În a patra zi de Festival, sâmbătă, 9 octombrie, programul IIFF 2010 începe mai devreme cu şi mai multe filme "de public", dar şi "de autor".”Nuntă în Basarabia” e o comedie românească spumoasă în regia lui Nap Toader (aka Napoleon Helmis), comedie care a înregistrat un număr record de spectatori încă dinaintea lansării oficiale.
Filmele pe care le puteţi vedea mâine, sâmbătă 9 octombrie, sunt:
"The White Ribbon" va fi reluat la Cinema Victoria, de la ora 12:00, fiind "Palme D’or-ul" de anul trecut. Tot aici urmează "Ponyo" de Hayao Miyazaki, o animaţie japoneză pentru copilul din orice adult, după care va rula "Louis-Michel", "o comedie complet dementă, total ireverentă şi politic incorectă, aşa cum sonatul tandem regizoral Gustave de Kervern şi Benoît Delépine ne-au obişnuit", spune Anca Grădinariu, director artistic IIFF şi reputat critic de film.
"Nuntă în Basarabia", o coproducţie România, Republica Moldova şi Luxemburg, a avut premiera în cinematografele din România pe 24 septembrie 2010 şi este o comedie românească spumoasă. Da, o comedie românească de public, ceea ce deja e rar în contextul cinematografiei româneşti minimaliste. Pelicula va rula în cadrul Galei Filmului Românesc, la Cinema Victoria de la ora 18.45. "Idioma Impossibile" îi urmează. Amfetamine, sex cazual, vene prin care curge heroina şi muzica new wave, plus taverne sordid, dar teribil de pitoreşti şi vibrante… plus unul dintre cei mai hot & buni actori tineri catalani – Andreas Gertrudix, într-o Barcelona a anilor ’80, infinit de fascinantă şi de nonturistică. Un love story damnat, cam ca într-o piesa de Joy Division.
Sâmbăta e şi o zi maraton pentru fanii documentarelor. "Paradiso" e o călătorie muzicală care surprinde zilele de glorie ale domeniului Fountain, o enclavă protestantă în declin din inima Derry-ului, în timp ce "Bee Moldavian" este realizat de o inimoasă echipă de cineaşti basarabeni despre o familie de albine care, deşi trudesc mereu, nu cunosc limitările graniţelor naţionale.
"Lumea văzută de Ion B" e proaspăt nominalizat la prestigioasele premii Emmy, în timp ce "Goodbye, How are you" e un delirant panseu făcut doar din aforisme cu umorul negru balcanic al lui Kusturica şi profunzimea şi absurdul lui Samuel Beckett. Un must absolut, ca şi “The Sound After the Storm”, spune o poveste în care "muzica aceasta născută din sclavie" renaşte ca răspuns la devastarea Katrinei.
Despre "Street Days" s-a folosit de multe ori cuvântul capodoperă: regizorul debutant Levan Koguashvili, considerat deja urmaşul unor maeştri ca Abuladze şi Iosseliani, reuşeşte să introducă într-un realism sordid, brut, netrucat, imagini suprarealiste, poetice şi bucolice.
Iar dacă incredibila coada din faţa sălii de la prima proiecţie, din data de 7 octombrie, se va repeta, atunci cu siguranţă că "The Runaways" va deveni, unul dintre succesele sigure ale IIFF 2010.