The Azores Sustainability & CSR Services a lansat studiul „Romania CSR Index 2017”, în cadrul conferinţei „Best Practices in Romanian CSR”, de săptămâna trecută.
Principalele concluzii ale studiului arată că cele mai implicate companii în domeniul responsabilităţii sociale şi de mediu sunt cele din industriile: bere, bunuri de consum şi construcţii.
La polul opus, cele mai puţin interesate industrii sunt cele din domeniile utilităţi, energie şi auto. Prin comparaţie cu rezultatele de anul trecut, se menţine aceeaşi tendinţă în ceea ce priveşte industriile interesate de CSR.
Doar 8 companii dintre cele 100 de companii analizate au avut un punctaj de peste 50%.
Acestea sunt: Coca-Cola HBC România (un punctaj de 94.57%), Ursus Breweries (un punctaj de 82.56%); Raiffeisen Bank (un punctaj de 82.35%); Siveco România (un punctaj de 81.94%); OMV Petrom (un punctaj de 72.62%); ArcelorMittal Galați (un punctaj de 68.42%); Heineken România (un punctaj de 66.28%) şi Telekom (un punctaj de 64.44%).
Coca-Cola HBC România se află în topul „Romania CSR Index” pentru al doilea an consecutiv, cu un punctaj mai mare cu aproape 9 procente comparativ cu punctajul obţinut în 2016.
“Grupul Coca-Cola HBC a fost desemnat anul trecut, pentru a treia oară consecutiv, lider mondial şi european al sustenabilităţii în industria băuturilor, potrivit Dow Jones Sustainability Index. Pe plan local, Coca-Cola HBC a fost desemnată, pentru a doua oară consecutiv, cea mai responsabilă companie din România. Suntem foarte bucuroşi şi mândri de această recunoaştere, cu atât mai mult cu cât sustenabilitatea este integrată în strategia de afaceri a companiei noastre. Iar importanţa pe care o acordăm sustenabilităţii merge şi mai departe: echipa noastră promovează în mod activ un stil de viaţă sustenabil, responsabil şi se implică în reducerea impactului asupra mediului, în proiecte de mediu şi proiecte pentru comunitate. Pentru compania noastră şi pentru fiecare membru al Coca-Cola HBC, este foarte clar că suntem ceea ce lăsăm după noi şi că ziua de mâine începe azi, cu fiecare dintre noi”, declară Irina Ionescu, Public Affairs & Communication Manager Coca-Cola HBC România.
Principalele rezultate ale studiului:
– Indicatorul pentru care au punctat cele mai multe companii (60%) a fost: Programele de dezvoltare şi protecţie din comunitatea locală;
– 25% dintre companii au avut punctajul 0;
– Indicatorul pentru care nicio companie nu a obţinut punctaj a fost: auditarea raportului de CSR;
– 21% dintre companii dezvoltă programe de CSR strategic;
– Indicatorii care se referă la protecţia mediului înconjurător au fost foarte slab reprezentaţi în indexul de anul acesta.
Topul companiilor în funcţie de industrii:
Top companii din industria bancară:
1. Raiffeisen Bank
2. BCR
3. ING Bank
“BCR are ca direcție principală de implicare în comunitate educația, iar în subsidiar educația financiară. Dincolo de rapoarte, strategii de mii de pagini, cifre, grafice, sunt oameni; iar cel mai important lucru pe care noi, companiile care facem CSR, îl urmărim, este un impact asupra oamenilor. Dacă reușim să învățăm un singur copil că trebuie să fie responsabil cu banii înseamnă că pe termen lung acel copil o să ajungă un adult educat financiar. Vrem ca oamenii să înțeleagă că educația financiară este responsabilitatea fiecăruia dintre noi.“, declară Claudia Oprescu, Expert Relații Comunitare BCR.
Top companii din industria berii:
1. Ursus Breweries
2. Heineken România
Top companii din industria Petrol şi Gaze:
1. OMV Petrom
2. Romgaz
3. Rompetrol Rafinare
Top companii din industria IT&C:
1. Siveco România
2. Samsung Electronics România
3. Dante International (Emag)
„Ne dorim ca soluţiile noastre globale de IT, create în România, să genereze schimbare pozitivă, prosperitate și competitivitate clienților noștri, contribuind seminificativ la dezvoltarea lor.”, declară Florin Ilia, Președinte și Director General SIVECO România.
Concluziile analizei
Conform Romania CSR Index 2017, nivelul de interes al companiilor a crescut uşor faţă de anul trecut. Acest avans se datorează în principal Directivei 2014/95/UE care va impune companiilor cu peste 500 de angajaţi să publice informaţii non-financiare începând cu anul 2018.
O mare parte dintre companii continuă să se concentreze pe implicarea în societate, însă proiectele au devenit mai strategice în sensul că unele companii investesc de exemplu în educaţia profesională, încercând să-şi găsească astfel forţa de muncă calificată sau înalt-calificată.
Au crescut, de asemenea, investiţiile în programe de CSR strategice, care presupun schimbări la nivel operaţional, de exemplu instalaţii care ajută la eficientizarea consumului de resurse.
În plus, se conturează tot mai mult interesul pentru responsabilitatea culturală: campanii care ajută diverse comunităţi să-şi păstreze tradiţiile, proiecte destinate protejării patrimoniului cultural sau sprijinirea tinerilor artişti.
Metodologia studiului
Romania CSR Index 2017 a avut la bază o metodologie de evaluare care respectă patru referinţe internaţionale, cele mai importante din domeniu: Directiva 2014/95/UE a Parlamentului European și a Consiliului, Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (SDG), Standardul Global Reporting Initiative şi Dow Jones Sustainability Index.
Analiza a luat în calcul 100 dintre cele mai mari companii din România. În comparaţie cu anul trecut, când au fost 36 de indicatori, anul acesta numărul a crescut la 43 de indicatori, împărțiți în 9 categorii.
Un flash report al studiului poate fi descărcat de aici iar raportul complet va fi publicat la sfârșitul lunii iunie.
Evenimentul Best Practices in Romanian CSR a fost susținut de: Coca-Cola HBC România, BCR, Siveco, Sustainalytics și Ursus Breweries.
Partenerii media ai evenimentului: The CSR Report, Klarmedia, New Money, Business24, PRwave, The Trends și Ziare.com.
Puteți afla mai multe detalii despre eveniment pe pagina agentiei The Azores.