Romanul Xanax, debutul în literatură al jurnalistului Liviu Iancu, având ca teme, printre altele, degradarea satului românesc în anii de după Revoluție, dar și dezvăluiri din lumea presei și cea de business, a ajuns la al patrulea tiraj în doar opt luni de la apariție și la peste 10.000 de exemplare tipărite. Astfel, Xanax se clasează în topul celor mai de succes romane românești publicate în 2019. Multe personaje din Xanax sunt ușor recognoscibile, de la foști miniștri, șefi de ziare și până la oameni de afaceri importanți sau personaje din show biz, redați necosmetizați în carte.
În condițiile în care tirajul mediu al unui roman pe piața autohtonă depășește rareori 1.500 de exemplare, care se vând cu greu pe parcursul unui an întreg, tipărirea a 10.000 de copii din Xanax în doar opt luni poate fi considerată o performanță.
“Succesul Xanax dovedește interesul din ce în ce mai mare al cititorilor pentru autorii români. Cred că asta ne dorim cu toții, ca în librării să crească numărul de rafturi ocupate de cărți semnate de autori autohtoni”, afirmă Virginia Lupulescu, editor coordonator TREI.
Liviu Iancu spune că Xanax este un antidepresiv pe care l-a creat pentru a vindeca răni, printre care plictiseala, frica de lectură, falsa pudoare și ipocrizia. Faptul că de 20 de ani lucrează în presă i-a dat ocazia să stea în preajma unor personaje politice de prim rang și a multora dintre cei mai importanți oameni de afaceri din țară, pe care îi descrie dur și fără menajamente în Xanax.
“Atât de tare m-a deformat meseria asta încât, după două decenii de presă, dacă trec cu mașina pe lângă un accident oribil, primul gând e să-mi sun colegii și să le livrez știrea cu accidentul. Dacă pică un avion lângă mine, pe stradă, aș avea, probabil, același impuls. Presa te înrăiește, te abrutizează, iar o parte din Xanax vorbește despre mica luptă a unui mic jurnalist alcoolic și afemeiat cu această dezumanizare. Noi, jurnaliștii economici, suntem fericiți dacă am aflat primii o știre cu o mare companie care intră în insolvență și scriem asta senini, fără să ne gândim că în urma acelui faliment rămân familii pe drumuri și că-n casele fiecăreia se declanșează o dramă. Jurnalistul urmărește falimentul, pe când scriitorul ar trebui să vorbească despre dramele din spatele falimentului”, spune Liviu Iancu.
El crede că dacă, în general, criticii literari pot fi păcăliți mai ușor, cititorii simt imediat dacă sentimentele pe care le “vând” autorii în cărțile lor sunt vii sau fake-uri. “O carte, înainte de stil și de poveste, trebuie să vândă emoție și să vândă suflet, iar ăsta e un lucru teribil de greu. Nu ți se vinde cartea? Păi cât suflet ai pus acolo? Nu cât orgoliu, câtă autosuficiență și câte așteptări, ci cât suflet. Orgoliu și autosuficiență nu cumpără nimeni”, adăugă autorul romanului Xanax.
Cartea se poate achiziționa atât din rețelele de librării din întreaga țară cât și de pe siteurile: www.edituratrei.ro, www.elefant.ro, www.emag.ro, www.libhumanitas.ro, www.carturesti.ro, www.librarie.net, www.libris.ro, www.dol.ro, www.cartepedia.ro, www.bookzone.ro.
Despre autor:
Liviu Iancu, cel mai cunoscut jurnalist de turism din România, a intrat în presă din greșeală în anul 2000, crezând că Mediafax e o agenţie imobiliară, dar s-a lămurit rapid că e mai interesant să scrii știri decât să vinzi case. De acolo a plecat la tabloidul Naţional, însă găinile care nasc pui vii fuseseră descoperite deja, ceea ce l-a făcut să migreze după un an în echipa care a lansat Business Magazin, iar peste o vreme a ajuns la Capital. După câţiva ani s-a întors la Mediafax, de unde a plecat după șapte ani, temându-se că agenţia, intrată între timp în insolvenţă și relocată într-un spaţiu mult mai mic, se va transforma într-o simplă afacere imobiliară. În prezent Liviu Iancu este jurnalist la Profit.ro, unde a publicat o serie de editoriale-povești originale în peisajul presei economice românești, foarte apreciate de cititori. Câteva dintre acestea se regăsesc și în volumul Xanax.