Ultimele concerte ale turneului SoNoRo Conac VI – “Rapsodie în piatră” vor răsuna la Institutul Francez din București, pe 18 septembrie, și la Teatrul Municipal “Maior Gheorghe Pastia” din Focșani, pe 19 septembrie. În aceste spații, publicul se va putea întoarce în “la belle époque” de început de secol trecut unde, în acompaniamentul muzicii de cameră, va fi evocat un timp deplin pentru cultura și dezvoltarea societății românești.
Casa Olănescu, situată în Bulevardul Dacia 77, sediul Institutului Francez din București, a fost achiziționată în 1936 de statul francez, la cererea unui grup de diplomați români și francezi, pentru a înființa un Institut de Studii Superioare, a devenit Biblioteca Franceză (cu Roland Barthes bibliotecar în anii 50) și, mai tirziu, Institutul Francez din București. Construită în 1912 de familia Olănescu, sub îndrumarea arhitectului de origine germană, Oskar Maugsch, casa reflectă principalele tendințe în arhitectură la începutul secolului trecut în România. Este un amestec de elemente neoromânești cu cele caracteristice ecletismului francez, în linia Art Nouveau manifestată în special în decorațiunile interioare, foarte bine conservate, care dau farmec interiorului Institutului Francez.
Teatrul Municipal “Maior Gheorge Pastia” din Focșani a fost construit în aceeași perioadă, la inițiativa maiorului în rezervă Gheorghe Pastia, care a donat suma necesară construirii teatrului și care, apoi, și-a lăsat prin testament întreaga avere pentru acoperirea cheltuielilor de întreținere. Inaugurat în 1913, teatrul “Maior Gheorge Pastia” reflectă cu acuratețe perioada Art Nouveau și este opera arhitecților Constantin Ciogolea și Simion Vasilescu, desemnați câștigători în urma unui concurs de proiecte.
În acest an, în care celebrăm Centenarul Marii Uniri, cred că este bine să rememorăm exemplele remarcabile pe care ni le-au oferit înaintașii noștri și să le urmăm exemplul. Totodată, să nu uităm că 2018 este Anul Patrimoniului Cultural European și să facem eforturi de a ne replasa în contextul european în care România se situa la începutul secolului trecut prin educație, legături diplomatice și producții artistice. Ne bucurăm că vom puncta această aniversare printr-un concert la Institutul Francez, una dintre puținele constante culturale, pe care le-a avut țara noastră în secolul zbuciumat pe care l-a traversat, declară Răzvan Popovici, inițiatorul SoNoRo Conac și directorul Festivalului de Muzică de Cameră SoNoRo.
Ediția de anul acesta SoNoRo Conac a purtat numele “Rapsodie în piatră” și a fost un omagiu adus varietății și complexității arhitecturale din întreg teritoriul țării noastre. Ultimele rapsodii în piatră din această toamnă întrunesc esența acestei celei de-a VI-a ediții SoNoRo Conac. Turneul a început în luna aprilie la Palatul Culturii “Teodor Costescu” din Drobeta-Turnu Severin, un edificiu construit datorită eforturilor fantastice și sacrificiilor pe care dl. Teodor Costescu le-a făcut pentru ca urbea lui să beneficieze de o instituție de cultură, și se va încheia la Teatrul Municipal “Maior Gheorghe Pastia”, construit tot printr-o finanțare privată, în același spirit al sprijinirii artei și al datoriei morale pe care cetățenii o aveau față de comunitate și dezvoltarea ei prin cultură.
În cadrul turneului a avut loc și lansarea în România a CD-ului “Rhapsodie Roumaine”, realizat pentru celebrarea Centenarului Marii Uniri. CD-ul cuprinde cele mai cunoscute compoziții create de George Enescu și Béla Bartók și a fost prezentat într-un turneu internațional, ce a început pe pe 27 ianuarie 2018, la Musikverein din Viena. Turneul “Rhapsodie Roumaine” va continua în Japonia, Franța și Olanda, în cadrul programului de celebrare a Centenarului României (1918 – 2018) și a Primului Război Mondial.
Turneul SoNoRo Conac “Rapsodii în piatră” și CD-ul „Rhapsodie Roumaine” sunt susținute de BRD– Groupe Société Générale, partener SoNoRo Conac încă de la lansarea în 2013 a turneului de concerte de muzică de cameră, menite să aducă muzica clasică în spațiile pentru care a fost creată.
Programul concertelor:
Reinhold Glière (1875 – 1956) – Piese pentru violă și violoncel
Eugène Ysaÿe (1858 – 1931) – Sonate opus posthum pentru vioara solo
Edward Elgar (1857 – 1934) – Salut d‘amour pentru violă și harpă
Camille Saint-Säens (1835 – 1921) – Fantezie pentru vioară și harpă
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Trio de coarde în sol major, op. 9/1.
Artiști:
Philippe Graffin, vioară
Răzvan Popovici, viola
Răzvan Suma, violoncel
Miruna Nagy, harpă.
Accesul la concertele SoNoRo Conac este gratuit și se face pe bază de invitație sau rezervare, în limita locurilor disponibile, la mihaela.taut@sonoro.ro sau 0741.190.470.
După fiecare concert, publicul este așteptat la un cocktail oferit de Illy și crama Avincis.
Pentru mai multe informații și programul complet: www.conac.sonoro.ro.
SoNoRo Conac este un proiect derulat sub Înaltul Patronaj al Președenției României.