MARe/Muzeul de Artă Recentă prezintă: Sîmbătă, 18 martie 2023, orele 16.00, vernisajul expoziției René Groebli. Ochiul tăcut: Timp. Oameni. Locuri/René Groebli. The Silent Eye: Time. People. Places.
curatori: Erwin Kessler & Michel Auer
”René Groebli a început ca foto-jurnalist și a devenit foto-umanist.” Erwin Kessler
MARe/Muzeul de Artă Recentă București, în colaborare cu Auer Photo Foundation (Elveția), prezintă expoziția René Groebli. Ochiul tăcut: Timp. Oameni. Locuri, care va avea loc între 18 martie și 7 mai 2023.
În premieră în România, vor fi prezentate 38 de lucrări ale apreciatului fotograf elvețian.
Născut la Zürich, pe 9 octombrie 1927, René Groebli a decis devreme să se concentreze pe fotografie. După ucenicie, a început să experimenteze în propria sa cameră întunecată, folosind exclusiv Rolleiflex. Fotografiile sale timpurii, alb-negru, reprezintă martorii unei concentrări duble, atît asupra subiectului anecdotic, cît și asupra formalismului pur vizual al imaginii, influențat de experimentele interbelice riguroase ale artiștilor de avangardă.
”René Groebli (1927) a început ca foto-jurnalist și a devenit foto-umanist.
Inițial captivat de evenimentele eroice și de figurile postbelice supra-dimensionate, de la Masacrul din Ismailia, Egipt (1952) la starurile artei internaționale precum Yves Tinguely sau Le Corbusier, Groebli s-a deschis treptat spre cuprinderea intimității lumii vizibile, de la lirismul metropolelor la poezia vieții proprii, fotografiind-o extatic pe Rita, soția sa, în timpul lunii de miere.
Atracția lui avangardistă timpurie pentru cadrarea formalistă a realității prin intermediul unei tehnologii bine controlate s-a dezvoltat spre sugerarea emoțională a ritmurilor eterne ale domeniului vizibilului, reverberate prin ochiul tăcut al fotografului.” Erwin Kessler
Selecția pentru expoziția de la MARe/Muzeul de Artă Recentă București este dedicată celor trei mari domenii de interes ale fotografiilor lui René Groebli – istoria, oamenii, locurile.
René Groebli a fost martor la unele dintre cele mai agitate evenimente de după cel de-al Doilea Război Mondial, cum ar fi Masacrul de la Ismailia din Egipt (1952).
Groebli a documentat masacrul la fața locului, ca un corespondent de război, într-un mod direct și pătrunzător, fără a lua parte și ținîndu-se departe de propagandă.
Pe lîngă marile evenimente cu semnificație istorică, Groebli a acordat o atenție deosebită aparentelor non-evenimente ale vieții cotidiene.
Serialul său celebru L’œil de l’amour este cel mai intim și poetic imn al său către către existența calmă, dar captivantă și omniprezentă a soției sale, Rita.
De asemenea, arta lui Groebli reprezintă și dependența sa față de locuri, în special cele urbane, metropole precum Paris sau Londra, cu arhitectura lor de brand, atmosferă și locuitori definitorii.
Parteneri: The Swiss Arts Council Pro Helvetia, Ambasada Elveției în România & Swiss Sponsors’ Fund, UniCredit Bank