CBRE, lider global pe piața de servicii comerciale și investiții în real estate, anunță că stocul total de spații moderne de retail din România a ajuns la 4,11 milioane mp, în primul trimestru din 2023. Conform celui mai recent raport “Romania Retail Market Snapshot”, volumul total de spații moderne de retail a crescut cu 22.000 mp, în primele trei luni ale anului, după o investiție de 9 milioane de euro în două parcuri de retail.
Cu toate că parcurile de retail atrag un volum tot mai mare de investiții, mall-urile continuă să dețină supremația. În prezent, piața este configurată în proporție de 62% din centre comerciale precum mall-uri, și doar 38% parcuri de retail.
„Cererea pentru spații de retail continuă să crească, astfel încât se dezvoltă noi proiecte. Vedem însă o reconfigurare a pieței și o reorientare a dezvoltatorilor către proiecte de retail de dimensiuni mai mici, care s-au dovedit a fi de succes din două puncte de vedere: investițiile în orașele mici și medii pe partea de retail este profitabilă având în vedere lipsa concurenței și creșterea puterii de cumpărare și în același timp valoarea investiției este cu mult mai mică decât cea într-un mall. Ne așteptăm ca avansul stocului total de spații moderne să fie unul considerabil în acest an, fiind așteptată finalizarea mai multor centre importante”, a declarat Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Aproximativ 300 milioane euro au fost investiți în construcția de noi spații moderne, destinate shopping-ului, mall-uri sau parcuri de retail, de la începutul anului 2022 și până în primul trimestru al anului 2023. În plus, perspectivele investitorilor sunt pozitive, în condițiile în care nivelul randamentelor a urcat cu 0,25%, în primul trimestru al anului, față de aceeași perioadă din 2022, până la 7,5%.
În același timp, valoarea chiriei pentru centrele comerciale și pentru locațiile de pe principalele artere comerciale ale orașelor s-a situat la o medie similară cu cea din primul trimestru al anului trecut, cu 75 euro/mp/lună, respectiv 50 euro/mp/lună în cazul celei de a doua categorii.
Ce urmează pentru piața de retail
Un volum de 320.000 mp de spații de retail este așteptat să fie livrat până la finalul anului, atât în principalele centre regionale, cât și în orașe secundare. Dintre acestea, nu mai puțin de 74% dintre suprafețele aflate în construcție sunt parcuri de retail, în timp ce doar 26% sunt destinate marilor centre comerciale.
Industria fashion continuă să reprezinte, alături de sectorul de food, principalul motor de dezvoltare al spațiilor de retail, cei mai activi chiriași fiind din aceste sectoare. Datele CBRE arată însă că în timp ce zonele de restaurante din incinta marilor centre comerciale se adaptează la noile cerințe ale consumatorilor și devin mai eficiente, în parcurile de retail zonele de food devin principalul punct de atracție.
„Pe măsură ce spațiile de retail se dezvoltă, vedem și o îmbunătățire în ceea ce privește experiența oferită consumatorilor. Zonele de restaurante sunt regândite, astfel încât să ofere clienților mai multe facilități de relaxare și petrecere a timpului liber într-un mediu cât mai plăcut. În același timp, brandurile acordă o importanță mult mai mare sustenabilității, iar criteriile ESG, dar și partea de e-commerce sunt mult mai prezente în strategiile și planurile companiilor”, adaugă, Carmen Ravon, Head of Retail Occupier CEE, CBRE.
Retailerii continuă să investească în extinderea business-urilor, iar eficientizarea spațiilor comerciale, îndeplinirea criteriilor ESG, care au un impact din ce în ce mai mare asupra întregii activități a business-urilor, dar și adaptarea la e-commerce, devin nelipsite din strategiile companiilor de scalare.
Raportul se găsește aici: https://www.cbre.ro/en/research-and-reports/Romania-Retail-Market-Snapshot-Q1-2023