Review de Andrei Pascal
Skywell ET5 – Visual EV – Brady Auto Center
La sfârșitul anului 2021 a avut loc lansarea în România a modelului ET5 de la Skywell, realizată de distribuitorul lor la noi www.visualev.ro. Cu această ocazie am avut parte de “o tură” mai lungă cu acest interesant vehicul.
Grupului chinez Skyworth are peste 30 de ani de experiență în diferite domenii, incluzând printre altele vehicule comerciale dar și electrocasnice.
Disclaimer:
Trebuie să mărturisesc faptul că perspectiva mea asupra SUV-lui este influențată de un anumit număr de factori, și orice test-drive lasă o impresie subiectivă – este clar că nici o mașină nu poate mulțumi toate gusturile.
În cazul nostru vorbim în primul rând de comparația cu vehiculele din aceeași clasă produse un anumit grup german 🙂 care sunt practic concurenții direcți ai lui ET5. De asemenea, mai intră în calcul și anumite elemente de confort cu care m-am obișnuit de peste 2 ani de când conduc o mașină electrică (produsă de antemenționatul grup).
Drive Test și impresii Skywell ET5
Am avut ocazia să ne plimbăm și la “drum întins” (o porțiune de autostradă), și în afara localităților, dar și în condiții de trafic urban.
Confort interior
Ținând cont că era perioada sărbătorilor de iarnă, vremea nu a fost neapărat aliatul EV-urilor dar cu toate acestea nu ne putem plânge de condițiile climatice la interior, sub nici o formă.
La drum mașina este confortabilă, spațiul interior fiind extrem de generos. Eu, la 1,82 m înălțime, aveam rezervă de loc la picioare, așezat fiind pe bancheta din spate în spatele scaunului șoferului, reglat pentru mine. Asta nu mi s-a mai întâmplat în mașinile echivalente în care m-am urcat.
De asemenea, portbagajul este foarte generos, astfel încât deplasarea în concediu pentru o familie de 4 persoane nu creează nici un fel de probleme de logistică a bagajelor.
Ținuta de drum este bună, mașina fiind stabilă în viraje, lucru specific EV-urilor care au un centru de greutate mult coborât ca urmare a plasării bateriilor în podea.
Interior
Atmosfera din interior creează puțină confuzie.
Materialele folosite pentru bord sunt de calitate: piele (presupunem ecologică) aproape integral, ornamente de lemn, o grilă de ventilație cât toată partea pasagerului – nu doar două guri, una stânga una dreapta ca la șofer.
Dacă șoferul are nevoie de un volan și un panou de instrumente, acestea îi sunt total inutile pasagerului. Așa că mai bine să-l climatizăm. Iar experiența este chiar plăcută.
Confuzia de care vorbeam în prima propoziție se referă la sistemul de controale, care din nefericire este o copie după multiple surse, de exemplu:
– manetele (lumini, ștergătoare, semnalizare) – Renault;
– “schimbătorul de viteze” – Jaguar (dial knob pe consola centrală);
– panoul de climatizare – Mercedes.
Din păcate această lipsă de originalitate s-ar putea să fie un inconvenient pentru o bună parte a potențialei clietele, drept pentru care sperăm că în versiunile viitoare vor fi prezente îmbunătățiri substanțiale.
În aceeași categorie de “ciudat” sau “dubios” voi încadra și procedura de activare a sistemului de cruise control. Am avut ocazia să mă plimb cu destule mărci europene și peste tot este același sistem: apeși pe un buton (SET sau RESET) care îți setează viteza de croazieră la valoarea curentă (SET) sau la ultima valoare dinainte de anularea ei (RESET). Buton – apeși – gata. Meh, dar de ce așa de simplu? Trebuie să demonstrezi că ești inteligent și ai o bună coordonare ochi – mână – picior ca să ai voie să folosești asemnea funcții avansate în China! Cum adică? Păi de fapt și acolo e foarte simplu:
– aduci mașina la viteza la care vrei să circuli, poate un pic mai sus;
– iei piciorul de pe orice pedală;
– apeși butonul de cruise control (nu am reținut dacă aveai la dispoziție un timp limită);
– Cruise Control activat!
Eu zic că este o complicație inutilă și deranjantă. Se poate folosi – dar chiar trebuie complicată existența șoferului la un asemenea nivel? Părere personală: NU. Mai studiați puțin conceptul de UX (User eXperience), domnilor/doamnelor proiectanți.
