Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Sapte diversiuni posibile care pot intarzia accesarea fondurilor europene

Odata ce perspectiva apropierii posibilitatii concrete de a putea depune proiecte cu Fonduri Europene se apropie cu pasi grabiti, de plida, cum este cazul Programului de dezvoltare a resurselor umane, potentialii beneficiari, ca si agentiile de consultanta care ii sprijina in realizarea dosarelor tehnice asteapta raspunsuri concrete la problemele concrete legate de rigorile diferite carora se vor supune partea de proiectare propriu-zisa/managemntul de proiect (studiile de fezabilitate, organizarea achizitiilor publice, monitorizarea si raportarea narativa si financiara etc.), dar indeosebi referitoare la procesul complicat de parcurs adminstrativ al documentelor – de la stabilirea eligibilitatii/oportunitatii si incadrarii ca prioritate tematica si pana la procesul de evaluare/auditare externa.

In cele ce urmeaza, dorim sa demontam succint cateva din vulgarizarile/diversiunile care presara acest lung drum de la mirajul banilor nerambursabili la realizarea de proiecte viabile pentru comunitate:

1.    Solicitantii ar trebui sa astepte aparitia Ghidurilor Solicitantului pentru ca se apuce de elaborarea proiectelor si obtinerea avizelor – ERONAT – beneficiarii ar fi trebui demult sa demareze proiectele tehnice, obtinerea avizelor, efectuarea studiilor de fezabilitate pentru ca stabilirea eligibilitatii se bazeaza pe prezentarea prealabila a acestor documente doar aduse la anumiti indicatori si parametri stabiliti prin ghidurile mentionate

2.    Solicitantii din autoritatile locale ar putea scrie proiecte fara sa cunoasca cu exactitate prioritatile certificate de dezvoltare ale localitatii si zonei, adica in absenta unei micro- strategii precise de dezvoltare – ERONAT – stabilirea obiectivelor proiectelor atat publice, cat si private trebuie sa subsubsumeze cu precizie unei strategii de acest gen deja elaborate

3.    Solicitantii din autoritatile publice/firmele mici-mijlocii ar putea fi in stare ca mini-echipa lor interna sa se ocupe direct de managementul proiectelor localitatii sau zonei lor fara concursul asistentie tehnice si de management specilizate – FALS – datorita complexitatii, multidisciplinaritatii si numarului mare de documente de raportare si justificative ce vor fi necesare, administratiile vor fi in situatia sa externalizeze implementarea si asistenta tehnica propriu-zisa unor firme specializate sau vor fi obligate sa alature parteneri capabili sa asume acest management

4.    Ca potentiali beneficiari, ar fi suficient sa se rezume la informatiile de pe site-urile oficiale ale ministerelor si la instructiunile din Ghdurile Solicitantului – FALS – ghidurile ca si cererile de finantare cuprin doar informatii de ordin administrativ-financiar si metodologic, dar nu ofera sprijin teoretic si practic pentru selectarea si fidelizarea echipei, a consultantului, ghidajul asupra unui management perfomant al proiectului, detaliile si subtilitatile interne ale procesului de evaluare, arta comunicarii inter-instituioanale pentru ritmicitatea derularii etapelor, indicatorii de perfromanta manageriala, planul de actiune pentru prevenirea litigilor, conflictelor si crizelor etc.   

5.    Vor exista modalitati prin care ministerele sau alte autoritati centrale vor indica exact pe ce sa faca proiecte o localitate, o scoala, o agentie de resurse umane etc, deci nu este necesara realizarea consultarilor publice, evaluarea nevoilor sau a studiilor de piata etc,  pana ce nu li se vor lamuri solicitantilor aceste  probleme – FALS – programele operationale sunt un exercitiu de democratie de jos in sus si nimeni nu va veni de la centru sa evalueze nevoile locale, sa dea indicatii asupra obiectivelor proiectelor de facut sau a oportunitatatii de a alege anumiti parteneri sau colaboratori

6.    Proiectele vor putea fi oricand depuse pentru ca nu exista data limita sau concurs de proiecte – ERONAT – intr-adevar, vor putea fi oricand depuse dupa lansarea unui anumit Apel de candidaturi, dar primirea lor se va face DOAR in ordinea prezentarii unor dosare complete, incluzand si formula de co-finantare si contributia tuturor partenerilor, iar derularea va trebui sa nu depaseasca calendarul initial fixat pe activitati

7.    Va fi suficient sa anunti ca si solicitant organizarea procesului de achizitii publice pentru ca sub-contractorii dezirabili si interesati vor veni de la sine – ERONAT – cu mult inainte de demararea unui proiect, trebuie studiata piata sub-contractorilor potentiali, este necesar sa redactezi caiete de sarcini exhaustive si in favoarea nevoilor concrete si care sa te apere de contestari ulterioare la autoritatile de monitorizare sau sa conduca la neincadrarea in standardele UE si in calendarul aporbat al proiectului derulat.

Bucuresti, 24.04.2007

{mosloadposition user10}

By Violeta-Loredana Pascal

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Related Posts

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.