România a fost desemnată ca fiind cea mai atractivă destinaţie pentru investiţii din Europa de Sud-Est, Centrală şi de Vest, înaintea Poloniei şi Republicii Cehe, şi este de aşteptat ca poziţia sa ca destinaţie pentru investiţii viitoare să se îmbunătăţească în următorii trei ani, relevă studiul Southeast Europe Attractiveness Survey 2007 realizat de Ernst & Young.
Sondajul de opinie, întreprins în luna octombrie 2006 cu participarea unui număr de 200 de directori executivi ai unor companii din întreaga lume, arată că România este alegerea preferată pentru investiţii viitoare în regiunea Europei de Sud-Est şi că percepţia de ansamblu a investitorilor cu privire la regiunea Europei de Sud-Est s-a îmbunătăţit în mod constant.
Încă din anul 2002, Ernst & Young pune la dispoziţia publicului şi mediului de afaceri European Attractiveness Survey, un studiu ce prezintă principalele tendinţe referitoare la investiţiile străine din Europa. În 2006, pentru prima dată, un sondaj similar a fost realizat pentru Europa de Sud-Est, cuprinzând România, Grecia, Turcia, Bulgaria, Moldova, Cipru şi Serbia.
Sondajul îmbină două abordări: monitorizarea proiectelor de investiţii directe cu ajutorul bazei de date Ernst & Young European Investment Monitor şi sondarea percepţiilor investitorilor străini cu privire la atractivitatea prezentă şi viitoare a mediului de afaceri din Europa de Sud-Est, ca potenţială destinaţie de investiţie.
Date relevante ale studiului:
58% dintre respondenţi au indicat România ca fiind o ţară atractivă pentru afaceri; 49% au indicat Turcia, 48% Grecia şi 44% Bulgaria. Doar un sfert sau chiar mai puţin din cei intervievaţi au considerat atractive Serbia, Cipru şi Moldova, celelalte trei ţări din regiunea Europei de Sud-Est incluse în sondaj.
Aproximativ două treimi din participanţii la sondaj (63%) au afirmat că percepţia lor asupra Europei de Sud-Est s-a îmbunătăţit în ultimul an şi peste jumătate au precizat că atractivitatea Bulgariei, Greciei, României, Serbiei şi Turciei se va îmbunătăţi în următorii trei ani.
“România împreună cu celelalte pieţe europene în formare atrage infuzii de capital datorită echilibrului oferit între posibilităţile de creştere economică şi riscuri; iar Europa de Sud-Est pare a fi un concurent major cu alte pieţe emergente pentru investiţiile străine directe”, afirmă Camelia Horlaci, Country Managing Partner, Ernst & Young România.
Vorbind despre operaţiunile curente şi planurile de viitor pentru Europa de Sud-Est, o treime dintre respondenţi au afirmat că intenţionează realizarea de investiţii noi sau extinderea celor existente; 28% au menţionat România, 23% Turcia, 14% Bulgaria şi 12% Serbia ca destinaţie pentru aceste investiţii.
Europa de Sud-Est s-a clasat înaintea Europei Centrale ca destinaţie pentru investiţii viitoare, datorită competitivităţii sale în ceea ce priveşte: costul forţei de muncă, flexibilitatea legislaţiei muncii dar şi potenţialul de creştere al productivităţii.
România a fost indicată ca destinaţie preferată pentru investiţii datorită nivelului redus al impozitului pe profit, costului forţei de muncă, flexibilităţii legislaţiei muncii, potenţialului de creştere a productivităţii şi disponibilităţii locaţiilor pentru investiţii (inclusiv costul terenurilor şi legislaţia din domeniu).
Dintre cei care au confirmat existenţa planurilor de investiţii în regiune, 50% intenţionează să înfiinţeze sucursale, 19% au planuri de extindere a operaţiunilor existente, iar 15% intenţionează să achiziţioneze afaceri sau companii autohtone. De asemenea, 75% dintre cei intervievaţi au afirmat că nu îşi vor muta operaţiunile deja existente din regiune.
Date despre metodologie:
Ernst & Young a realizat sondajul de opinie privind atractivitatea Europei de Sud-Est în parteneriat cu CSA, o agenţie independentă de sondare a pieţei, care a folosit sistemul CATI (Interviuri Telefonice Asistate de Calculator).
13% din companiile reprezentate în sondaj au o cifră de afaceri anuală de peste 1,5 miliarde de euro, 27% au o cifră de afaceri între 150 milioane de euro şi 1,5 miliarde de euro, iar 60% au declarat o cifră de afaceri anuală mai mică de 150 milioane de euro.
Reprezentativitatea sectoarelor economice este de asemenea diversă: bunuri de consum (29%), industria grea/industria auto/industria energetică (23%), servicii (22%), tehnologie şi telecomunicaţii (12%), produse farmaceutice şi chimice (9%), precum şi construcţii şi imobiliare (4%) .
{mosloadposition user10}