Încărcător wireless telefon
Deși există și posibilitatea de a folosi un cablu de încărcare, Skywell ET5 are și un încărcător wireless pentru telefon. Cum există și un loc specific pentru ținut telefonul, această opțiune este foarte utilă mai ales când mergi în mașină cu alte persoane care au gadget-uri ce trebuie încărcate. Cine are copii știe…
Scaune
La capitolul confort interior, pe lângă spațiu este demn de menționat faptul că scaunele față nu sunt doar încălzite, ci și ventilate – iarăși, o funcție inexistentă la vehicule comparabile (din punct de vedere clasă și preț). Pentru un tip care face saună vara pe orice tip de scaun ne-ventilat, asta e o mană cerească. Contextul m-a împiedicat să testez această funcție, dar poate am ocazia la vară…
Un alt plus este faptul că scaunele sunt extrem de comode, ceea ce le face bune pentru stat destul în mașină. Noi ne uităm și la cât de comode sunt scaunele, iar aici Skywell ET5 câștigă puncte prin comparație cu concurența.
Un loc aparte e ocupat de sistemul infotainment. Este de apreciat existența unei aplicații care permite ceva mai mult decât Android Auto: se poate face screen mirrror-ing, cel puțin cu smartphonurile Android, asta permițând utilizarea Waze-ului în variantă completă (nu simplificată) și de asemenea citirea LA NEVOIE SAU DE CĂTRE PASAGER a mesajelor primite. NU CITIȚI/SCRIEȚI CÂND CONDUCEȚI – nici măcar când sunteți staționați la semafor!
Din nefericire navigația prin meniurile și aplicațiile mașinii este foarte greoaie și complet neintuitivă, iar anumite componente sunt de-a dreptul primitive: radioul de exemplu este incapabil să citească textul RDS, așa că dacă nu știi pe dinafară frecvențele stațiilor preferate s-a cam rupt filmul. Nu mai zic de comutarea pe frecvența alternativă dacă vorbim de posturi cu acoperire națională, atunci când treci dintr-o arie în alta…
Tot aici aș menționa două aspecte cumva contradictorii. Dacă șoferul are parte de puncte bonus la confortul scaunului – scaunul reglabil electric se poate lăsa pe spate complet, iar pentru gambe există un suport care îi permite conducătorului să tragă un pui de somn în caz de nevoie – pasagerul nu are parte nici măcar de suport lombar, nemaivorbind de gambe. Nu cred c-ar fi fost o avere acest suport, poate se va mai gândi producătorul pentru viitor.
Un plus însă este faptul că scaunele pot fi setate în poziție pentru dormit. Da, este posibil să nu fie nevoie des de această opțiune, dar, la drum lung, pentru o scurtă pauză, sunt mult mai comode decât scaunele lăsate pe spate cât se poate. Iar asta vine în completarea faptului că ele sunt foarte “pufoase”, o caracteristică apreciată de cei cu eventuale probleme de sănătate (mai ales de coloană vertebrală, dar nu numai).
De asemenea, bancheta spate este rabatabilă și fracționabilă, și mai ales are spătarul reglabil – ceea ce se poate dovedi iarăși foarte util în diverse împrejurări.
Sunet motor
Sunetul la drum este… ok. Cu obligativitatea (din iulie 2019) prezenței sunetului artificial de motor pe toate vehiculele electrice (Directiva EU 2017/1576, https://ec.europa.eu/growth/news/electric-and-hybrid-cars-new-rules-noise-emitting-protect-vulnerable-road-users-2019-07-03_en) ET5 prezintă două sunete distincte la mersul înainte, respectiv înapoi.
Întrucât la eGolf am același sunet motor în ambele sensuri, diferența dintre sunetul înainte și sunetul la mers înapoi pe ET5 m-a descumpănit inițial, dar nu e un lucru atât de grav și m-am obișnuit relativ repede.
Pe de altă parte, la viteze de peste 40-50 km/h se aude în habitaclu un zgomot de înaltă frecvență (controller-ul motorului) care este cu adevărat deranjant pentru cei care îl percep. Vorbim de o persoană care auzea un televizor (CRT) pornit cel puțin din camera alăturată, dar deseori de la două camere distanță – cu ușile închise. Deci aici ar mai fi de lucrat ceva – nu am auzit un asemenea zgomot pe nici un EV german/ceh. Și nu cred că este de la izolația fonică a compartimentului motor; EV-urile nu produc zgomot care să necesite o antifonare a acestui spațiu.
Ce lipsește
Alte trei aspecte de confort cu care m-am obișnuit prost la propria mașină, care din păcate nu sunt prezente pe Skywell: parbrizul încălzit (cu filament), luminile de drum dinamice și monitorizarea unghiului mort. Nope. Nu există nici una dintre astea, și totuși China nu e o țară tropicală să zici că n-are nevoie de încălzirea parbrizului. Iar luminile dinamice… trebuie încercate. Nu-ți mai vine să iei mașină fără ele. Fiind de fabrică, nici nu deranjează alți participanți la trafic. “Pe controlate și pe luate”, cum zicea o vorbă de prin copilărie.
