Conform planificării iniţiale, Alexandre de Juniac, Preşedinte şi Director General Air France, a prezentat Comitetului Central şi cadrelor executive Air France proiectul operaţional strategic al companiei în cadrul raportului de progres al planului Transform 2015. Acest proiect vizează recâştigarea competitivităţii şi repoziţionarea produsului şi serviciilor pentru client la cel mai înalt nivel mondial.
Air France a ales să îşi menţină în linii mari perimetrul său de activitate, ceea ce implică, dat fiind situaţia financiară a Companiei, o creştere cu 20% a productivităţii şi eficienţei economice. Obiectivul Air France constă în restabilirea profitabilităţii pentru a face posibilă o revenire la creştere.
Acest proiect face parte din planul de redresare Air France KLM, în cadrul căruia ambele linii aeriene implementează măsuri de transformare pentru a asigura revenirea la stabilitate a grupului.
Reunind munca a şapte grupuri de proiect, proiectul operaţional strategic Air France este împărţit în cinci domenii principale:
1 – Restructurarea segmentului de curse pe distanţe scurte şi medii
În vederea recâştigării competitivităţii, activitatea curselor pe distanţe mici şi medii ale Grupului AIR FRANCE, deficitară în acest moment, va fi restructurată în jurul a trei poli complementari: Air France, un hub regional francez şi Transavia France.
Cursele pe distanţe mici şi medii operate cu propriile aparate de către Air France vor cuprinde zboruri de legătură pentru zborurile lung-curier în hub-ul Paris-Charles de Gaulle, rutele cu un număr mare de clienţi care călătoresc în scopuri de afaceri în Franţa şi Europa, precum şi zborurile de la bazele din Marsilia, Toulouse şi Nisa.
Polul regional francez va include liniile aeriene Regional, Britair şi Airlinair. Aceste linii aeriene vor opera zboruri către hub-ul Paris-Charles de Gaulle în numele Air France, precum şi zboruri directe cu plecare din Paris-Orly şi reţeaua internă, excluzând bazele regionale.
Polul „călătoriilor de plăcere”, format din Transavia France, va opera zboruri către destinaţii din Europa şi Bazinul Mediteranean, cu plecare din Paris-Orly şi din metropolele regionale (excluzând Marsilia, Nisa şi Toulouse). Până în 2015-16, Transavia France ar trebui să opereze 20-22 aeronave, faţă de 8 în prezent.
Aceste trei poluri vor permite Air France să scoată în evidenţă atuurile ofertei propuse (frecvenţe, program de fidelizare, reţea), să îşi optimizeze organizarea zborurilor sale „regionale” şi să utilizeze mai bine segmentul „călătoriilor de plăcere ” cu Transavia France.
Pentru creşterea productivităţii, Compania îşi va restructura reţeaua de zboruri pe distanţe scurte şi medii bazându-se pe principiile implementate în bazele sale din Marsilia, Toulouse şi Nisa. Timpul de utilizare al avioanelor va creşte cu mai mult de o oră pe zi şi echipajele vor trebui să crească timpul de zbor per rotaţie.
Astfel, oferind în continuare acelaşi număr de locuri-kilometri şi menţinând calitatea produsului său, Grupul Air France va putea să retragă 34 aeronave din flota de avioane destinate zborurilor pe distanţe scurte şi medii până în 2014 (excluzând Transavia France).
Air France va trebui de asemenea să îşi reînnoiască oferta pe toate segmentele. Serviciile oferite la Clasa Business vor fi reorganizate. La Clasa Economy, o ofertă mai bună şi mai ieftină va fi disponibilă pentru călătorii pentru care preţul constituie factorul principal, oferind în continuare un produs „all inclusive”. Air France va creşte de asemenea beneficiile Flying Blue pentru clienţii frecvenţi ai reţelei interne şi va oferi noi opţiuni de economisire pentru reţeaua sa europeană.
Air France îşi va clarifica de asemenea oferta, uniformizând numele produselor ce acoperă distanţe medii şi lungi: Business, Premium Eco şi Economy.
2- Redresarea şi repoziţionarea activităţii lung-curier
În ceea ce priveşte serviciile sale de zboruri pe distanţe lungi, Air France intenţionează să îşi redreseze reţeaua urmărind trei axe principale: ameliorarea eficienţei pentru a restabili o dinamică a creşterii, executarea contractelor de bază cu clienţii şi impunerea prin calitatea produselor şi serviciilor oferite.
Pentru restabilirea unei dinamici a creşterii şi consolidarea performanţei sale economice, Compania va lansa noi rute cu potenţial ridicat, lucru posibil datorită unor costuri mai reduse şi unei productivităţi mai mari a echipajelor aeriene. Air France va dezvolta rute profitabile în cursul iernii şi va avea posibilitatea de a-şi modifica rapid configuraţia cabinelor flotei sale de Boeing-uri 777. Rutele rămase fără nicio perspectivă de profitabilitate vor fi suspendate.
Air France intenţionează să îşi amelioreze produsele şi serviciile, pentru orice etapă a zborului, acordând o atenţie deosebită respectării punctualităţii, dezvoltând noi servicii şi bazându-se pe noile infrastructuri puse la dispoziţia sa la Paris-Charles de Gaulle în cadrul proiectului Hub 2012.
