Salvaţi Copiii România organizează în săptămâna 6 – 10 septembrie, la Neptun, Şcoala de vară dedicată specialiştilor din domeniul educaţiei parentale. Această acţiune este derulată sub umbrela proiectului „Towards positive healthy parenting in Romanian families/Părinţi competenţi, copii sănătoşi – Dezvoltare de servicii de parenting în Romania” şi beneficiază de susţinerea financiară a Islandei, Liechtensteinului şi a Norvegiei prin Mecanismul Financiar EEA.
În urma experienţei de peste douăzeci de ani în lucrul cu părinţii şi copiii, Salvaţi Copiii evidenţiază importanţa educării părinţilor, astfel încât aceştia să îşi cunoască copiii şi problemele lor. O analiză realizată de Centrul Naţional pentru Sănătate Mintală în 2009 arată că unul din trei preşcolari suferă de o boală mintală, iar unul din cinci elevi cu vârsta între 6-18 ani are diferite tulburări psihice. De asemenea, neglijarea copilului de către părinţi este forma de încălcare a drepturilor copilului cea mai des raportată de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Copilului, unde peste 69% din totalul cazurilor de abuz asupra copilului raportate în anul 2009 au fost cazuri de neglijare. Dintre cele 11.686 de cazuri de abuz înregistrate în 2009, 8.101 cazuri au fost de neglijare în familie, iar restul de 1326 au reprezentat abuz fizic, 1151 abuz emoţional şi 572 abuz sexual. În cadrul aceluiaşi studiu reiese faptul că peste 21% din totalul copiilor ajunşi în sistemul de protecţie socială sunt cazuri de neglijare şi abuz.
La şcoala de vară de la Neptun sunt aşteptaţi peste 70 de participanţi, specialişti ai celor cinci Centre de Consiliere pentru Părinţi ale Salvaţi Copiii, precum şi alţi specialişti din Arad, Satu-Mare, Constanţa şi Bucureşti. Temele care vor fi dezbătute în cadrul şcolii de vară sunt:
– „Principii” de consiliere („parenting”) şi optimizarea relaţiei de cuplu;
– Consilierea şi psihoeducaţia părinţilor cu dificultăţi emoţionale (anxietate, depresie, perfecţionism);
– Consilierea şi psihoeducaţia părinţilor cu dificultăţi de gestionare a problemelor comportamentale şi emoţionale ale copiilor pe grupe de vârstă;
– Consilierea părinţilor pre şi post divorţ: cum comunicăm cu copiii şi alte informaţii de interes;
– Identificarea primului episod psihotic sau tulburarea de tip borderline în adolescenţă.
„Ideea de la care porneşte acest proiect este că relaţiile în familie, în general, şi relaţiile părinte-copil, în particular, au o influenţă globală asupra stării psihice, fizice şi sociale a copilului. De aceea, îmbunătăţirea acestor relaţii şi, implicit, a abilitaţilor de părinte este benefică atât pentru copii cât şi părinţii lor şi este eficace în reducerea factorilor de risc familial care ar putea genera probleme de comportament la copii”, explică Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv al Organizaţiei Salvaţi Copiii România.
La Şcoala de vară vor participa: Gabriela Alexandrescu, Preşedinte Executiv Salvaţi Copiii România, Dr. Victor Olsavszky, reprezentant OMS în România, Ileana Botezat Antonescu, Preşedinte CNSM (Promovarea sănătăţii mintale şi creşterea calităţii vieţii pentru copiii, adolescenţii şi familiile lor) şi Cecilia Macri, Expert programe şi proiecte MECTS.
Începând cu luna iunie 2010 Salvaţi Copiii a demarat programul „Părinţi competenţi, copii sănătoşi – Dezvoltare de servicii de parenting în Romania”, prin deschiderea a cinci Centre de Consiliere pentru Părinţi, în care sunt integraţi părinţi şi copii provenind din familii vulnerabile şi care sunt localizate în Bucureşti, Iaşi, Suceava, Târgu Mureş şi Timişoara. Principalele servicii oferite sunt: consiliere individuală şi de grup pentru părinţi şi copii, pregătire şi consultanţă pentru specialiştii din domeniul sănătăţii, educaţiei şi protecţiei sociale, precum şi activităţi de informare şi educaţie desfăşurate în comunitate, la nivel urban şi rural.
Câţiva dintre factorii de risc ce ţin de componenţa şi funcţionalitatea familiei sunt: existenţa unui climat socio-afectiv defectuos (relaţiile tensionate, atitudinile violente, mediul lipsit de securitate afectivă dezvoltă un comportament agresiv si interacţionează violent), tipul familiei (numărul de membri, familii dezorganizate, condiţiile economice precare, în familiile cu mulţi copii se dezvoltă comportamente abuzive mai ales între fraţi), lipsa de modele, nivelul scăzut de educaţie al părinţilor, lipsa de informare, pregătire şi educare în exercitarea rolului de părinte, delegarea responsabilităţii părinţilor pentru educarea copilului spre şcoală, scăderea autorităţii părinţilor, criza valorilor familiale şi interesul minim acordat de părinţi colaborării cu corpul profesoral pentru intervenţia în cazurile elevilor cu comportamente dezadaptative, degradarea interesului factorilor educaţionali (familia, şcoala) pentru procesul educativ al minorilor.
Centrele de Consiliere pentru Părinţi sunt servicii publice gratuite, dezvoltate la nivel comunitar care îşi propun promovarea, dezvoltarea şi implementarea de servicii îmbunătăţite de parenting, pentru a asigura integrarea părinţilor într-un program de consiliere înainte ca dificultăţile din relaţia copil-părinte să îl plaseze pe copil într-o situaţie de risc. Centrele beneficiază de echipe multidisciplinare, formate din psihologi, psihiatri, asistente medicale, asistenţi sociali, psihopedagogi, ce oferă servicii specializate într-un mediu prietenos, accesibil şi nestigmatizat.
{mosloadposition user9}