Piața românească de artă și-a continuat emergența pe parcursul anului 2012, înregistrând o creștere de ansamblu de cca 20%, vânzări totale de 14,6 milioane euro și o diversificare fără precedent a ofertei culturale.
Așa cum ne-am obișnuit din 2008 încoace, motorul pieței de artă a continuat să fie reprezentat de casele de licitații care în 2012 au ajuns să ofere în piață un număr mediu lunar de 400 de obiecte de artă, în creștere cu 15% față de anul precedent și mai mult cu 35% față de anul 2010.
Dacă în anii 2010-2011, 65% din piața de artă din România era formată din activitatea caselor de licitații, ale căror vânzări sunt publice (așadar oficiale și contorizabile), 2012 este anul în care reperele de tranzacționare stabilite de casele de licitație au determinat o semnificativă creștere a vânzărilor private, de regulă neînsoțite de documente, acestea tinzând să rivalizeze cantitativ cu suma tranzacțiilor realizate public prin licitațiile de artă.
Eșalonul artiștilor de patrimoniu de importanță națională a continuat să reprezinte o investiție sigură, operele semnate de marile nume ale artei românești fiind vânate atît de colecționarii consecvenți care doresc să își întregească colecția, cât și de nou-intrații în piață care fie caută să își plaseze banii într-o investiție sigură, fie doresc să înceapă o colecție și aleg varianta consacrată. După un an 2011 în care toți artiștii din primul eșalon valoric au cunoscut creșteri fenomenale (Nicolae Grigorescu +58.61%, Nicolae Tonitza +48.49%), anul 2012 a reprezentat un an de consolidare, în care prețurile s-au situat în jurul valorii de piață câștigate, cu fluctuații minore. Astfel, operele importante de Nicolae Grigorescu s-au încadrat în intervalul 100.000 – 200.000 euro, în timp ce picturile de mici dimensiuni ale maestrului au putut fi încă accesate pentru prețuri variind în jurul sumei de 50.000 euro. Nicolae Tonitza, cel care ocupa în 2011 vârful clasamentului pieței de artă din România, cu pictura de tezaur „În iatac”, adjudecată pentru 290.000 euro în Licitația de Iarnă a casei Artmark, păstrează în 2012 un nivel de 150.000 -200.000 euro pentru opere semnificative (precum pictura „Trei frați”, adjudecată la 170.000 euro în Licitația de primăvară a Casei Artmark). In același timp, tehnici mai puțin complexe ale lui Tonitza, precum variile sale desene și schițe, oferă, încă, tinerilor colecționari posibilitatea de achiziționare plecând de la câteva sute de euro.
Clasicii și moderniștii consacrați ai picturii interbelice au rămas căutarea centrală a anului 2012, prețurile acestora fiind mai accesibile decât cele ale artiștilor „naționali”. Astfel, Gheorghe Petrașcu a cunoscut în 2012 o creștere de 5,25%, cu majoritate lucrărilor adjudecate la câteva mii de euro, dar și vârfuri de peste 50.000 de euro, precum „Atelier din Târgoviște”, adjudecat la 62.914 euro la casa de licitații Alis în iulie 2012. Din același eșalon al pieței, Theodor Pallady a cunoscut în 2012 o creștere de 8,56%, cu un preț maxim de 56.240 de euro obținut de pictura „Dormind” în licitația Alis din mai 2012.
Cei mai mari câștigători ai anului 2012 sunt însă artiștii de patrimoniu care au fost reprezentați în licitații prin opere mai puțin semnificative, având prețuri de pornire mici, sub 1.000 euro. De o atractivitate sporită într-o situație economică în care ne-am confruntat cu o scădere a resurselor financiare, aceste opere au ajuns rapid la creșteri spectaculoase, depășind rând pe rând recordul numărului de pași de licitare. De exemplu, „Sedusă”, opera de mici dimensiuni semnată Mișu Teișanu (22,5×29 cm), a pornit în Licitația de Mărțișor Artmark de la un preț de 250 euro și a fost adjudecată, într-un final, pentru 10.000 euro. O altă creștere spectaculoasă a fost înregistrată, de data aceasta de o sculptură de Bruno Zach, intitulată „Vânzătorul de covoare”, care a pornit în licitație de la 900 euro și s-a adjudecat, după 39 de pași de licitare, la 9.500 euro.
În ceea ce privește arta contemporană, situată încă la valori accesibile în comparație cu cotele în creștere ale artiștilor de patrimoniu, anul 2012 a fost un an roditor, în care a reușit să strângă cele mai mari sume din scurta istorie a licitațiilor dedicate exclusiv artei postmoderne și contemporane. Dacă până în 2010 Artmark aloca artei contemporane doar o secțiune în cadrul celor 4 mari licitații de sezon, începând cu 2011 organizează anual 3 licitații tematizate de contemporană, ritm pe care își propune să îl păstreze și pentru 2013. Fiecare dintre cele 3 licitații de artă postmodernă și contemporană din 2012 a înregistrat vânzări totale în jurul sumei de 200.000 euro, licitația din noiembrie 2012 având un total în creștere de 239.550 euro și o rată de adjudecare de 83.12%. Printre recordurile de autor stabilite în această licitație se numără: Şerban Savu – “Space, The Final Frontier (2)” (10.000 euro), Geta Brănescu – „Cămaşă magică”, (7.500 euro), Ion Grigorescu – „Fraţii” (7.500 euro).
Piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2012 la 14,6 milioane euro. Majorării temperate din segmentul de vârf al licitațiilor de artă i se adaugă creșterile semnificative cunoscute de segmentele mai accesibile ale pieței, astfel că întreaga piață de artă a anului trecut poate fi estimată ca depășind 25 milioane euro, atunci când adăugăm și subpiața vânzărilor private, neînregistrate în documente și certificate de garanție, dar în creștere.
Obiectele de colecție și artă decorativă, segmente de piață noi, în curs de conturare, și-au făcut loc relativ recent și în calendarul de licitații Artmark, obținând rezultate încurajatoare, precum Licitația „Art Nouveau și Art Deco – de la bijuterie la mobilier” (total: 100.495 euro; rată de adjudecare: 78%), în noiembrie 2012, ori Licitația de Bijuterii de epocă și de colecție (total: 118.090 euro; rată de adjudecare: 74,5%), în iulie 2012. Diversificarea a continuat cu teme inedite, complet noi în peisajul românesc, precum: „Mirabilia – Cabinetul de curiozități” (Artmark, mai 2012, 36.530 euro), „Militaria și Antichități” (Artmark, aprilie 2012, 73.130 euro), Licitația de Mașini de Colecție, Sport Memorabilia, Șampanii și Vinuri de Colecție (Artmark, august 2012, 1.066.240 euro) etc.
Valorile importante vehiculate în această piață au început să capteze atenția investitorilor tradiționali, odată cu instrumentele de piață dedicate lor, facilitându-se accesul în piața de artă a vehiculelor investiționale, precum fondurile de investiții în artă. 2012 reprezintă al doilea an din viața fondului Certinvest Artă Românească, în care fondul a sporit numărul de investitori la cca 50, cu un total de peste 2 milioane euro fonduri atrase, și a obținut o performanță agregată extrem de competitivă, de 18,89%. Rezultatele atractive comunicate de primul fond de investiții în artă românească fac probabilă, în viitorul apropiat, urmarea acestui exemplu și de către alte societăți de administrare a investițiilor, care vor dori să capitalizeze evoluția pozitivă a pieței de artă.
Atracția pe care piața de artă o constituie pentru mediul investițional din România s-a reflectat și în interesul revistei „Capital” de a lansa, în premieră pentru țara noastră, un „Top 100 al celor mai valoroși artiști români”, clasificându-i în funcție de recordul de autor obținut în licitații. Lansat în octombrie 2012, topul a dat startul unui nou instrument pe piața de artă care, replicat an de an, va constitui un barometru accesibil al pieței românești de artă.
Anul 2012 a reconfirmat poziția 1 detașată a casei de licitații Artmark în piața vânzărilor publice de artă din România, generând, conform Indexului Pieței Românești de Artă, 79,7% din piață, urmată de pozițiile 2 și 3, ocupate de Goldart (8,2%), respectiv Alis (7,7%). Din poziția de leader de piață, Artmark a continuat în 2012 eforturile de promovare a valorilor artei românești și de creștere sănătoasă a pieței prin proiecte inedite. Pe lângă temele variate și inovatoare propuse pentru a acoperi o gamă cât mai largă de preferințe și interese, Artmark a contribuit în 2012 la recunoașterea artei românești în afara granițelor țării, organizând 2 licitații de excepție, o licitație în duplex București-Chișinău (iunie 2012, total: 1.337.450 euro), respectiv o licitație exclusivistă, în duplex Constanța-Monte Carlo (iulie 2012, total: 902.250 euro).
Asumându-și rolul de formator de piață, Artmark a continuat seria de proiecte dedicate educării și informării publicului cu privire la valorile artei românești si a pieței de artă, contribuind la lansarea, la începutul anului 2012, a primei campanii din România ce avea să prezinte în mediul televizat avantajele investiției în artă. În completarea acestui mesaj, Artmark a pus la dispoziția investitorului în artă un site dedicat, www.alegearta.ro, care prezintă pe larg metodele, avantajele și riscurile de operare în piața de artă. Tot sub patronajul Artmark, a luat naștere în 2012 și primul Institut de Management al Artei (IMA), ce oferă celor interesați cursuri intensive despre mecanismele pieței de artă, întâlniri cu jucători-cheie din varii segmente ale pieței, cât și familiarizarea cu diferitele curente sau perioade de creație artistică românească.
O piață efervescentă, ce descoperă an de an noi valențe, piața de artă din România își urmează trendul ascendent, încurajată de exemplul marilor case de licitaţii internaţionale, unde efectele tuturor acestor demersuri investiţionale sunt evidente.
{mosloadposition user9}