Air France vizează să poziţioneze la cel mai bun nivel mondial clasele sale La Première şi Business, regândind întreaga ofertă pentru acest segment. Aceasta implică un serviciu mai personalizat şi mai apropiat de client, servicii mai bune şi investiţii în noile cabine La Première şi Business ce vor echipa flota Boeing 777 şi Airbus A380, începând cu 2014. Modificările vor viza şi clasa Economy, care reprezintă rezervorul de creştere al Companiei, prin includerea unui nou sistem de divertisment la bord.
Toate aceste investiţii sunt bineînţeles condiţionate de succesul planului de economii.
3 – Optimizarea serviciilor din aeroporturi şi a eficienţei economice în escale
Pentru a facilita şi a ameliora parcursul clienţilor prin aeroporturi, Air France va intensifica utilizarea de noi tehnologii pentru a încuraja îmbarcarea autonomă şi pentru a fluidiza procedurile de predare a bagajelor.
În Paris-Charles de Gaulle, Compania va deschide în curând noi facilităţi şi servicii în terminalul 2E, inclusiv cel mai mare lounge Business din reţeaua sa. Zborurilor de dimineaţă le va fi alocată o plajă orară mai mare pentru un confort sporit şi servicii mai bune pentru pasageri (timp de aşteptare redus la punctele de control etc.).
Eficienţa economică în escale va fi de asemenea ameliorată prin reducerea achiziţiilor, simplificarea proceselor şi creşterea productivităţii.
4 – Accelerarea transformării transportului de mărfuri
Confruntându-se cu un mediu economic dificil, transportul de mărfuri va continua şi va accelera eforturile iniţiate cu trei ani în urmă în vederea reducerii costurilor şi a ameliorării performanţei economice, în special prin implementarea unei noi politici comerciale, amplificând productivitatea echipelor comerciale şi reducând flota de aeronave destinate exclusiv transportului de bunuri de la 5 la 4 aeronave. Integrarea completă între Air France Cargo şi KLM Cargo şi Martinair va fi finalizată şi vor fi urmărite noi sinergii cu bazele provinciale şi internaţionale.
Aceste elemente vor permite transportului de mărfuri să contribuie în mod pozitiv la activitatea reprezentată de zborurile pe distanţe lungi.
5 – Dezvoltarea unor segmente suport pentru mentenanţă şi optimizarea mentenanţei aeronavelor
Activitatea de mentenanţă vizează să ajungă unul dintre cei doi actori globali majori ai segmentelor „Motoare şi Echipamente”, prin dezvoltarea acestei activităţi cu potenţial de creştere ridicată, ameliorarea eficienţei economice şi creşterea veniturilor generate de contractele cu linii aeriene terţe.
Performanţa segmentului de „Întreţinere aeronave” va fi optimizată pentru restabilirea competitivităţii cu privire la piaţă: activitatea hangarelor va fi restructurată, cheltuielile şi metodele de exploatare vor fi optimizate pentru a contribui mai mult la performanţa globală a Companiei.
Condiţii pentru succesul Transform 2015
Pentru a reuşi transformarea în profunzime , Air France a întreprins renovarea organizaţiei pentru a o face mai simplă, mai reactivă şi orientată complet către client. De exemplu, noi resurse vor fi mobilizate pentru ca serviciile mobile şi vânzările on-line să se afle în centrul relaţiei comerciale, cu un obiectiv vizat de 3-3,5 miliarde Euro din vânzări online în 2015, în comparaţie cu 2 miliarde în 2011.
Pentru o creştere a productivităţii cu 20% prin dialogul social, la sfârşitul lunii martie, au fost iniţiate negocieri cu sindicatele personalului de la sol, personalului tehnic şi personalului navigant comercial. Scopul acestor negocieri constă în implementarea unor măsuri structurale permanente în cadrul contractelor colective de muncă pentru a însoţi planul industrial şi strategic şi a limita evoluţiile masei salariale.
Air France s-a angajat să abordeze aceste subiecte în mod transparent şi urmăreşte să semneze noile contracte la sfârşitul lunii iunie.
Pe baza acestui proiect strategic şi în cadrul unor noi prevederi contractuale corporative în curs de negociere, a fost confirmat faptul că Air France se confruntă cu un exces de personal. Numărul actual de angajaţi în exces va fi indicat în a doua jumătate a lunii iunie, în funcţie de rezultatul discuţiilor şi deciziile privind planul Transform 2015. Discuţiile privind măsurile adoptate pentru rezolvarea problemei legate de personalul în exces vor începe la data respectivă. Evitarea concedierilor continuă să fie un obiectiv.
„Air France dispune acum de un proiect industrial şi strategic adaptat. Obiectivele sunt ambiţioase dar fezabile. Condiţiile de succes sunt clare: Air France are nevoie de o reorganizare şi de o creştere a productivităţii cu 20%. Pentru a realiza acest lucru, am subliniat importanţa dialogului social. Sunt încrezător în angajamentul angajaţilor noştri de a ne atinge obiectivul: replasarea Air France pe calea creşterii de profit, optimizarea serviciului cu clienţii şi consolidarea viitorului său într-un context de concurenţă internaţională foarte puternică”, a declarat Preşedintele şi Directorul General Air France, Alexandre de Juniac.