cu privire la Drepturile Copilului in Romania
· 25% dintre elevi nu au auzit nimic despre Consiliul Elevilor
Pentru a marca Ziua Internaţională a Drepturilor Copiilor, Salvaţi Copiii România a organizat o întâlnire-dezbatere pe tema îmbunătăţirii funcţionării şi creşterii relevanţei Consiliilor Elevilor în afirmarea dreptului la opinie şi participare. Cu acest prilej, a fost lansat Ghidul cu Instrucţiuni de utilizare pentru Consiliile Elevilor la 20 de ani de la adoptarea Convenţiei ONU cu privire la Drepturile Copilului de către Parlamentul României.
Evenimentul, care a găzduit şi o expoziţie de fotografii realizate de copii pe tema drepturilor pe care le au, a avut loc în data de 18 noiembrie 2010, între orele 11.00-13.00, în sala de festivităţi a Colegiului Naţional Sf. Sava, din strada General Berthelot, nr. 23.
Potrivit unei cercetări efectuate de Organizaţia Salvaţi Copiii în 2008, la care au răspuns circa 1.700 elevi din 12 judeţe, la care se adaugă răspunsurile la peste 700 chestionare aplicate în 2009 în 65 şcoli din 7 judeţe, nu toţi elevii cunosc existenţa şi mai ales rolul Consiliilor Elevilor în şcoala lor.
§ 9,5% afirmau că în şcoala lor cu certitudine nu există un astfel de consiliu;
§ Pentru 35% dintre elevi, Consiliul nu producea nici un efect, mai ales în mediul rural;
§ 65% din totalul elevilor chestionaţi cunosc faptul că în şcoala lor există un Consiliu al Elevilor dar, 70,9% dintre ei nu au apelat niciodată la Consiliu pentru a fi susţinuţi într-o problemă sau pentru a face o propunere ori a-şi exprima o opinie;
§ Procentajul elevilor care cunosc existenţa Consiliilor descreşte direct proporţional cu nivelul rezultatelor la învăţătură a celor care au răspuns chestionarului, astfel de la 71,3% elevi cu rezultate foarte bune se ajunge treptat la 43,8% elevi care au declarat că au rezultate foarte slabe.
Aceeaşi cercetare, dar mai ales experienţa din teren, ne-au condus către un portret "robot" al elevului implicat în Consiliul Elevilor: licean care studiază în mediul urban având rezultate şcolare ridicate şi de cele mai multe ori este fată.
« Dreptul la participare la luarea deciziilor care îi privesc este unul dintre drepturile fundamentale ale copiilor, pentru ca de el depind dezvoltarea ulterioară ca adult, asumarea responsabilităţilor şi forţa de a avea propriile opinii.În cele două decenii de existenţă în România, Salvaţi Copiii a încurajat constant implicarea elevilor în deciziile luate de şcoală», afirmă Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Salvaţi Copiii.
La 20 noiembrie 1989, după aproximativ zece ani de pregătiri şi dezbateri, a fost adoptată Convenţia ONU privind Drepturile Copilului. Se afirmau pentru prima dată, la scară modială, printr-un document internaţional, drepturile personale, culturale şi sociale ale copilului.
Dreptul copilului de a-şi exprima opinia asupra oricărei probleme care îl priveşte, inclusiv educaţia, garantat de Convenţie, este asigurat într-un cadru legiferat încă din anul 2005, prin constituirea Consiliilor şcolare.
Consiliul Elevilor reprezintă o formă de organizare asociativă a elevilor cu un rol important în democratizarea şcolii şi a relaţiilor profesor-elev. Prin intermediul acestui organism, elevii îşi pot alege reprezentanţii, pot formula puncte de vedere şi pot elabora propuneri pentru îmbunătăţirea calităţii vieţii şcolare, fiind o excelentă platformă de comunicare între profesori şi elevi.
"Consiliul elevilor suntem noi copiii. Noi singuri ne stabilim regulile, ne gândim la acţiuni pe care să le defăşurăm. Şi profesorii ne propun din când în când activităţi. Noi ne întâlnim şi lucrăm împreună." (elev, clasa a VII-a)
{mosloadposition user9}