Rio Bucovina, unul dintre cei mai mari producători de ape minerale naturale de pe piaţa românească, a fost achiziționată de către Grupul Maspex Wadowice din Polonia.
Tranzacția a obținut avizul Consiliului Concurenţei din România, iar acţiunea de due diligence a fost finalizată cu succes. Achiziția include preluarea facilităţilor de producţie ale societăţii Rio Bucovina precum şi a brandului de ape minerale “Bucovina”. Tranzacţia este cea de-a 3-a pe care Grupul Maspex o realizează în România și cea de-a 18-a la nivelul Grupului.
Grupul Maspex, un important producător polonez de sucuri de fructe, nectaruri şi băuturi răcoritoare, precum şi de produse instant, paste făinoase, biscuiţi şi snackuri, realizează, odată cu achiziționarea Rio Bucovina, cea de-a 18-a preluare la nivelul Grupului. Anul trecut, Grupul Maspex a finalizat cea mai recentă achiziţie, ce a constat în preluarea activelor firmei Agros Nova din Polonia, achiziție care a avut ca efect crearea unui puternic grup alimentar în Europa Centrală şi de Est, cu un rulaj de aproape 1 miliard de euro.
România reprezintă pentru Grupul Maspex o a doua piaţă ca mărime, după Polonia, atât din punctul de vedere al cifrei de afaceri şi al investiţiilor efectuate, cât şi al puterii de cumpărare. Compania a intrat pe piaţa românească în anul 1996 iar în prezent este unul dintre cei mai mari investitori polonezi în România. Produse precum: sucurile pentru copii Tedi, nectarurile şi sucurile de fructe Tymbark, ciocolata caldă şi cappuccino La Festa, ceaiurile instant Ekland, crema pudră pentru cafea Coffeeta, biscuiţii săraţi (crackers) şi covrigeii (brezels) Salatini ocupă un loc important în preferinţele consumatorilor români.
Rio Bucovina este unul dintre cei mai mari producători ce activează pe piața românească a apelor minerale naturale. Cu o cifră de afaceri de aproximativ 40 milioane de euro înregistrată în 2015 (mai mare cu 18% față de cifra de afaceri a anului 2014), Rio Bucovina a avut anul trecut o creștere de 12% în valoare pe piața apelor minerale naturale îmbuteliate. Conform datelor AC Nielsen (octombrie – noiembrie 2015), Rio Bucovina deține o cotă de 14% în valoare pe piața apelor minerale naturale plate, acest segment fiind cel mai mare din totalul pieţei de ape minerale îmbuteliate.
Apa minerală naturală “Bucovina” provine din surse subterane, izolate de orice activităţi ale omului, apa minerală naturală plată fiind certificată de către Institutul pentru Ocrotirea Mamei şi Copilului “Alfred Rusescu” pentru a fi utilizată în prepararea alimentelor destinate sugarilor.
Krzysztof Pawiński, Preşedintele Consiliului de Administraţie al Grupului Maspex Wadowice: „Brandul Bucovina va creşte semnificativ competitivitatea noastră şi va consolida poziţia Grupului Maspex pe piaţa românească. Consumul de apă minerală naturală în România este încă la un nivel scăzut, comparativ cu alte state europene, ceea ce cu siguranţă creează perspectivele unei dezvoltări continue.”
Krzysztof Grabowski, Preşedintele Consiliului de Administraţie al companiei Tymbark Maspex România: „Ne bucurăm că Maspex Wadowice a reușit perfectarea celei mai mari achiziţii realizate de către Grup, până la acest moment, în România. Alăturarea Rio Bucovina companiilor din Grupul Maspex este considerată de către noi deosebit de importantă, având în vedere calitatea apei minerale naturale Bucovina, precum şi nivelul ridicat de performanţă al angajaţilor acestei companii. Alături de Rio Bucovina, Tymbark Maspex România și-a propus să rămână printre cele mai importante și puternice companii de pe piața FMCG din România.”
Dorel Radu, Director general al Rio Bucovina: ”Ca parte a Grupului Maspex, alături de Tymbark Maspex România, Rio Bucovina îşi va consolida şi mai mult poziţia pe piaţa FMCG din România. Sunt sigur că experienţa Grupului, precum şi obiectivele ambiţioase ale acestuia în ce priveşte portofoliul de produse, vor contribui în mod substanţial la dezvoltarea continuă a brandurilor comercializate de compania Rio Bucovina.”
