· Rusia si Turcia continua sa domine in ceea ce priveste proiecte de retail in dezvolare in perioada pt anul 2011 – 2012;
· In Europa de Vest, Italia si Franta sunt in top;
· Cel mai mare centru comercial din Europa aflat in constructie este in Londra, si are o suprafata de 176,500
Dezvoltarea de noi centre comerciale din Europa a suferit o scadere importanta în 2010, avand cel mai mare declin din 1983 in prezent, potrivitcelui mai recent raport Cushman & Wakefield. Anul trecut au fost finalizati aproximativ 5.2 milioane mp spatii comerciale, o scădere cu 30% din 2009 pana in prezent. Acesta a fost al doilea an consecutiv cand nivelul noilor livrari scade , ceea ce reprezinta faptul ca este cel mai scazut an din 2004.
Cu toate acestea, ne asteaptam ca dezvoltarile sa creasca in 2011, in conditiile in care peste jumătate din tari prevad o crestere a activitatii de retail. Pana la sfarsitul anului sunt programati spre finalizare aprox. 6.9 milioane metri patrati de spatii noi. Condiţiile de piaţă rămân incerte în multe tari din Europa, iar reinceperea proiectelor amante depinde de cresterea economica, de cererea de spatii a chiriasilor dar depinde si de nivelul consumului.
Dacă toate proiectele de retail aflate in dezvoltare sunt finalizate la timp, atunci totalul dezvoltarilor din acest an va fi mai mare cu 33% fata de anul trecut.
Dezvoltarea Centrelor Comerciale 1980 – 2011
Sursa: Cushman & Wakefield
Suprafata totala inchiriabila de peste 5,000 m2
În total s-au deschis 165 noi centre comerciale in 2010, în Europa, ajungand la o suprafaţa totală (GLA) puţin peste 131.9 milioane metri patrati. Ca şi în anii precedenţi, majoritatea noilor spatii comerciale s-au deschis in Europa Centrală şi de Est, procentul fiind de 63%. Cea mai mare dezvoltare de retail livrata in piata este Centrul Comercial City Park Grad de144,300 metri patrati, în Voronej. In prezent este cel mai mare centru comercial din Rusia, situat in afara Moscovei. Rusia a înregistrat cel mai mare nivel de dezvoltare dintre toate tarile monitorizate in raport, totalizand un sfert din totalitatea spatiilor comerciale livrate anul trecut.
Pe piata din Europa Centrala si de Est s-a inregistrat o crestere notabila a spatiilor comerciale , în special în Bulgaria, care are şapte noi proiecte de centre comerciale ceea ce duce la o creştere de 139% anuala a spatiilor de retail in centre comerciale. În Europa de Vest, Italia şi Spania au înregistrat cea mai mare suprafata de noi spatii comerciale in centre comerciale. În Italia, s-au deschis 15 noi centre comerciale si patru extensii deschise in 210. Spania are şapte proiecte noi şi trei extensii finalizate. Germania, Portugalia si Franta toate au inregistrat un declin in ceea ce priveste noi dezvoltari de centre comerciale.
Rusia şi Turcia continuă să domine in topul tarilor europene in ceea ce priveste noi dezvoltari de retail. Cele doua tari totalizeaza in perioada 2011 – 2012 peste 40% din totalul Europei de suprafetei de noi centre comerciale. In 2011 se asteapta ca ambele piete sa aibe o mare crestere in activitatea de dezvoltare retail. În Rusia, se asteapta sa fie livrati peste 3 milioane de metri patrati de spatii noi în perioada 2011 – 12. În Turcia, se prevede aprox. 1.8 milioane metri patrati noi spaţii comerciale, pana la sfârşitul anului 2012.
Razvan Gheorghe, managing partner Cushman & Wakefield Romania afirma:
“Romania se afla in top 10 in Europa in ceea ce priveste dezvoltarile noi cu termen de livrare in perioada imediat urmatoare, 2011 – 2012. Acest fapt indica si in Romania ca si in celalte tari din Europa, apetitul pentru dezvoltari de retail.
Noile dezvoltari din afara Bucurestiului vor avea in continuare o presiune asupra profitabilitatii, datorita faptului ca retailerii inca nu se dezvolta intr-un ritm accelerat, daca ne referim strict la urmatorii doi ani. Amintesc aici faptul ca retailerii de formate medii sau mari pun presiune foarte mare asupra chiriei si facilitatilor de ocupare.
In cazul proiectelor de suprafata mare, selectia de retaileri de tip ancora este relativ generoasa cu nume ca H&M, Zara, New Yorker, C&A, Takko, Deichmann – citam numai numele din fashion si footwear.
Piata din Romania continua sa fie atractiva chiar daca din punct de vedere economic conditiile sunt poate cele mai severe comparativ cu alte tari din Europa Centrala si de Est.
Romania cu cele 25 de orase cu peste 100,000 locuitori permite o dezvoltare organica pentru majoritatea retelelor intrernationale atat in domeniul de fashion, cat si in cel al alimentatiei, sau al DIY.
Si in urmatorii ani diferentierea dintre dezvoltari va continua sa fie accentuata fiind favorizate dezvoltarile de retail cu suprafete mari.”
Charles Slater, partener si director pe servicii de retail la Cushman & Wakefield, a spus, "Pe parcursul anului 2010 cele două oraşe principale din Rusia au fost livrate doar doua dezvoltari de nivel mondial: Vegas, Moscova (130,000 metri patrati GLA) şi Galeria, Sankt-Petersburg (93,000 metri patrati GLA).
În anul 2011 in Rusia se vor finaliza mai multe proiecte de retail care au fost planificate in anii trecuti, sau care au fost oprite în timpul crizei.
Increderea ocupantilor (chiriasilor) de spatii comerciale moderne a crescut foarte mult ceea ce va favoriza aparitia de noi dezvoltari de centre comerciale in ceea ce acum reprezinta inca o piata nedezvoltata.”
In 2010 au revenit investiţiile in toate sectoarele imobiliare. Suma investitiilor de retail din Europa s-a ridicat la 38.5 milioane de euro, o crestere cu 72% fata de anul precedent. In Europa yieldurile centrelor comerciale de foarte buna calitate continua sa se imbunatateasca, cu Rusia inregistrand de departe cea ma mare compresie, cu 10% yield la finele anului 2010. Activitatea investitionala se asteapta sa creasca usor in intreaga Europa in 2011, iar yieldurile se asteapta sa ramana stabile sau marginal sa se imbunatateasca.
Investitiile in proprietati de retail continua sa creasca reprezentand in 2010 33% din totalul investitiilor, comparativ cu 30% cat reprezentau in 2009, ceea ce confirma popularitatea acestui tip de investitie.
Mike Rodda, Directorul de investitii de retail, Cushman & Wakefield, afirma :"Am prevazut, de ceva vreme, performanţă puternică din partea Rusiei şi Turciei, si aceasta se intampla acum. Piata ocupationala este puternica iar finantarea este accesibila mai ales in Turcia ceea ce ofera incredere dezvoltatorilor, pe langa existenta lichiditatilor, increderea dezvoltatorilor se imbunatateste luna de luna.”
{mosloadposition user9}