Potrivit Rottaprint, cea mai mare tipografie flexografică producătoare de etichete autoadezive și ambalaje flexibile în România, anul acesta, cei mai mulți dintre clienții companiei au efectuat comenzile pentru finalul de an cu mai multe săptămâni în avans comparativ cu anii precedenți, mai ales pe fondul crizei de materii prime care a afectat industria tipografică.
Cele mai solicitate tipuri de etichete și ambalaje de către clienții Rottaprint pentru campaniile de final de an au fost stickerele sub formă de bulină inscripționate doar cu mesaje legate de sărbători, fără să fie legate de alte promoții sau campanii speciale. Clienții tipografiei au optat și pentru varianta ca mesajele de sărbători să fie înglobate direct în designul produsului. Cerere foarte mare din partea brandurilor a existat și pentru etichetele de tip wobblere care se lipesc la raftul produsului pentru a semnaliza anumite promoții de iarnă și care pot fi îndepărtate foarte ușor de către retaileri la finalizarea perioadei promoționale.
La polul opus, producătorii parteneri au solicitat mai puține oferte de produse personalizate pentru a fi date cadou în perioada sărbătorilor de iarnă.
„Anul acesta observăm o tendință de precauție în rândul brandurilor, care pe fondul contextului socio-economic încearcă să reducă pe cât posibil din costuri. În acest sens, comenzile au fost făcute din timp pentru a beneficia de prețuri nemajorate la materiile prime, în cantități constante comparativ cu anul trecut”, a declarat Cristi Nechita-Rotta, director general Rottaprint.
În topul industriilor care au solicitat cele mai multe etichete și ambalaje în perioada de referință, s-au aflat industria alimentară, cu produse preponderent din categoria lactate, carne sau mezeluri, urmată de cea a suplimentelor nutritive. Produsele vegetale, pe bază de plante, au înregistrat, totodată, o cerere crescută, aceasta fiind influențată și de postul Crăciunului.
Tot la nivel de produse, compania a observat o creștere a cererii pentru cele cu un preț mai mic, comportamentul consumatorilor fiind mai rezervat în această perioadă în a achiziționa produse mai scumpe. De asemenea, Rottaprint a înregistrat o scădere a solicitărilor pentru ambalaje și etichete destinate produselor bio și o creștere pentru cele clasice.
Mărcile private din retail continuă diversificarea portofoliului de produse
Din datele Rottaprint, se observă o creștere accentuată a mărcilor private dezvoltate de marii jucători din retailul autohton, care continuă să își diversifice portofoliul de produse. Această tendință nu a fost caracteristică doar finalului de an, fiind dictată și de creșterea prețurilor și scăderea puterii de cumpărare a consumatorilor în contextul inflației.
Totodată, creșterile de prețuri cu care se confruntă brandurile în ceea ce privește energia și materiile prime le-a determinat să caute metode pentru reducerea costurilor etichetelor și ambalajelor, optând, de exemplu, pentru folie neimprimată, în locul celei imprimate sau pentru un design mult mai simplu.