· În 6 ani, producătorul autohton de lactate Artesana a înregistrat o creștere de 250% a cifrei de afaceri, de la 800 mii euro, la 2,8 milioane euro.
2018 a fost un an foarte bun pentru Artesana, unul dintre cei mai importanți producători autohtoni de produse lactate. De altfel, Artesana a avut o evoluție constantă în ultimii 5 ani, cifra de afaceri crescând, în medie, cu 25% anual. Profitul a fost și el menținut la o medie de 10% din cifra de afaceri. În 2018, compania a înregistrat o cifră de afaceri de 2,8 milioane de euro, iar în ceea ce privește estimările pentru anul în curs, managementul a prognozat o cifră de afaceri de 3,4 milioane de euro, cu un profit estimat de 10%.
Vedetele: produsele din lapte de capră
Artesana a pornit la drum în 2012, cu promisiunea unor produse lactate cât mai puțin procesate, obținute din surse și prin metode cât mai tradiționale. Așa se face că, și în 2019, furnizori le sunt fermieri ai unor ferme mici, anumite produse din gamă stau la scurs în fabrică în tifon – așa cum vedeam în casele bunicilor, iar termenul de valabilitate mic e mărturia că intervenția chimică asupra laptelui nu există. Din toate aceste motive, Artesana a fost, încă de la început, o marcă preferată mai ales de părinți – și acum comunitatea din jurul brandului românesc de lactate este foarte puternică. Îndeosebi lactatele de capră au cunoscut o creștere spectaculoasă în ultimii ani, susținute și de mame care le aleg în locul celor de vacă pentru copii care suferă de alergii sau pur și simplu preferă gustul.
”Cele mai mari creșteri au fost înregistrate la vânzarea produselor din lapte de capră, în medie de 6 ori mai multe iaurturi de băut și, în medie, de 2 ori mai multe iaurturi la borcan, simple sau cu probiotice. De asemenea, vânzările la smântână s-au dublat, iar la restul articolelor am avut creșteri cuprinse între 30-80%”, declară Alina Donici, partener fondator la Artesana. ”Am avut și articole care nu au performat, așa că am luat decizia să le excludem din gamă, mai ales pentru a eficientiza producția: iaurturile degresate, care au scăzut cu aproximativ 40%, și iaurtul cu banane, care deși avea vânzări constante, acestea erau în volum foarte redus comparativ cu restul produselor”, a continuat Alina.
Cele mai importante provocări în acest business pentru un producător autohton sunt continuitatea producției și menținerea calității. ”A devenit un loc comun în producția și serviciile românești să auzim sintagma ”să vedem cât durează”. Artesana a reușit nu doar să mențină, ani la rând, calitatea și standardele înalte ale produselor, ci și să asigure continuitate în prezența la raft. Ne scriau foarte mulți oameni, întrebându-ne de ce dispar produsele din lapte de capră peste iarnă. Dincolo de impedimentul biologic – caprele produc mult mai puțin lapte în sezonul rece, am reușit să semnăm contracte cu mai mulți fermieri, astfel încât acum găsiți oricând produse Artesana din lapte de capră în magazine”, spune Alina.
Cea mai mare creștere? Produsele acidofile
Pe partea de acidofile (iaurt, sana, kefir, smântână), Artesana a înregistrat o creștere de 74% în volum (unități vândute) în 2018 față de 2017. De asemenea, managementul companiei spune că au succes din ce în ce mai mare produsele ce se pot consuma “din mers”, adică iaurturile de băut, care se pot bea imediat.
Consumatorii Artesana spun că preferă brandul nu doar pentru gustul aparte al produselor – “ca în copilărie”, menționează ei des – ci și pentru că apreciază ambalajele din sticlă. Campaniile anti-plastic, fie cu gândul la mediu, fie cu gândul la substanțele conținute de plastic și dezbaterile aprinse privind siguranța lor pentru consum (cazul BPA), au făcut ca mulți clienți să aleagă sticla. În 2018, Artesana a vândut 3,4 milioane recipiente din sticlă (borcane si sticle), din care aproximativ 10% au mers catre mărci private ale retailerilor (Artesana este în spatele unora dintre produsele lactate ale mărcii Gusturi Românești, vândută de Mega Image).
Tot cu gândul la recipiente și grija pentru mediu și sănătate, Artesana a lansat de la începutul anului trei noi produse – lapte bio în sticlă – o continuare a gamei bio lansată anul trecut, brânză mató – o specialitate spaniolă – în recipient 100% biodegradabil, obținut din plante, și iaurt în același timp de ambalaj.
Cu ochii pe calitate, mai puțin pe grăsimi
Producătorul Artesana susține că nu se mai acordă o importanță atât de mare procentului de grăsime cum se făcea până de curând: dimpotrivă, sunt căutate smântâna cu 35% și iaurturile grase. ”Din punctul nostru de vedere, recomandările legate de consumul de grăsimi nu ar trebui să se aplice la lactate, cu atât mai puțin la produsele noastre, care nu sunt omogenizate și astfel sunt mai ușor de digerat”, declară Daniel Donici, partener fondator Artesana.
De altfel, așa cum am aflat, povestea de succes a Artesana a plecat chiar de la această idee, de a oferi produse lactate de cea mai bună calitate, din lapte ales extrem de atent și obținute prin procedee apropiate de tradiție, respectând standardele cele mai riguroase, normele de sănătate, dar și preferințele clienților. ”Putem spune fără să greșim că bugetul alocat de consumatori pentru alimente sănătoase, produse local, este în creștere”, adaugă Daniel.
Investiția inițială și planuri pentru 2020
Investiția inițială în fabrica de lactate Artesana din Tecuci a fost de peste 1 milion de euro, din care 250.000 euro obținuți din fonduri europene și restul credite bancare. De-a lungul celor 7 ani de la deschidere, împliniți anul acesta în primăvară, Alina și Daniel Donici au investit încă aproximativ 1 milion de euro, din profit, credite bancare și leasing-uri. “Pentru anul viitor, avem în plan o nouă fabrică, însemnând minimum 2 milioane de euro, pentru care intenționăm să apelăm la bursă (cel mai probabil o emisiune de obligațiuni)”, declară Daniel Donici.