Raportul de monitorizare paralela a stadiului absorbtiei Fondurilor Structurale in Romania
Cu ocazia desfasurarii Forumului Civic si de Afaceri din data de 10 decembrie 2007 la World Trade Center Bucuresti, Comitetul de Pilotaj al Platformei de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile „EU-RO CLEARING FUNDS” a lansat si dezbatut public Raportul nr. 2 de monitorizare paralela a stadiului absorbtiei Fondurilor Structurale in Romania. Dintre autoritatile de management prezente la eveniment, Autoritatea de Management pentru Programul Operational Regional din cadrul Ministerului Dezvoltarii, Lucrarilor Publice si Locuintelor, sub semnatura Dlui Director General Gabriel FRIPTU, a fost cea dintai care a furnizat o serie de comentarii si observatii utile in atentia beneficiarilor potentiali de Fonduri Europene (a se vedea textul integral pe pagina www.Portal.StructuralFunds.ro), apreciind, totodata, efortul si implicarea Platformei in a raspunde solicitarilor potentialilor beneficiari privind implementarea Fondurilor Sstructurale. Pentru cei interesati, sintetizam, pe scurt, continutul raspunsului oficial:
1-2. Prin prevederile de selectare a evaluatorilor independenti, Autoritatea de Management pentru POR considera ca a reusit sa impuna criterii si conditii ferme de recrutare a evaluatorilor independenti si a sistemului de desemnare a acestora pentru proiectele pentru care sunt convocati. Prin aceste prevederi se atribuie o totala raspundere legala persoanelor fizice selectate, intrucat acestea isi asuma printr-o “declaratie de impartialitate si confidentialitate”, pe proprie raspundere, ca nu se gasesc “in nicio stare de conflict de interese sau influente de orice natura”.
3. Drept urmare si a contributiei pe care a avut-o campania de advocacy desfasurata de Platforma “EU-RO Clearing Funds” in cursul anului 2007, toti specialistii pregatiti in managementul de proiect cu finantare internationala – functionari publici si/sau personal contractual – vor beneficia de majorarea cu 75% a salariilor de baza fata de cele prevazute de lege.
4. Se recunoaste faptul ca problematicii completarii si imbunatatirii cadrului legislativ si procedural a accesarii proiectelor in sistem public-privat, nu i s-a gasit o solutie practica intrucat aceasta intra in responsabilitatea Ministerului Internelor si Reformei Administrative.
5. Autoritatea de Management a aratat ca, in urma intalnirilor avute cu Asociatia Romana a Bancilor, nu a putut impune institutiilor bancare “o procedura standard privind circuitul si formulare standard pentru aprobarea si acordarea co-finantarii si nu solicita un anumit format cu privire la concretizarea relatiilor dintre beneficiari si institutiile bancare”.
6. Din punctul de vedere al diseminarii si promovarii informatiilor cu privire la accesarea Fondurilor Structurale, Autoritatea de Management a prevazut transpunerea unui plan de comunicare ce prevede “infiintarea unei retele la nivelul intregii tari, din care vor face parte reprezentati ai autoritatilor publice centrale si locale, dar si reprezentatii ai ONG”.
7. In ceea ce priveste transparenta si corectitudinea cu care vor fi selectati subcontractorii de bunuri si servicii, Autoritatea de Management considera ca beneficiarii finantarilor vor fi intregral responsabili, in calitatea acestora de autoritati contractante, de derularea procedurilor de achizitii publice si implementarea proiectelor.
Reamintim, pe aceasta cale, ca initiativele, proiectele si activitatile curente ale Platformei de Actiune si Interventie Rapida a Societatii Civile „EU-RO CLEARING FUNDS” vor fi in continuare indreptate in favoarea promovarii, medierii si facilitarii accesului tuturor potentialilor beneficiari la Fondurile Europene.
{mosloadposition user10}