Client:
Zile si nopti & Splendid Media
www.zilesinopti.ro
Echipa Re:ply: – www.reply.ro
Iulian Puiu (Creative Director/Art), Diana Capatina (Creative Director/Editorial), Catalina Miciu (Coordonator de proiect), Catalin Dumitru si Solene Cesbron (Art Directori), Cristi Herta (DTP)
Perioada de desfasurare:
septembrie-decembrie 2009
Context
Zile si nopti este un brand-umbrela care cuprinde mai multe entitati: cea mai mare retea de ghiduri de petrecere a timpului liber din Romania, Zile si nopti; un card de reduceri; diferite evenimente organizate sau sprijinite de Zile si nopti. Brand-ul este detinut de compania Zile si nopti din Brasov.
In vara lui 2009, compania a demarat un proces general de rebranding, care urma sa influenteze si conceptul editorial si grafic al retelei de reviste gratuite. Intrucat compania intentiona sa lanseze editia de Bucuresti a revistei, actionarii au decis ca aceasta sa functioneze ca un proiect-pilot. Dupa lansarea din Bucuresti, conceptul urma sa fie preluat si implementat de toate editiile locale. „Cu editia de Bucuresti reteaua Zile si Nopti devine completa”, spunea Tiberiu Anghel, General Managerul reţelei. „Acoperim toate orasele mari din Romania, iar Bucurestiul era esential pentru noi.”
Pentru realizarea revistei a fost abordata compania Re:ply, specializata in publishing si avand in portofoliu, pe langa numeroase ziare si reviste, si publicatii gratuite (J’adore, Shopping Report, Styler, Blu, Oxygen, Resurse, Volkswagen Spirit etc.).
Client: Zile si nopti & Splendid Media
Editia de Bucuresti a revistei Zile si nopti este detinuta de actionarii retelei Zile si nopti si Splendid Media. Compania brasoveana Zile si nopti detine cea mai mare retea nationala de reviste de timp liber distribuite gratuit, lansata in anul 2000.
Splendid Media este o regie de vanzari & marketing multimedia care opereaza de peste 6 ani pe piata de publicitate din Romania, avand contracte de vanzare media in exclusivitate pentru televiziuni, presa, companii indoor & outdoor si medii neconventionale.
Obiectivele generale ale proiectului
– Lansarea unui nou jucator pe piata ghidurilor gratuite de petrecere a timpului liber din Bucuresti, care sa devina in 2010 preferatul cititorilor bucuresteni si al advertiserilor
– Realizarea conceptului grafic si editorial al editiei de Bucuresti a revistei Zile si nopti in contextul procesului de rebranding pentru brandul-umbrela Zile si nopti, demarat de actionari impreuna cu agentia Firestarter din Brasov, si implementarea acestuia in intreaga retea
Desfasurare
Clientul a furnizat Re:ply rezultatele unui audit care oferea o imagine actualizata a pietei de publicatii gratuite de petrecere a timpului liber, o analiza a competitiei, profilulul target-ului si dorintele exprimate de acesta in privinta unei noi publicatii. Re:ply a venit cu o lista proprie de intrebari, care sa lamureasca obiectivele de business ale revistei, asteptarile pe termen mediu ale actionarilor, strategia de comunicare, workflow-ul, structura echipei etc. Pentru ca revista trebuia sa se integreze in procesul de rebranding general Zile si nopti, realizat de agentia din Brasov, Re:ply a purtat mai multe discutii cu aceasta, pentru a realiza o revista in spiritul rebranding-ului general.
Pornind de la toate aceste date, Re:ply a propus pozitionarea, a stabilit obiectivele revistei, flat plan-ul si conceptul editorial. Revista a fost dezvoltata ca o publicatie reader-oriented, care sa ajute cititorii sa-si foloseasca la maxim timpul liber, sa-si diversifice optiunile si sa intre intr-un alt tip de relatie cu orasul lor.
