Cult Research, o companie românească de cercetare de piață cu o abordare agilă și orientată spre consumator, a realizat un sondaj de opinie în rândul populației, pentru a analiza retrospectiv percepția asupra anului 2023 și a anticipa hotărârile pentru anul 2024. Prin intermediul panelului CultIO, studiul a cartografiat perspectivele și a identificat tendințele pentru anul acesta.
Potrivit concluziilor studiului, anul 2023 a fost perceput în mare parte în termeni favorabili de către respondenți, fiind descris prin experiențe personale pozitive și stări emoționale pozitive. Românii au indicat întărirea relațiilor cu cei apropiați ca fiind unul dintre cele mai optimiste aspecte ale anului trecut, urmat de atingerea unui obiectiv personal sau profesional major.
sursa foto
În ceea ce privește optica românilor asupra anului 2024, principalul obiectiv propus este îmbunătățirea stării financiare (28%), pe când „o stare de sănătate mai bună” a ocupat locul al doilea în clasamentul planurilor pentru anul acesta, fiind menționată de un sfert dintre participanți.
Cercetarea a mai scos în evidență faptul că peste jumătate dintre români s-au exprimat ca fiind optimiști privind aspecte legate de relațiile personale, dezvoltarea personală, starea de sănătate și situația financiară.
De asemenea, s-au observat diferențe semnificative de percepție, în funcție de gen și vârstă. Femeile manifestă un grad mai ridicat de optimism comparativ cu bărbații în privința situației financiare personale, a relațiilor personale și stării de sănătate. Pe de altă parte, persoanele cu vârste cuprinse între 25 – 34 de ani, dar și cele de 65 de ani sau peste, sunt în medie cei mai optimiști, gândindu-se la starea financiară personală.
Capacitatea tinerilor de a se adapta noilor provocări, de a învața eficient și pe plan personal, se datorează în parte flexibilității lor mentale și emoționale, precum și nivelului lor ridicat de deschidere către experiențe noi. Dintr-o perspectivă argumentativă, această adaptabilitate poate avea un impact pozitiv semnificativ în fața schimbărilor și oportunităților care pot apărea în viata lor personală și profesională.
În schimb, persoanele cu vârste cuprinse între 35 și 44 de ani manifestă în general sentimente pozitive mai pronunțate în ceea ce privește relațiile personale, constatare ce poate fi asociată cu etapa specifică a vieții în care se află aceștia. Astfel, la această vârstă, mulți au avut timp să își consolideze relații solide, cu experiențe și învățări acumulate de-a lungul anilor ce pot influența modul în care acești respondenți percep și își gestionează relațiile, generând un nivel mai mare de încredere și stabilitate în interacțiunile personale.
Cu toate acestea, românii participanți la acest studiu au exprimat o oarecare rezervă față de oportunitățile de angajare și dezvoltare personală, în ciuda optimismului manifestat asupra anului 2024, iar topul temerilor resimțite pentru anul 2024 este alcătuit din instabilitate economică (33%), apariția conflictelor geopolitice și a războaielor (29%), precum și apariția unor probleme personale de sănătate (27%).
Creșterea prețurilor este un factor major care poate influența direct nivelul de trai al cetățenilor. Când prețurile la bunuri și servicii esențiale cresc, familiile se confruntă cu o presiune semnificativă asupra bugetelor lor. Acest fenomen poate fi responsabil de reducerea resurselor financiare disponibile pentru alte nevoi, cum ar fi educația, sănătatea sau recreere, familiile fiind adesea forțate să facă alegeri mai strânse în privința cheltuielilor.
În plus, teama sau îngrijorarea legate de o potențială scădere semnificativă a calității vieții poate contribui la amplificarea sentimentelor de nesiguranță și instabilitate economică. Românii pot deveni mai precauți în privința cheltuielilor și a investițiilor pe termen lung din cauza incertitudinii provocate de această presiune financiară.
„Privim cu un optimism bine temperat către 2024, după un an marcat de provocări dar și de și evoluții semnificative în rândul societății românești. Analiza atentă a acestor percepții poate deveni utilă atât pentru organizații și instituții interesate de perspectivele și trendurile din România, cât și pentru noi ca specialiști pentru a putea pune în context rezultatele altor studii despre consumatori. În calitate de cercetători, transmitem și folosim aceste informații cu scopul de a contribui la conturarea unei perspective i constructive asupra evoluției societății românești în 2024”, a spus Paul Acatrini, Managing Partner & Research Director Cult Research.
Acest studiu s-a desfășurat online, prin intermediul CultIO. Eșantionul a fost format din persoane cu vârste de peste 18 ani, cu acces la Internet. Pentru mai multe informații despre Cult Research și studiile sale, vă rugăm să vizitați www.cultresearch.ro