A început cea de-a 9-a ediție a festivalului de film documentar pentru liceeni luna.doc cu tema “Viitorul_în_construcție”.
În cadrul festivalului luna.doc, profesorii din toată țara și elevii lor au ocazia să vizioneze online și la clasă o selecție de 7 filme care pun în discuție felul în care ne raportăm la viitor, cum revoluția digitală influențează progresul social și ce putem face pentru a ne bucura de noile tehnologii fără a ne pierde pe noi, intimitățile și libertățile noastre.
Asociația Bloc Zero lansează și rezultatele cercetării “Cum percepe Generația Z viitorul”, dar și o broșură educațională menită să contextualizeze din punct de vedere filosofic, dar și antropologic felurile în care ne raportăm astăzi la viitor.
Cercetarea “Cum percepe Generația Z viitorul”
În cadrul proiectului, Asociația Bloc Zero a comisionat sociologilor Monica Stroe și Sebastian Țoc, cadre didactice asociate S.N.S.P.A. o cercetare care analizează modul în care adolescenții proiectează viitorul, atât cel personal, cât și cel al generației lor, al comunităților în care trăiesc și al planetei. Cercetarea se bazează pe răspunsurile primite de la 1344 de tineri din România, cu vârste cuprinse între 14 și 19 ani, prin intermediul unui chestionar online.
Conform cercetării:
- sănătatea mintală, siguranța financiară și locativă sunt principalele priorități ale adolescenților în viitor;
- adolescenții își doresc o societate mai echitabilă cu inegalități reduse, care oferă oportunități ocupaționale și în care valorile democratice și drepturile omului sunt respectate;
- o treime dintre respondenți au deja în minte o carieră, o treime iau în considerare mai multe cariere posibile, iar o treime au doar idei generale sau nu se gândesc neapărat la carieră în acest moment;
- liceenii apreciază că școala îi pregătește într-o mică măsură pentru viitor, nefiind convinși că își vor găsi un loc de muncă în domeniul în care se pregătesc;
- cei mai mulți dintre elevi apreciază că abilitățile dobândite în școală îi vor ajuta într-o mică măsură să obțină un loc de muncă.
Broșură educațională dedicată profesorilor
Broșura educațională care însoțește catalogul de filme propus spre vizionare în cadrul festivalului a fost realizată de Alina Voinea (filosof) și Alin Savu (antropolog) și abordează elemente legate de evoluția științifică și tehnologică, ridicând totodată întrebări esențiale ce țin de atenție, informație, viață privată, libertate, muncă, așa cum se conturează în lumina automatizării, a perfecționării inteligenței artificiale și a mediului virtual.
Broșură a fost concepută pentru a veni în sprijinul profesorilor interesați să organizeze proiecții de film la clasă și a le oferi acestora o bază de la care să pornească în discuțiile post-vizionare – discuții relevante atât pentru ei cât și pentru elevi, dar și ancorate în secolul în care trăim.
Accesul elevilor și profesorilor la filmele și resursele educaționale disponibile în cadrul proiectului “luna.doc#9 – Viitorul_în_construcție” este gratuit, prin intermediul platformei online Kinoteca Bloc Zero (www.kinoteca.bloczero.ro). Pe aceeași platformă profesorii pot descoperi în completare și o serie de activități educaționale pentru fiecare dintre filmele propuse spre vizionare.
Mai mult, pe durata desfășurării proiectului pe platforma dedicată proiectului vor fi publicate o serie de resurse (texte și videoclipuri) realizate de adolescenți care reflectă într-o manieră personală viziunea lor despe viitor.
Despre luna.doc
luna.doc este un proiect organizat de Asociația Bloc Zero, ca parte din programul Kinoteca Bloc Zero.
Început în anul 2014, sub umbrela Asociației One World Romania, proiectul este conceput ca un festival de film documentar itinerant organizat în parteneriat cu licee interesate din toată țara.
În fiecare an, luna.doc propune o selecție de filme însoțită de resurse educaționale care oferă o privire de ansamblu asupra unui subiect de actualitate de interes pentru publicul adolescent, invitând totodată la dezbatere în jurul temei alese în cadrul școlilor participante.