Magda Paslaru
Managing Partner
Rainbow
Ce ar trebui sa faca marketerii in timpul recesiunii? Este o intrebare dezbatuta indelung in aceasta perioada in care marketerii pregatesc planurile pentru 2009.
Este clar ca majoritatea consumatorilor incep sa fie mult mai atenti la buzunar: Cat cheltuiesc? Pe ce? Cand? … motiv pentru care marketerii vor trebui sa-si dea silinta si mai mult in a-i convinge pe clientii lor sa le cumpere produsele.
In SUA, marketerii daja reactioneaza. {viewonly=registered,special}Primul exemplu este Wal-Mart care si-a schimbat strategia de comunicare focusandu-se acum pe “preturi mici zi de zi” sub sloganul “Save money. Live better”.
Este asta o solutie? Nu pentru toate brandurile as zice eu, pentru ca, sa nu uitam, beneficiile unei campanii orientate pe pret sunt pe termen scurt. Pe termen lung acest gen de campanii trag brandul in jos devalorizandu-l…
Alte exemple: Starbucks a inceput in Seatle o campanie de promovare pentru “short coffees” la numai 1 usd, cu refill gratuit ; Club Med promoveaza pachetele de vacanta cu sloganul “kids stay free” ; s.a.m.d.
Daca ne intoarcem in timp si urmarim reactiile marketerilor in timpul recesiunilor anterioare, putem remarca 2 fapte concrete:
- Marketerii care au taiat “ferm” bugetele de publicitate au pierdut cel mai mult
- Marketerii care au continuat investitille in publicitate ignorand “frica recesiunii” au avut cel mai mult de castigat.
Mai mult ca sigur in Romania cazul nr 2 este foarte putin probabil sa se intample. De aceea, am cautat in istorie si iata mai jos cateva ingrediente pentru reteta de combatere a recesiunii:
- Reevaluati mixul de marketing si focusati-va pe ROI [return on investment]. Internetul va fi printre castigatori la acest capitol.
- Reduceti bugetele pentru activitatile al caror ROI este greu de demostrat. Caravanele, targurile ar putea fi afectate.
- Focus mai ales pe retinerea clientilor actuali si nu pe atragerea de noi clienti. Daca comunicati inteligent, acest lucru se intampla de la sine.
- Desi vom trai vremuri grele, nu renuntati la umor, daca acesta va caracterizeaza brandul. Daca umorul v-a ajutat in vremurile bune, cu siguranta el va va ajuta si in vremurile grele.
- Luati in considerare schimbarea comportamentului de cumparare. Aflati detalii despre cumparatorii vostri: cum ii afecteaza pe ei recesiunea si ulterior folositi cercetarile in avantajul vostru.
Ca sa facem o paralela, intr-o cursa olimpica, cei mai buni atleti isi demonstreaza forta si superioritatea fata de ceilalti in cea mai grea parte a cursei. Suntem in recesiune, de aceea, cel care continua sa investeasca in publicitate va vedea ca fiecare banut cheltuit inteligent ii va aduce un avantaj in fata competitorilor sai care au taiat din bugete (pentru ca asa zice/face toata lumea).
Si ca sa inchei intr-un ton optimist, va invit sa ascultati sfaturile wallstrip pentru recesiune: sex, arme, alcool si… //www.wallstrip.com/2008/01/31/1-31-08-vice-stocks/
Magda Paslaru este Managing Partner al Rainbow – agentie de publicitate full-service ce vine in sustinerea business-ului clientilor sai prin colorful ideas. Dupa absolvirea Facultatii de Stiinte Politice si Administrative (in cadrul Universitatii Bucuresti), Magda a obtinut Masterul in Comunicare si relatii publice la Facultatea de Comunicare si Relatii de Publice David Ogilvy – SNSPA si a absolvit cursurile de Brand Management in cadrul Corporate University. {/viewonly} {mosloadposition user10}