Rezultatele GfK TEMAX® România pentru primul trimestru al anului 2010
Piaţa bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în primul trimestru cu 24,9% comparativ cu acelaşi trimestru din 2009. Totuşi, rezultatele sunt mixte la nivel de sectoare. Sectorul Foto a înregistrat o uşoară creştere de 2,5%, în timp ce sectoarele IT şi Telecomunicaţii au scăzut cu mai mult de 30%.
Piaţa totală de bunuri de larg consum monitorizată de GfK TEMAX a fost de 271 milioane euro în primul trimestru al acestui an, cea mai redusă valoare înregistrată de GfK TEMAX. În timp ce câteva sectoare au prezentat evoluţii încurajatoare, altele, precum cel de IT şi telecomunicaţii, prezintă un declin semnificativ, comparativ cu începutul anului 2009.
Sectorul Foto a fost singurul care a avut o evoluţie pozitivă comparativ cu primul trimestru din 2009. Electrocasnicele mici şi electronicele de larg consum au prezentat scăderi de ordinul unei singure cifre pentru prima dată din T4 2008, în timp ce electrocasnicele mari au înregistrat un declin de 13,1%. Sectorul echipamentelor de birou a înregistrat o creştere negativă de 27,6%. Sectorul de telecomunicaţii şi cel de IT au scăzut cu 34,7%, respectiv 38,2%.
Foto
În comparaţie cu acelaşi trimestru al anului precedent, piaţa foto a înregistrat o uşoară creştere de 2,5%. Totuşi, în valori absolute, performanţa acestui trimestru a fost cu 2 milioane de euro mai redusă decât valorile atinse în fiecare din ultimele 3 trimestre ale anului 2009.
Vânzările de rame foto digitale, care au înregistrat cifre record în decembrie 2009, au crescut cu doar câteva procente, în timp ce valoarea pentru aparate foto compacte a rămas constantă. În cadrul pieței de camere digitale, dorința consumatorilor de a obține un raport calitate-preț cât mai avantajos s-a reflectat şi în preferința pentru aparate D-SLR şi modele compacte mai avansate (zoom>=11x).
Electrocasnice mici
Cu vânzări totale de 17 milioane de euro, piaţa electrocasnicelor mici a scăzut cu 5,3% în T1 2010, comparativ cu T1 2009, fiind foarte aproape de nivelul din T2 2009. Piaţa totală a fost cel mai mult afectată de segmentul aparatelor electrice de ras şi a epilatoarelor, cu un declin în T1 2010 de 20%. Reprezentând aproximativ 35% din totalul electrocasnicelor mici şi înregistrând o descreştere de 8%, cel mai mare grup de produse – aspiratoarele – a produs la rândul său un impact negativ asupra pieţei totale. În acest trimestru, aparatele electrice de ras şi epilatoarele, aspiratoarele şi fiarele de călcat, au avut cea mai slabă performanţă de la începutul anului 2009. Spre deosebire de acestea, comparând T1 2010 cu acelaşi trimestru al anului trecut, aparatele pentru prepararea alimentelor, produsele de îngrijire a părului şi fierbătoarele au înregistrat o evoluţie pozitivă. Cererea ridicată de mixere şi blendere declanşată de eroziunea preţului a reuşit să genereze o creştere a valorii totale a pieţei aparatelor pentru prepararea alimentelor.
În plus, o altă categorie monitorizată de GfK TEMAX, cea a expresoarelor și a filtrelor de cafea, a scăzut în T1 2010 comparativ cu T1 2009 cu 3%. Achiziţiile în creștere de expresoare care folosesc exclusiv capsulele unui singur furnizor, precum şi de modele 2in1 (expresoare/filtre) au scos la iveală o schimbare în tendinţa de consum şi anume preferinţa pentru expresoare în detrimentul filtrelor de cafea.
Electronice de larg consum
Pusă la încercare de puternicele trenduri recesioniste ale anului precedent și în mică măsură sprijinită de sectoarele inovative în creștere – precum LED, Blu-Ray și HDTV – piața de electronice și-a încetinit ritmul de descreștere avut în 2009. Cu o cifră de afaceri similară cu cea a primelor 3 trimestre din 2009, vânzările din ianuarie – martie 2010 au descrescut cu numai 7,6% comparativ cu T1 2009. Vânzările de televizoare cu ecran plat deţin un loc fruntaş în ierarhie, reprezentând approximativ 40 milioane euro din întreaga piaţă de electronice de larg consum a cărei valoare este de 57 milioane euro. Pentru acest produs, vânzările în T1 2010 faţă de T1 2009 au fost constante.
Comparativ cu 2009, martie 2010 s-a dovedit a fi o lună cu o evoluţie pozitivă pentru anumite produse, precum PTV-urile şi consolele video, care au reuşit să aibă o rată de creştere de două cifre, în timp ce vânzările de sisteme audio şi Home Cinema și-au redus cu aceeași valoare rata de descreștere. Dacă aceasta poate fi interpretată sau nu ca prim semn de risipire a dificilei recesiuni la nivel local este o chestiune discutabilă. În T1 2010, în cadrul categoriei electronicelor de larg consum, trendurile au fost variate; piaţa DVD player-elor şi recorder-elor, MP3/MP4 player-elor şi în special cea a camerelor video se află încă pe același trend negativ.