De asemenea, am condus 18 ani mașini fără monitorizarea unghiului mort. Pot conduce în continuare? Desigur. Este funcția inutilă? Total, pentru cei care schimbă banda fără să se asigure. Pe ei nu-i va deranja lipsa acestei “fițe”, dimpotrivă. Eu prefer să fie acolo, pentru că la capitolul elemente de siguranță sunt adeptul total al principiului “mai bine să prisosească decât să lipsească”…
Tot la capitolul interior, oglinzile de la parasolare nu beneficiază de asistența unei lumini care să se aprindă la deschiderea lor (a oglinzilor). E drept că asta implică niște circuite și o complexitate suplimentară, dar cred că la nivelul de confort prezentat de restul habitaclului ar fi meritat și acest efort suplimentar.
Ce este prezent
Anumite elemente deja clasice sunt însă prezente chiar în echiparea de bază, și au funcționat corespunzător. Asistența la menținerea benzii de rulare, sistemul de avertizare de impact și asistență la frânarea de urgență, asistența la pornirea în pantă/rampă, oglinzile încălzite sunt disponibile în varianta de bază, lucru oarecum de așteptat la prețul mașinii.
Pentru cine nu a avut astfel de funcții, saltul va fi imens (cum a fost pentru noi la eGolf prin comparație cu Skoda Octavia).
Dimensiuni
Dimensiunile exterioare sunt sesizabile. Dacă la alte modele din clasa SUV nu se simte acest aspect în mod deosebit față de clasa intermediară (Skoda Octavia, VW Passat etc.) la ET5 ai cu adevărat senzația de “barcă”.
Într-un loc de parcare încapi nu chiar la milimetru, dar nici mult nu mai rămâne pentru deschis portierele. Avantajul este că scaunul culisează automat la poziția cea mai îndepărtată de volan, pentru a înlesni coborârea. Presupun că este un aspect cu care ajungi să te obișnuiești după o vreme.
ET5 mai primește niște puncte în plus la capitolul confort prin prezența senzorului pentru deschiderea ușii spate. Un balans al piciorului pe sub bara posterioară declanșează deschiderea – sau închiderea – hayonului, un aspect foarte apreciat de bărbații de pretutindeni care, se știe, nu concep să facă mai multe drumuri la mașină pentru a duce în casă toate cumpărăturile sau bagajele, oricât de voluminoase și/sau grele ar fi acestea. N-așa?!
Încărcare
Întrucât am decis să bănănăim nițel prin și în preajma Bucureștilor, am zis că e frumos să și încărcăm mașina, ca să nu fim necivilizați și s-o ducem înapoi cu “rezervorul” gol.
Și aici am dat peste una dintre hibele acestui model, dar și o hibă a exemplarului – cel puțin la momentul când a fost pe mâna noastră.
Când am construit casa acum vreo 8 ani am zis “hai să tragem curent trifazic, cine știe ce ne rezervă viitorul”. Asta permite încărcarea unui EV la curent mai mic decât în cazul unui branșament monofazic, deci toată lumea iese în câștig.
Încărcătorul meu permite încărcarea la maxim 16 A pe 3 faze. Am conectat mașina pe la 22:00 cu chargerul setat pe 6 A, așa cum conectez și mașina personală, și mi-a zis că e încărcată complet în 10 ore.
Bun, explicabil, capacitatea bateriei e semnificativ mai mare (72 kWh față de a mea 35 kWh) așa că hai să dăm la curent dublu. Zis și făcut, setat chargerul pe 13 A… tot 10 ore. Setat pe maximul de 16 A – nici o schimbare.
Ei drăcie! Se ia un ampermetru, se pune pe fiecare dintre cele 3 faze care intră în casă… 13 A. (Clampmetrul scoate 10 mV/A, deci curentul prin acea fază este de 13 A). Cu încărcător setat pe 16 A, după cum se vede – iar ăsta duce, dacă duce bateria. Hai să verificăm conexiunea, zic. Greșit! Pinul de blocare al conectorului Type 2 (Mennekes) NU eliberează ștecherul dacă încărcătorul este sub tensiune. Acesta trebuie decuplat de la rețea (sau cablul scos din wallbox pentru cei ce folosesc wallbox), și abia DUPĂ ACEEA se poate scoate mufa de încărcare.
O decizie de proiectare deosebit de discutabilă din partea chinezilor, dar treacă de la noi. Însă limitarea încărcării AC la o singură fază este o decizie ciudată care (1) dezechilibrează rețeaua; și (2) crește nejustificat timpul de încărcare. Pentru mine acesta este un mare semn de întrebare și adaugă un minus important la scorul final, mai ales cu o asemenea capacitate a bateriei.
