Volumul comerțului electronic cu plata online a înregistrat la nivelul anului 2011 o creștere de 24% față de anul anterior, ajungând la valoarea de 158,9 milioane euro, conform datelor furnizate de Romcard. Prin platforma ePayment a fost procesat un volum de 138,8 milioane de euro, lunile cu cele mai mari vânzări fiind mai, iunie și iulie când volumul tranzacțiilor s-a ridicat la aproape 14 milioane de euro lunar.
Creșterea realizată la nivelul anului 2011 a fost impulsionată de o serie de campanii și promoții desfășurate de jucătorii din industrie. “Creșterea industriei este un fenomen natural, pe măsură ce industria evoluează și atrage tot mai mulți cumpărători iar acest trend va continua și în următorii ani. În 2011 însă, atât magazinele online, cât și procesatorii, băncile și emitenții de carduri au implementat campanii de încurajare a comerțului electronic, de comunicare a beneficiilor plății online, cu accent pe securitate și 3D Secure, precum și campanii de tip discount. Primele au oferit clarificări cu privire la mecanismele comerțului electronic, celelalte au oferit un impuls concret de cumpărare. Împreună au încurajat plata online și au susținut creșterea industriei”, explică Cristian Herghelegiu, Country Manager ePayment, PayU Group.
Spre deosebire de alți ani, când doar anumite domenii înregistrau evoluții spectaculoase, în 2011 creșterea s-a manifestat în aproape toate domeniile. “Dacă până de curând asistam la creșteri de 20-30-50% sau chiar mai mari în industrii consacrate, precum turism sau telecomunicații, în 2011 s-au înregistrat evoluții și pe alte tipuri de produse, cu utilizare recurentă, semn că are loc o diversificare semnificativă a coșului de cumpărături și că achizițiile online devin o obișnuință”, arată Marin Mitroi, Director General Romcard.
Astfel, în 2011, s-au înregistrat creșteri mari la flori – 29,62%, jucării – 23,38%, cadouri -21,26%, produse IT – 32%. Totodată, internetul se dovedește un canal foarte potrivit pentru organizațiile non-profit, donațiile online înregistrând o creștere de aproape 26% în 2011 față de 2010.
Valoarea medie a coșului de cumpărături online a înregistrat, de asemenea, o evoluție pozitivă, de la 58 euro în 2010 la 64 euro în 2011, conform datelor din sistemul ePayment. Cele mai mari valori medii / tranzacție au fost înregistrate în turism, software, segmentul IT&C și cel al jucăriilor, cu 163, 126, 114 și respectiv 81 de euro. La polul opus se situează tranzacțiile pentru produse sau servicii în general mai ieftine cum ar fi cărți, bilete la spectacole, cupoane de reduceri sau plata de utilități al căror cost mediu se situează în jurul valorii de 30 euro.
La nivelul întregului an 2011, cele mai scumpe tranzacții au fost realizate pentru achiziția de bilete de avion – 9700 euro, pachete turistice – 8800 euro și produse software – 6000 euro. Majoritatea tranzacțiilor au fost efectuate din România – 59.84%, dar și din Italia – 14.71%, Spania – 5.82% sau Marea Britanie – 5%.
În ceea ce privește evoluția industriei în 2012, reprezentanții companiei pariază pe creșterea pieței, provenită din intrarea unor noi jucători importanți în industrie, continuarea procesului de adopție a metodelor de plată online de către cumpărători, precum și diversificarea metodelor de plată și serviciilor oferite clienților magazinelor online.
“Dacă evoluția volumului de cumpărături de produse mai scumpe precum cele IT, de exemplu, depinde într-o bună măsură de tendințele macroeconomice naționale sau chiar internaționale, mă aștept ca alte segmente, precum cărțile, florile, jucăriile etc să își mențină ritmul de creștere pe măsură ce plata online câștigă popularitate. Evoluția pieței va fi însă în mare parte influențată de jucători noi din industrii diverse care au acum terenul pregătit și a căror intrare va atrage și cumpărători noi, precum și de inovațiile dezvoltate de către jucători pentru cumpărătorii finali. ePayment va lansa în prima jumătate a anului curent o serie de metode de plată și servicii dedicate utilizatorilor finali prin care ne propunem să promovăm plata online, să creștem afacerile partenerilor noștri și, în ultimă instanță, să încurajăm dezvoltarea industriei”, declară Cristi Herghelegiu.
Astfel, pentru anul 2012, reprezentanții companiei preconizează atât o creștere a numărului de companii cu activități în comerț electronic, cât și a volumelor tranzacționate online până la o valoare de peste 200 milioane de euro.