Conform Raportului ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2022, publicat astăzi, numărul incidentelor de securitate a scăzut anul trecut cu 17%, până la 341 de incidente ce au afectat aproximativ 6,9 milioane de conexiuni. O scădere importantă o regăsim în cazul serviciilor de telefonie fixă, înregistrându-se cu 80% mai puține conexiuni afectate, dar și în privința internetului fix, numărul conexiunilor implicate în incidente de securitate fiind cu 76% mai mic față de anul 2021.
Conform notificărilor primite de ANCOM în 2022, numărul incidentelor semnificative de securitate își păstrează tendința de scădere, fiind mai mic cu aproximativ 17% față de anul 2021. Astfel, s-au înregistrat 341 de incidente, comparativ cu 410 în 2021, respectiv 575 în 2020. La nivel general, numărul total de conexiuni afectate este de aproximativ 6,9 milioane, iar valoarea medie generală este de peste 20 mii de conexiuni afectate de un singur incident.
Anul trecut, mai mult de jumătate dintre incidente, respectiv 188, au fost declanșate de o problemă de alimentare cu energie electrică.
Conexiuni afectate
Serviciile de telefonie mobilă și SMS au fost cele mai afectate (3,9 milioane de conexiuni afectate), fiind urmate de cele de internet mobil şi transmisiuni de date mobile (2,6 milioane de conexiuni afectate). Cu privire la serviciile de telefonie fixă, în 2022, se remarcă o scădere semnificativă față de anul precedent, înregistrându-se cu aproximativ 80% mai puține conexiuni afectate. Diminuarea numărului de conexiuni afectate se regăsește și în cazul internetului fix, procentul fiind cu 76% mai mic decât în 2021.
În cazul serviciilor de retransmisie a programelor media audiovizuale, numărul conexiunilor afectate a fost cu 94% mai mic decât în anul anterior. Această scădere a numărului de conexiuni afectate provine dintr-un număr semnificativ mai mic de incidente care s-au produs în 2022 și care au afectat serviciile menționate anterior. Examinând evoluțiile pe ultimii trei ani, acestea se înscriu într-o tendință relativ descendentă, firească pe măsura implementării graduale de soluții pentru remedierea incidentelor și împiedicarea reapariției acestora, aspect urmărit îndeaproape de ANCOM an de an.
Distribuția geografică
Incidentele au afectat unul sau mai multe județe simultan: 181 de incidente au afectat câte un județ, 154 au dus la afectarea conexiunilor din 2-10 județe simultan, 3 incidente au afectat între 11 și 30 de județe și 3 incidente au avut impact la nivel naţional. Distribuția incidentelor la nivel național arată că cele mai multe incidente (42) au afectat județul Teleorman, iar județele în care au fost înregistrate cele mai puține incidente au fost Brăila (1 incident) și Vaslui (2 incidente).
Din perspectiva distribuției geografice a incidentelor care au fost provocate de probleme de alimentare cu energie electrică, județul Teleorman este cel în care s-au înregistrat cele mai multe (31), urmat de Dolj (20) şi Gorj (19). Județele cu cele mai puține raportări de incidente electrice au fost Bacău, Bihor, Brașov, Galați și Vaslui, unde s-a înregistrat câte un singur incident electric, iar în Brăila şi Satu-Mare nu a existat vreun incident electric.
Resursele afectate
Cu privire la resursele care au fost afectate, 140 de incidente au afectat resurse la nivelul suport (unde sunt încadrate componentele suport ale echipamentelor, ca de exemplu cele utilizate pentru alimentarea cu energie electrică, sisteme de monitorizare și control al temperaturii, instalații electrice), 171 de incidente au afectat resurse la nivelul logic (unde sunt încadrate elementele software ale echipamentelor şi/sau resurselor) și 33 de incidente au afectat resurse la nivel fizic (unde sunt încadrate componentele hardware ale echipamentelor şi/sau resurselor).
Cele mai afectate resurse fac parte din categoriile: medii de transmisiune (185 de incidente), stații de bază și controlere mobile (126 de incidente), echipamente din noduri de transmisiune (22 de incidente) și routere şi switch-uri IP (17 incidente).
Durata incidentelor
În 2022, durata totală a incidentelor raportate a fost de peste 2.657 de ore, în creștere faţă de anul 2021, când aceasta a fost de aproape 2.277 de ore. Durata medie a unui incident a crescut, de asemenea, de la circa 5 ore și jumătate în 2021 la aproximativ 8 ore în 2022.
Precizăm faptul că anul trecut a fost raportat un incident cauzat de un atac cibernetic îndreptat asupra unui partener al unui furnizor de comunicații electronice din România, care a avut o durată de 10 zile.
Deşi numărul incidentelor a fost mai mic în 2022, durata totală a fost mai mare, deoarece unele dintre acestea au fost provocate de fenomene meteo, iar intervalul de timp necesar soluționării a fost mai mare.
Raportul ANCOM
Raportul ANCOM privind incidentele semnificative care au afectat securitatea rețelelor și serviciilor de comunicații electronice în anul 2022 a fost realizat pe baza informațiilor puse la dispoziție de către furnizori și este disponibil aici.