Tranzacția a fost asistată, din partea Grupului Maspex, de către avocații RTPR Allen&Overy, iar din partea vânzătorului de către firma de avocatură Mareș / Danilescu / Mareș.
GRUPUL MASPEX WADOWICE
Grupul Maspex Wadowice este una dintre cele mai mari companii din Europa Centrala şi de Est pe segmentul produselor alimentare. Compania este lider incontestabil pe piaţa sucurilor, nectarurilor şi a băuturilor răcoritoare în Polonia, Cehia şi Slovacia, şi un jucător important în Ungaria, România, Bulgaria şi Lituania. De asemenea, Grupul este un important producător pe piaţa produselor instant (cappuccino, cacao, crema pudră pentru cafea, ceaiuri instant) în Europa Centrală şi de Est. Maspex deţine totodată poziţia de lider pe piaţa pastelor făinoase din Polonia, şi este unul dintre producătorii cu tradiţie din România. În iulie 2015, Grupul a achiziţionat activele firmei Agros Nova din Polonia, devenind astfel lider pe piaţa gemurilor, a ketchup-ului şi a sosurilor, precum şi un principal producător pe segmentul semipreparatelor şi al preparatelor de legume din Polonia.
Grupul Maspex se bazează în continuare pe aceeaşi strategie aplicată de-a lungul anilor, crearea unor branduri de succes, care să se afle în topul preferinţelor consumatorilor. De asemenea, achiziţiile reprezintă o modalitate de extindere şi de lărgire a ofertei de produse de marcă. Grupul Maspex Wadowice a efectuat, în decursul a peste 20 de ani de existenţă, un număr de 18 achiziţii (dintre care 10 în afara Poloniei) preluări din care amintim: companiile Tymbark şi Lubella din Polonia; business-ul de sucuri al firmei Walmark, ce este în prezent lider pe piaţa băuturilor răcoritoare din Cehia şi Slovacia; compania Olympos, un producător important de sucuri, nectaruri şi băuturi răcoritoare din Ungaria; societatea Queen’s, unul dintre producătorii de sucuri de top din Bulgaria; brandul Plusssz, lider pe piaţa ungurească de vitamine efervescente; brandul Apenta, una dintre cele mai vechi mărci comerciale de pe piaţa apelor minerale din Ungaria; firma Arnos, producător de tradiţie pe piaţa românească a pastelor făinoase; marca Salatini, cea mai veche marcă comercială din România pe segmentul biscuiţilor săraţi (crackers). În anul 2015, preluarea activelor firmei Agros Nova din Polonia a presupus achiziţionarea a două unităţi de producţie în Łowicz şi Wąsosz, precum şi a brandurilor Łowicz, Krakus, Kotlin, Włocławek, Fruktus, Tarczyn şi DrWitt.
Brandurile Tymbark, Kubuś (Tedi), Lubella, Łowicz, Krakus, Kotlin, Puchatek (Brumi), Ekland, DecoMorreno, Cremona (Coffeeta), La Festa şi Plusssz sunt lider în categoria în care activează, fiind produse ce se bucură de o imensă încredere în rândul consumatorilor, nu numai în Polonia ci şi în ţările din Europa Centrală şi de Est. În anul 2014, cifra de afaceri la nivel de Grup a atins un nivel de aproape 800 milioane de euro, din care o treime o reprezintă vânzările în afara Poloniei. Produsele Grupului Maspex ajung în peste 50 de ţări din toată lumea.
RIO BUCOVINA
Rio Bucovina a luat fiinţă în anul 2006, având ca obiect principal de activitate îmbutelierea apei minerale naturale Bucovina şi producţia băuturilor răcoritoare Rio. Mărcile comercializate de Rio Bucovina sunt: Bucovina (apă minerală naturală plată şi carbogazificată); La Vitta (apă de izvor plată şi apă de masă carbogazoasă); Rio, La Vitta, Malibu, Bon Ton (băuturi răcoritoare carbogazoase); Golden Horse (băutură energizantă); La Vitta (produse alimentare).