Când vine vorba de cumpărarea unei mașini second hand, fiecare cumpărător are nevoi proprii. În timp ce unii preferă vehiculele din clasa economică, alții caută SUV-uri puternice sau break-uri, modele mai potrivite pentru familii. Cumpărarea unei mașini este o decizie importantă, iar șoferii din diferite țări au strategii diferite de a-și alege vehiculul ideal.
Compania carVertical, furnizor de raportare care cuprind cu istoricul auto, a efectuat cercetări în România și în alte 7 țări pentru a afla factorii principali care influențează deciziile de cumpărare a vehiculelor.
Românii își asumă riscuri când cumpără mașini la mâna a doua
Conform studiului celor de la carVertical, majoritatea românilor (39,8%) caută să-și cumpere mașini la mâna a doua de pe portaluri și site-uri de anunturi online, în timp ce 19,3% dintre șoferi își cumpără mașinile de la societăți private sau din parcuri auto. Doar 12,7% dintre șoferii din România își iau vehiculele direct de la reprezentanțe autorizate, ceea ce sugerează că șoferii doresc să economisească bani și să aleagă vânzătorii privați.
Deoarece prețurile de la reprezentanțe sunt de obicei mai mari decât pe piața online, cumpărătorii din țările cu venituri medii mai mici le evită. Cu toate acestea, dealerii oferă cumpărătorilor mai multă transparență deoarece verifică în detaliu toate mașinile din stocul propriu și oferă adesea o garanție la vânzare. În schimb, riscurile de a cumpăra un vehicul în stare proastă de la vânzători privați sau de la dealeri neautorizați sunt mult mai mari.
„De asemenea, am observat că 22,1% dintre cumpărătorii de mașini din România cumpără vehicule de la prieteni sau rude. Nici o altă țară analizată nu are o pondere atât de mare de șoferi care speră să-și cumpere un vehicul de la rude. Acest lucru arată că oamenii tind să caute modalități de a reduce riscul de a se antama la o afacere riscantă” – explică domnul Matas Buzelis, directorul departamentului de comunicații al carVertical.
Șoferii români tind să cumpere considerabil mai puține vehicule de la reprezentanțele autorizate (12,7%) decât majoritatea cumpărătorilor străini de mașini second hand (28,2%). Singurele țări cu o piață mai mică a dealerilor autorizați sunt Republica Cehă (12,6%) și Polonia (9,7%), în timp ce în Marea Britanie mai mult de fiecare a doua mașină (55,7%) este achiziționată de la un vânzător autorizat.
Consultări cu alți oameni înaintea achiziției
Când li s-a cerut să numească cei mai importanți factori care determină dacă ar trebui sau nu să cumpere un anumit vehicul, 24,1% dintre respondenții din România au ales test drive-ul. De asemenea, aproape un sfert dintre români (23,7%) se consultă cu membri familiei sau cu prieteni referitor la achiziția unui vehicul, iar 11% au spus că citesc recenzii online înainte de cumpărare.
Românii, cehii, maghiarii și șoferii din Polonia se numără printre persoanele la care consultarea prietenilor și a membrilor familiei este cea mai frecventă. Francezii, spaniolii și italienii sunt de cealaltă parte a spectrului.
18,5% dintre cumpărătorii de mașini din România au numit verificarea online a istoricului unui vehicul drept un instrument important pentru luarea unei deciziile de cumpărare. Totuși, numărul poate sugera faptul că nu toți șoferii din România știu despre importanța verificărilor istorice și cât de ușor este să cazi victima escrocheriilor din piața second hand – mai ales când vine vorba de alegerea unei mașini importate.
Mulți șoferi nu știu ce este VIN-ul
75,9% dintre cumpărătorii de mașini second hand din România au verificat istoricul unui vehicul online înainte de a cumpăra, deși o pondere considerabil mai mică de șoferi consideră istoricul drept unul dintre cei mai importanți factori de decizie pentru cumpărarea de mașini.
Cumpărătorii din Franța și Italia sunt cei care verifică cel mai rar istoricul unei mașini online. Cea mai mare pondere a cumpărătorilor care au verificat trecutul unei mașini a fost în Ungaria, Marea Britanie și Polonia.
„Ceea ce ne-a surprins este faptul că doar 45% din audiență știe ce este ”VIN”. Acest lucru ilustrează cât de creduli sunt cumpărătorii de mașini și arată importanța unei verificări VIN pentru a obține toate informațiile disponibile despre un anumit vehicul,” – explică Buzelis de la carVertical.
58% dintre cumpărătorii care au verificat istoricul unei mașini pe care doreau să o achiziționeze au făcut-o înainte de drive test. Acest lucru le economisește timp, deoarece unele modele pot avea un istoric prost și nu are rost să le mai vezi personal.
Cumpărătorii de mașini scumpe verifică istoricul auto mai des
Oamenii care cheltuiesc mai mult pe mașini au o predispoziție crescută de a verifica istoricul auto online. Dacă un vehicul costă până în 4.900 de lei, doar 65,8% dintre cumpărători îi vor verifica istoricul. În intervalul 49.000 – 74.000 lei, 75,4% dintre șoferi vor efectua o verificare a istoricului. Procentul urcă însă până la 87,2% pentru mașinile rulate care costă peste 296.000 de lei.
Atunci când cumpărați o mașină scumpă, daunele ascunse și întreținerea necorespunzătoare din trecut pot duce la facturi gigantice de reparații. De aceea, șoferii doresc să evite potențialele probleme și să verifice vehicullele înainte de a le cumpăra. Cu toate acestea, cumpărătorii cu buget limitat sunt dispuși să își asume riscuri, deoarece mașinile lor oricum nu valorează prea mult.