a ajuns la 68% la finalul anului 2013
“Preferinţa utilizatorilor români pentru mobilitate s-a manifestat printr-o creştere a gradului de utilizare a serviciilor de telefonie mobilă şi acces la internet la puncte mobile şi în anul 2013. Astfel, numărul conexiunilor de acces la internet la puncte mobile active a crescut cu 35% în anul 2013, iar numărul terminalelor/cartelelor SIM care permit accesul la internet în bandă largă a depăşit 11 milioane”, a declarat Eduard Lovin, directorul executiv al ANCOM, în cadrul ZF Mobilio ‘14, unde ANCOM a prezentat datele statistice cu privire la evoluţia pieţei telefoniei mobile şi a internetului mobil în anul 2013.
Conform informaţiilor furnizate Autorităţii de către cei 6 operatori activi pe piaţa serviciilor de acces la internet la puncte mobile din România, la finalul anului 2013 erau 13,6 milioane de conexiuni la internet la puncte mobile active, din care 9,6 milioane de conexiuni în bandă largă. Ambii indicatori au înregistrat o creştere anuală de 35%. Din totalul conexiunilor de acces la internet la puncte mobile în bandă largă, 50% corespundeau utilizatorilor pe bază de abonament (4,8 milioane), restul fiind furnizate prin intermediul cartelelor preplătite (4,8 milioane). Numărul conexiunilor corespunzătoare serviciilor de acces la internet la puncte mobile în bandă largă furnizate prin intermediul cartelelor preplătite a înregistrat o creştere de peste 54%, superioară celei înregistrate de conexiunile de acces la internet în bandă largă pe bază de abonament, de aproximativ 19%.
Structura numărului de conexiuni de acces la internet în bandă largă la puncte mobile active arată că 61% dintre acestea au fost furnizate prin intermediul telefonului mobil, cu plata unui abonament sau a unei extraopţiuni destinate accesului la internet, 25% erau conexiuni prin intermediul telefonului mobil cu plata pe “unitatea de consum”, iar 14% reprezentau conexiuni furnizate prin intermediul modemurilor/cardurilor/USB. Numărul total de terminale/cartele SIM care permiteau accesul la internet la puncte mobile prin intermediul tehnologiilor EV-DO, 3G/3G+, 4G a ajuns la 11,1 milioane, de la 8,7 milioane, cât se înregistra la finalul anului 2012.
Rata de penetrare a serviciilor de acces la internet la puncte mobile (numărul total de conexiuni raportat la 100 de locuitori) a înregistrat o creştere cu peste 17 puncte procentuale, atingând, la sfârşitul anului 2013, valoarea de 68%, în timp ce rata de penetrare a conexiunilor de acces la internet în bandă largă la puncte mobile a ajuns la 48%, în creştere anuală cu peste 12 puncte procentuale.
Segmentul serviciilor de telefonie mobilă a rămas relativ constant, numărul de abonaţi şi structura acestora nemodificându-se semnificativ în anul 2013. Astfel, la sfârşitul anului 2013, se înregistrau 22,9 milioane de utilizatori activi de servicii de telefonie mobilă, în creştere cu 0,3% faţă de anul 2012, dintre care 13,5 milioane utilizau serviciile prin intermediul unei cartele preplătite, iar 9,4 milioane erau utilizatori pe bază de abonament.
Rata de penetrare a serviciilor de telefonie mobilă la 100 de locuitori era de 113,9% la finalul anului 2013.
Deşi numărul de abonaţi la serviciile de telefonie mobilă a rămas relativ constant (creştere de 0,3%), traficul de voce în reţelele mobile înregistrând o creştere anuală de 3,3%, până la 63,6 miliarde de minute în 2013, astfel că gradul de utilizare a acestora a crescut. Aproximativ 85% (53,8 miliarde minute) dintre acestea au fost vorbite în reţeaua proprie şi doar 10% din trafic (6,5 miliarde minute) a fost efectuat către alte reţele de telefonie mobilă, respectiv 3% (2,1 miliarde minute) către reţelele de telefonie fixă şi 2% (1,2 miliarde minute) către reţele din afara României. Utilizatorii pe bază de cartele preplătite au continuat să efectueze cea mai mare parte din traficul total de voce (56%), în timp ce utilizatorii pe bază de abonament – persoane fizice au efectuat 31% din traficul total de voce. Persoanele juridice au realizat 13% din traficul originat în reţelele publice mobile din România.
În ceea ce priveşte traficul de mesaje SMS, în anul 2013 au fost trimise aproximativ 16,9 miliarde de mesaje SMS, cu 22% mai multe faţă de 2012. Ca şi în cazul traficului de voce, majoritatea mesajelor SMS au fost transmise în propria reţea publică de telefonie.
Durata medie a unui apel în anul 2013 a fost de 2 minute şi 23 de secunde, iar traficul de voce mediu realizat de un utilizator activ a fost de 3 ore şi 53 de minute pe lună, cu 4,2% mai mult decât în 2012. În medie, un român a transmis 62 de mesaje SMS pe lună, cu 23% mai multe decât în anul 2012.
În cazul serviciilor de roaming internaţional „outbound”, traficul de voce a înregistrat o creştere anuală de 17,9%, până la 423 de milioane de minute (din care 105 milioane au fost apeluri efectuate şi 318 milioane apeluri primite), în timp ce traficul de mesaje SMS trimise în roaming a înregistrat o creştere anuală de 6,5%, până la 112 milioane de mesaje. Durata medie a unui apel efectuat în roaming a fost de 1 minut şi 55 de secunde, în timp ce durata medie a unui apel primit a fost de 2 minute şi 54 de secunde.
Raportul de date statistice privind serviciile de telefonie şi acces la internet la puncte mobile a fost realizat pe baza datelor raportate de către furnizorii de astfel de servicii şi poate fi consultat aici.
Prezentarea susţinută de Eduard Lovin, directorul executiv al ANCOM, în cadrul ZF Mobilio ’14 este disponibilă aici.