Cu toate astea, peste noapte nu s-a văzut mare efect asupra stării de încărcare. A doua zi dimineața am plecat mai devreme, în ideea că mergem la o stație Renovatio unde să încărcăm rapid. Mașina permite fastcharge la maxim 75 kW; stațiile DC de la noi oferă deocamdată doar 50 kW, deci nu aveam așteptări extreme. Dar surpriză! La prima stație nu am reușit să convingem mașina să se înțeleagă cu chargerul, nici după repetate încercări. Am mai tras un loz la altă stație – același rezultat.
Am discutat cu reprezentantul la predarea mașinii, ei având o stație fast charge de la aceeași rețea. Ni s-a confirmat că mașina a mai fost încărcată acolo de câteva ori. Cu noi de față, nici acea stație n-a vrut să facă frumos. Posibil să fi apărut o problemă la circuitul de încărcare rapidă, posibil să fie o problemă de software – irelevant, asemenea lucruri NU TREBUIE să se întâmple cu un autovehicul. Deci iarăși puncte minus…
Speram că mă pot opri aici cu comentariile din partea întunecată a forței, pardon, situației. Din nefericire am mai avut parte de o surpriză deloc plăcută, care are însă impact asupra celorlalți participanți la trafic.
Faza lungă automată
Vehiculul este înzestrat cu foarte utila funcție de “fază lungă automată” care comută automat faza lungă la faza scurtă atunci când apar surse de lumină în partea din față a mașinii (iluminat public în localități, vehicule care vin din sens opus, vehicule care te depășesc mergând în același sens sau de care te apropii pentru a le depăși). Funcția comută automat… TEORETIC.
Practic după câteva minute de mers cu această funcție pornită, sistemul n-a mai vrut să dea pe fază scurtă orice am încercat, și a trebuit să trec comutatorul pe poziția manuală de fază scurtă. Iarăși, software bug sau problemă fizică – irelevant, este inadmisibil pe un autoturism (cel puțin pe un autoturism NOU).
Concluzii Skywell ET5
Experiența pe care am încercat-o în orele pe care le-am petrecut la volanul lui Skywell ET5 a fost, cum spuneam, interesantă.
Este un vehicul competitiv ca raport performanță/preț, oferă anumite elemente de confort care se regăsesc doar la modele / mărci de top. Din păcate la această competitivitate s-a ajuns cu anumite sacrificii, care e bine să fie luate în seamă când vine vorba de a alege un EV.
Aș alege EU PERSONAL ET5 dacă ar fi să iau o nouă mașină? Greu de răspuns. Are multe plusuri: postură confortabilă la volan, scaune / banchetă spate comode, consola centrală refrigerată să stea Pepsi la rece pe drum, plafonul panoramic (opțional) este și el binevenit. Este încăpătoare, în spate pe lângă cele 2 prize USB există și o priză de 220 Vac.
Din nefericire aceste calități sunt secondate de un număr semnificativ de neajunsuri, enunțate mai sus: UX foarte alambicat și neintuitiv (pe alocuri chiar aș îndrăzni să spun primitiv…), probleme la sistemul de încărcare – atât la design cât și la funcționare, cel puțin o problemă la sistemul de lumini, lipsa unor elemente de confort cu care eu personal m-am obișnuit.
DACĂ aceasta ar fi prima mea mașină electrică… aș fi foarte tentat s-o aleg. Este posibil ca Skywell ET5 să fie totuși în cărți pentru mine ca următoarea mașină, dacă între timp vor fi rezolvate neajunsurile pe care le-am întâlnit și vor fi adâugate acele mici “briz-brizuri” pe care am ajuns să le gust.
Așa cum spuneam, concluziile unui drive test sunt subiective.
Mai mult, fiecare om dorește ceva diferit de la o mașină.
Eu caut confort maxim, toate opțiunile de siguranță disponibile, dar și spațiu pentru toți membrii familiei. Ne uităm după o mașină cu range cât mai mare posibil – ca să poți merge liniștit la mare/munte și înapoi cu maxim o încărcare. Aici Skywell ET5 nu stă tocmai rău. Autonomia e de peste 400 km – ceea ce înseamnă aproape un drum la mare. Depinde, evident, de viteză și stil de condus.
Sunt multe lucruri care mi-au plăcut la această mașină și care fac din ea un concurent serior pentru celelalte modele de pe piață. Sper ca următorul update de software să rezolve și măcar parte din problemele menționate mai sus, iar următoarele versiuni să fie și mai prietenoase cu utilizatorii.
Este Skywell ET5 o mașină de luat în calcul ca SUV electric?
Clar! În funcție de buget și opțiuni dorite, cu siguranță modelul își va găsi clienții potriviți!
Iată aici și specificațiile tehnice!