Pentru a o diferentia de celelalte publicatii de pe piata (Sapte seri, B24), am introdus o serie de elemente care tin de productie (am folosit hartie mata, de exemplu), structura si ritm (impartirea diferita pe capitole si sectiuni, ierarhia paginilor si articolelor), abordarea editoriala (introducand informatie relevanta pentru cititor si ocolind ideea de a avea coluministi) si abordarea grafica (folosind un sistem de navigare simplu si elemente grafice, caractere si culori care se asociaza in mod natural cu spatial urban). Faptul ca revista ofera informatie selectata, si nu exhaustiva, este un alt punct in care se diferentiaza de competitie (revista nu prezinta un numar foarte mare de locatii, ci o selectie realizata de editorii de la Zile si nopti special pentru publicul revistei).
Printre noutatile editoriale aduse de Zile si nopti se numara existenta unui articol principal care identifica sau directioneaza gustul publicului in materie de petrecere a timpului liber, pagini pentru expati, rubrici care spun cititorilor cum se pot distra gratis in Bucuresti ori care sunt locatiile utile deschise non-stop, dar si o pagina in care fiecare cititor isi poate nota propriul program al saptamanii.
O mare atentie a fost acordata tratamentului informatiei de tip utilitar (listing-urilor). Felul in care acestea sunt realizate influenteaza decisiv aspectul revistei si relatia cititorului cu ea. Listing-urile inghesuite, strivite intre reclame si scrise cu caractere de litera mici indeparteaza cititorii. Re:ply a realizat listing-uri aerisite, logic construite si, prin alegerea unui caracter de litera eficient, care sa economiseasca spatiul si sa permita o buna dozare in pagina a cantitatii de informatie si de reclama.
Clientul si-a dorit existenta mai multor criterii de clasificare a informatiei – de exemplu, restaurantele sunt clasificate alfabetic, pe zone, sau in functie de specific. Acest lucru a trebuit rezolvat la nivel grafic astfel incat cititorii sa poate intelege usor criteriile de clasificare si trecerea de la o categorie la alta (am fosit deschideri de capitole cu cate un scurt articol si indexul capitolului).
Pentru advertiseri, Re:ply a propus o serie de solutii care sa vina in sprijinul acestora, dar fara a perturba coerenta grafica si editoriala a revistei: spatiu ce poate fi cumparat pe copertele care deschid sectiunile mari, spatii dedicate in paginile cu informatie editoriala, asupra carora cititorul zaboveste, solutii de product placement neintruzive.
Re:ply a realizat template-urile pentru toate tipurile de layout cuprinse in revista (coperta, pagini editoriale, pagini cu listing-uri pe zile/categorii, pagini cu module de publicitate, pagini mixte, cu continut editorial si publicitate, template-uri pentru insert special si card etc.).
Conceptul grafic si editorial a fost prezentat in fata echipei Zile si nopti din Bucuresti si din tara, precum si a actionarilor, in cadrul unui training detaliat.
De asemenea, Re:ply a supervizat implementarea primelor patru numere ale revistei, pentru a oferi solutii la problemele care se ivesc in lucrul de zi cu zi la revista.
Editia de Bucuresti a revistei Zile si nopti a fost lansata pe 12 noiembrie 2009. Ulterior, toate cele 22 de editii locale distribuite in 30 de orase au implementat noul concept grafic si editorial.
Tirajul editiei de Bucuresti se ridica la 50 de mii de exemplare/editie (apare saptamanal), iar tirajul lunar general Zile si nopti este de 480 de mii de exemplare.
Rezultate
In ciuda termenului de executie foarte scurt, de doar o luna, Re:ply a reusit sa realizeze noul concept grafic si editorial al revistei Zile si nopti, venind cu un produs de publishing bine construit, cu personalitate, dar si corect integrat in ansamblul procesului de rebranding general Zile si nopti.
Aparitia acestui nou titlu va dinamiza piata ghidurilor de petrecere a timpului liber din Bucuresti, in sensul imbunatatirii continutului acestora, dar si al schimbarii relatiei dintre companiile care le publica si cititori sau advertiseri.
„Zile si nopti a facut un pas inainte foarte necesar inspre schimbarea standardelor pe nisa acestor publicatii”, spune Tiberiu Anghel, General Manager Zile si nopti. „Sper ca, in scurt timp, Zile si nopti sa castige increderea si simpatia bucurestenilor si sa devina cel mai util si apreciat ghid de petrecere a timpului liber din capitala.” {mosloadposition user10}