euro sectorul scade cu 10%, în RON scăderea pe sector a fost de doar 3%. Raportat la moneda națională unele categorii precum cuptoare, mașini de spălat vase, congelatoare și plite au arătat creșteri.
În cadrul sectorului evoluțiile au fost dintre cele mai diverse; dacă cele mai mari piețe de electrocasnice mari au înregistrat scăderi de două cifre, segmentele în dezvoltare precum cuptoarele, plitele, mașinile de spălat vase și uscătoarele au scăzut doar cu puțin valoarea față de aceeași perioadă a anului trecut în euro. Cu toate că aceste piețe mai mici înregistrează performanțe bune de la trimestru la trimestru și prezintă potențial, reprezintă doar 12% din piața electrocasnicelor mari.
În ciuda așteptărilor retailerilor și producătorilor, promoțiile intense de pe piața de frigidere și cea de congelatoare nu au reușit să impulsioneze vânzările peste valoarea din 2011. Mai mult, pe piața cuptoarelor cu microunde se comercializează cu aproximativ 20% mai puține unități decât anul trecut. Piața mașinilor de spălat rufe își continuă scăderea începută în T1 2012, mașinile de spălat rufe cu încărcare verticală și cele semiautomate înregistrând rate de scădere de două cifre. Consumatorii pierd din încredere și din dispoziția de a cumpăra, fiind mai reținuți în a achiziționa electrocasnice mari în această perioadă a anului.
Rezumat în format tabelar
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology
Studiul
GfK Temax® este un indicator utilizat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piețele bunurilor de folosință îndelungată. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfășurate regulat pe panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail cuprinde date de la peste 370.000 de puncte de vânzare la nivel mondial. Începând cu februarie 2009, GfK Retail and Technology calculează indicele GfK TEMAX® la nivel internațional, în peste 30 de țări. Este primul indicator care include toate piețele bunurilor de folo-sință îndelungată în țări diferite. Toate rapoartele şi comunicatele de presă sunt, de asemenea, disponibile la www.gfktemax.com.
Dacă sunt citate informații din prezentul comunicat de presă sau de pe www.gfktemax.com, GfK TEMAX® trebuie indicat explicit ca sursă.