Piața auto europeană încă se luptă cu impactul pandemiei Covid-19 și un semn de recuperare este așteptat în a doua jumătate a acestui an, când consumatorii ar putea începe să cheltuiască economiile făcute în timpul pandemiei, reiese din raportul “Autofacts” realizat de PwC și Strategy&, departamentul de strategie globală din rețeaua PwC. În primul trimestru din acest an, vânzările auto europene au scăzut cu 25,5%, față de perioada pre pandemică (2019).
”Anul 2020 a fost foarte dificil pentru industria auto. Producătorii nu s-au mai confruntat cu o criză atât de puternică din 2009 și, fără îndoială, amploarea scăderilor cauzate de restricții va avea ecouri și în anii următori. În România, observăm o revenire a vânzărilor în acest an față de 2020, chiar dacă numărul vehiculelor noi, înmatriculate este departe de cel precriză. În primele cinci luni din 2021, vânzările de mașini noi erau cu 4% sub aceeași perioadă din 2020, din cauza evoluției an la an din ianuarie, respectiv a faptului că în prima lună a anului trecut nu se declanșase criza sanitară și vânzările erau mari. Vestea bună este că din februarie observăm o ușoară revigorare în 2021, cu vânzări mai mari în fiecare lună față de anul trecut”, explică Daniel Anghel, Partener, Lider industria auto, PwC România.
Pe lângă impactul restricțiilor și cererea scăzută, ”Autofacts” estimează că numărul în creștere al furnizorilor afectați de criza sanitară va reprezenta o provocare suplimentară pentru producătorii de automobile în acest an, în ciuda faptului că majoritatea pornesc de la o poziție financiară mai puternică decât înainte de criza din 2008.
Tranziția către mașinile electrice domină piața
În pofida scăderii generale a pieței auto, vânzările de vehicule electrice și hibride s-au dublat în primele trei luni ale anului, comparativ cu perioada similară din 2020, producătorii auto începând astfel să culeagă roadele investițiilor uriașe realizate în acest domeniu.
Astfel, în Europa au fost vândute 892.000 de vehicule electrice și hibride în primul trimestru, dublu față de aceeași perioadă din 2020. Cele mai mari vânzări s-au înregistrat în cazul vehiculelor hibride care s-au dublat, urmate de cele electrice cu baterie (BEV), + 59%, și cele plug-in hibrid (PHEV) +160%.
Primele cinci piețe din Europa (Franța, Germania, Italia, Spania și Marea Britanie) au înregistrat cea mai rapidă creștere, de 111,4%, în primul trimestru din 2021 față de aceeași perioadă din 2020. Cota totală de piață a vehiculelor electrice pe aceste piețe se situează la 34,6%.
”Preferința pentru mașini electrice și hibride prinde tot mai mult teren și în România, fiind vândute de două ori mai multe astfel de vehicule în primul trimestru din 2021 decât în aceeași perioadă a anului trecut”, spune Daniel Anghel.
În timp ce vânzările auto din Europa au fost afectate puternic de restricțiile impuse de guverne, în China sau America vânzările s-au redus doar cu 3,2% și, respectiv, 2,9%.
La nivel global, estimările ”Autofacts” arată o recuperare de 7,3% a vânzărilor auto, luând în calcul restricțiile care încă se mențin în unele state. Totuși, în cazul în care un nou val de îmbolnăviri va întrerupe din nou producția auto, PwC prognozează că avansul va fi de numai 3,7%. Scenariul cel mai optimist ia în calcul o creștere a pieței auto globale de 18% dacă vor fi relaxate restricțiile, iar consumatorii vor începe să cumpere mașini noi.