2010 vine cu o serie de provocări în special pentru camere video și MP3/MP4 player-e, ușor de înlocuit cu alte gadget-uri – precum aparatele foto digitale cu opţiune de filmare HD sau telefoanele mobile cu funcţii multimedia. Având în vedere tendinţa socială de petrecere a timpului liber în confortul propriului cămin, dar şi evenimentul sportiv major care va avea loc în acest an – Cupa Mondială FIFA din Africa de Sud – ne putem aștepta ca restul produselor TV/Audio să înregistreze cel puțin aceleași valori ca în 2009.
Electrocasnice mari
Electrocasnicele mari au înregistrat anul trecut, de la trimestru la trimestru, o evolutie echilibrată a vănzărilor, dar în primul trimestru din 2010 lucrurile au început să se schimbe. În T1 2010, piaţa de electrocasnice mari a atins o valoare de doar 58 milioane euro.
După cum era de aşteptat, după sărbătorile de iarnă, vânzările de electrocasnice mari au fost slabe; numai promoţiile de Paşte din luna martie au contribuit la o diminuare a ratei creşterii negative de 13,1% înregistrată în T1 2010 comparativ cu T1 2009.
Deoarece creşterea pozitivă rămâne o asipraţie viitoare pentru 2010 – care, din câte se pare, urmează a fi tot un an dificil pentru întreaga ramură – un salt în ceea ce priveşte calitatea este obligatoriu. 2009 a fost un an în care deprecierea preţului a atins un nivel înalt pentru aproape toate produsele din categoria electrocasnicelor mari. Astfel, un an 2010 mai bun ar putea necesita o investiţie în segmentele inovatoare, precum incastrabilele – un segment stabil pe tot parcursul anului 2009 – sau îmbunătăţiri ale caracteristicilor pentru a încetini traiectoria descrescătoare în ceea ce priveşte preţul și evitarea adâncirii într-o piaţă instabilă.
Echipamente de birou
Situaţia pieţei Echipamentelor de birou pare mai bună decât cea a pieţei corespondente de IT. Echipamentele de birou au înregistrat o descreştere de 27,6% în primul trimestru al anului 2009, atingând valoarea de 10 milioane de euro.
Sub-segmentul de imprimante cu tehnologie laser a înregistrat în continuare o creştere pe fondul scăderii preţului mediu. Cu toate acestea, acest sub-segment nu are încă o pondere suficientă pentru a contracara tendinţa negativă a categoriei de produs în total.
Telecomunicaţii
Sectorul Telecom prezintă o tendinţă descrescătoare în primul trimestru al anului 2010 (-34,7%) şi o cifră de afaceri totală de 42 milioane de euro. Acest lucru poate fi justificat prin declinul preţului mediu de achiziţie pe piaţă pentru telefoanele mobile şi printr-un nivel ridicat de subvenţionare de către operatori.
Deşi ne confruntăm cu o creştere negativă, smartphone-urile continuă să înlocuiască telefoanele mobile clasice în preferinţa consumatorilor. Este posibil ca cifra totală de afaceri pentru smartphone-uri să schimbe soarta sectorului în viitor.
IT
Sectorul IT încheie primul trimestru al anului 2010 la 80 milioane euro şi prezintă o fluctuaţie negativă (-38,2%) comparativ cu acelaşi trimestru al anului trecut.
Piaţa de PC-uri a fost profund influenţată de criza economică. În ciuda faptului că segmentul PC desktop a prezentat o tendinţă negativă, laptop-urile au avut o mare contribuţie la creşterea pieţei. Acest rezultat pozitiv este datorat în principal unei creşteri a vânzărilor de netbook-uri cauzată la rândul ei de preţuri mai reduse.
Un factor care contribuie la o imagine de ansamblu negativă asupra sectorului IT este slaba performanţă înregistrată de segmentul business-to-business. Deoarece acesta deţine o cotă mare din piaţa IT, tiparul de creştere negativă a acestui segment şi-a lăsat amprenta asupra sectorului IT.
În contextul unei puternice dependenţe de segmentul B2B privind comenzile de la firmele corporatiste şi de la sectorul public, criza economică a fost principalul factor care a conturat această evoluţie slabă.
Studiul
GfK TEMAX® România este un indicator dezvoltat de GfK Retail and Technology pentru a monitoriza piaţa produselor de folosinţă îndelungată. Raportul GfK TEMAX® este publicat la nivel internaţional. Concluziile se bazează pe studiile efectuate în panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vânzări de la peste 190.000 de magazine din întreaga lume. Rapoartele şi comunicatele de presă privind situaţia din toate ţările analizate sunt disponibile pe www.gfktemax.com.
Rezumatul în format tabelar
În milioane EUR |
T2 2009 |
T3 2009 |
T4 2009 |
T1 2010 |
T1 2010 |
Electronice de larg consum |
54 |
59 |
95 |
57 |
-7,6% |
Foto |
9 |
9 |
9 |
7 |
2,5% |
Electrocasnice mari |
81 |
97 |
95 |
58 |
-13,1% |
Electrocasnice mici |
17 |
20 |
23 |
17 |
-5,3% |
IT |
87 |
86 |
120 |
80 |
-38,2% |
Telecomunicaţii |
55 |
61 |
73 |
42 |
-34,7% |
Echipamente de birou |
10 |
10 |
13 |
10 |
-27,6% |
GfK TEMAX® România |
313 |
343 |
428 |
271 |
-24,9% |
Sursa: GfK TEMAX® România, GfK Retail and Technology
{mosloadposition user10}