Creșterea accelerată din 2020 se menține la nivelul celor peste 1.500 de magazine aflate pe platforma MerchantPro, care oferă soluții SaaS pentru eCommerce, în ciuda relaxării restricțiilor, semn că schimbarea comportamentală a românilor nu a fost doar contextuală. Astfel, numărul comenzilor plasate a crescut cu 60% în primul semestru din 2021 față de perioada similară a anului trecut, în timp ce creșterea la nivel de valoare a comenzilor este de 80%.
Luna cea mai dinamică din punct de vedere al comenzilor plasate pe magazinele ce funcționează pe platforma MerchantPro a fost luna mai, când au fost făcute cele mai multe comenzi, o creștere cu 24% față de perioada similară a anului precedent. Cea mai mare creștere la nivel de S1, excluzând perioada pre-pandemie, a fost înregistrată în luna iunie, când au fost plasate cu 46% mai multe comenzi decât în iunie 2020.
Din punct de vedere al valorii comenzilor, s-a înregistrat o creștere de 80% în primele 6 luni ale anului față de perioada similară din 2020. Cea mai dinamică lună luând în considerare acest indicator a fost luna aprilie – cu o creștere de 72% față de aprilie 2020 -, în timp ce în anul precedent cea mai dinamică lună a fost luna mai, atât din punct de vedere al comenzilor, cât și al valorii acestora.
Trendul ascendent și accelerat din 2020 se menține –într-un ritm mai ponderat, dar evident – chiar și după relaxarea mult așteptată. Deși românii s-au întors în magazinele offline și și-au reluat parte din obiceiurile pre-pandemie, online-ul a rămas un canal preferat pentru achiziții. Avantajele sale evidente – atât pentru comercianți, cât și pentru clienții finali – contribuie activ la digitalizarea unor businessuri care altfel nu ar fi trecut poate nici în următorii ani în online, iar acest lucru este reflectat de cifrele într-o continuă creștere din semestrul I al lui 2020, a precizat Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.
Creștere pe toate verticalele
Schimbarea în obiceiurile de consum ale românilor și orientarea către online a dus și la creștere cu 11% a valorii coșului mediu față de ianuarie – iunie 2020, ajungând la 50 de euro, și o creștere de 3% în numărul mediu al produselor per comandă în aceeași perioadă.
În semestrul 1 din 2020 cea mai mare comandă plasată într-un magazin de pe platforma de eCommerce MerchantPro a inclus peste 50 de tipuri de produse personalizabile, cu o valoare totală de 200.000 euro, în timp ce în prima jumătate a acestui an cea mai mare comandă a fost de aproape 250.000 de euro, cuprinzând peste 30 de produse de tip echipament HoReCa.
Cele mai dinamice domenii în această primă jumătate a lui 2021 au fost home&deco, electronice și ingrijire. Domeniul fashion a înregistrat o revenire mult așteptată, după o stagnare determinată de contextul pandemic.
Tendințe în S2 2021
Printre tendințele care se conturează pentru a doua parte a lui 2021, se remarcă un trend pozitiv în adopția soluțiilor de optimizare a vânzărilor, în special dezvoltarea de programe proprii de afiliere și soluții de cross-sell.
De asemenea, este evidentă tendința comercianților care au avut creșteri accelerate de a-și consolida poziția obținută în piață, prin adoptarea de soluții noi, centrate pe client, cum ar fi programele fidelizare, livrarea ultrarapidă, integrarea in marketplace-uri sau transformarea propriului magazin în marketplace.
Există o dinamică clară în zona magazinelor new entry care cresc și își diversifică soluțiile adoptate pentru a se diferenția de concurență, în timp ce magazinele cu o poziție deja consolidată privesc în viitor, urmărind să dezvolte noi linii de business și extinderea la nivel regional. Această efervescență din comerțul online este atractivă și pentru jucătorii internaționali, așa că este probabil să vedem tot mai mulți intrând pe piața noastră, a mai precizat Arthur Rădulescu.