● Patru echipaje MINI au încheiat Raliul Dakar 2018 ● Przygonski şi Colsoul au ocupat locul al şaselea în etapă şi s-au clasat în Top 5 al ierarhiei generale ● Boris Garafulic şi Filipe Palmeiro au urcat pe poziţia a 13-a ●
Bucureşti/München. Dakar 2018 s-a încheiat şi, conform unora din competitorii MINI, a 40-a ediţie a celei mai faimoase curse din lume a fost cel mai dur Dakar pe care l-au experimentat. Ultimele două săptămâni, încheiate cu o etapă a 14-a, scurtă, în oraşul argentinian Cordoba, a ridicat numeroase provocări piloţilor şi navigatorilor, astfel că, dintre cele 92 de echipaje care au luat startul la clasa auto, doar 43 au ajuns la finalul Dakarului. Patru dintre cele şapte echipaje MINI înscrise s-au numărat printre cele 43 de maşini care au încheiat cu succese ceea ce este, fără îndoială, cel mai dificil raliu din lume.
Cea mai importantă realizare a fost cea a tandemului format din Jakub “Kuba” Przygonski (Polonia) şi Tom Colsoul (Belgia), care a obţinut locul al cincilea în clasamentul general, la comenzile MINI John Cooper Works Rally (#312). Experienţa anterioară a lui Przygonski în Dakar şi ghinioanele cu care s-au confruntat alte echipaje MINI la ediţia din acest an a competiţiei au făcut ca polonezul să aibă o abordare precaută a traseului, evoluţia constantă ducându-l spre partea superioară a clasamentului. Strategia lui a dat rezultate, astfel că a fost primul MINI ajuns la sosire în Dakar 2018.
Evoluţia foarte bună din etapa a 13-a a făcut ca Boris Garafulic (Chile) şi navigatorul Filipe Palmeiro (Portugalia) – echipajul #317 MINI John Cooper Works Rally – să se claseze pe poziţia a şaptea, astfel că cei doi au urcat trei locuri în clasamentul general, pe locul al 13-lea. Ultima probă specială a raliului, având o lungime de 120 de kilometri, a fost încheiată pe locul al 12-lea, astfel că echipajul Garafulic-Palmeiro a ocupat poziţia a 13-a în ierarhia finală a competiţiei.
Pentru Mikko Hirvonen (Finlanda) şi navigatorul Andreas Schulz (Germania), aflaţi în MINI John Cooper Works Buggy (#305), ultimele două zile au fost distractive, chiar dacă rezultatul final nu fost cel pe care îl sperau. Poziţia a 15-a în ultima etapă i-a dus la finalul raliului pe locul al 19-lea, dar, prin aceasta, ei sunt primul echipaj din istorie care încheie cursa în noul MINI JCW Buggy, care şi-a făcut debutul în acest an. Hirvonen a fost încântat de performanţele acestui buggy şi crede că maşina este un contracandidat serios pentru ediţiile viitoare ale Dakarului.
Atât în etapa finală, cât şi în clasamentul raliului, imediat în urma lui Hirvonen s-a clasat echipajul argentinian Orlando Terranova – Bernardo Graue, aflat în cockpitul MINI John Cooper Works Rally (#307). Graţie locului al 16-lea din ultima etapă a competiţiei, cei doi au reuşit să-şi păstreze poziţia în Top 20 final. Nu a fost rezultatul pe care şi l-a propus pilotul local Terranova, dar el s-a concentrat pe analizarea datelor din cursă pentru a înţelege cum îşi poate îmbunătăţi performanţele în viitoarele participări în Dakar.
Echipajele MINI, alături de ceilalţi sportivi, au urcat podiumul de sosire al celei de-a 40-a ediţii, apoi au participat la petrecerea aniversară, la care au asistat mii de spectatori.
Declaraţii ale Familiei MINI: finale
Sebastian Mackensen, vicepreşedinte executiv MINI: “Felicitări câştigătorului din acest an al Dakarului, Carlos Sainz! Felicitări merită şi Kuba Przygonski şi Tom Colsoul pentru locul al cincilea obţinut cu MINI John Cooper Works Rally. Suntem fericiţi pentru echipă şi suntem mândri de performanţă. Ştiam cât de dificil este să ajungem pe podiumului de la Cordoba cu unul dintre modelele MINI John Cooper Works. În ciuda abandonurilor timpurii şi a decepţiilor din această ediţie extrem de dificilă a Dakarului, echipa X-raid condusă de Sven Quandt a demonstrat un moral bun, spirit de luptă şi de echipă specifice MINI, refuzând să fie descurajată chiar şi când s-a confruntat cu incidente de cursă ciudate. Toţi cei care au ajuns la linia de sosire a Dakarului merită tot respectul. Privim cu încredere spre următorul Dakar – vom participa şi în 2019 la această provocare supremă din lumea raliurilor!”
Sven Quandt, directorul echipei X-raid: “A fost un Dakar cu sentimente mixte; din punct de vedere al pilotajului, cred că, din păcate, au fost câteva erori care ne-au tras înapoi, dar, în plan tehnic, am fost impresionanţi. Noul MINI John Cooper Works Buggy a fost de-a dreptul impresionant şi a rezistat fără nici o problemă. Din perspectiva performanţelor, este clar că aceasta este arma potrivită pentru viitor – şi MINI John Cooper Works Rally a fost în formă şi, până când Nani a părăsit competiţia din cauza impactului asupra maşinii, ne aflam într-o poziţie bună. Din punct de vedere al siguranţei, maşinile au fost incredibile; ai fi putut face orice rostogolire şi nimeni nu ar fi avut de suferit. Chiar dacă maşina a fost mai grea cu 20-40 de kilograme, nu a contat pentru că am avut modele foarte sigure, iar acest lucru este cel mai important în Dakar. Kuba a reuşit o performanţă incredibilă – constanţă în pilotaj pe tot parcursul competiţiei. Locul al cincilea este un rezultat incredibil pentru el. A stat în siajul liderilor pe parcursul raliului, s-a apropiat tot mai mult de locurile fruntaşe şi nimeni nu l-a observat. El şi Tom nu au făcut erori – aşa trebuie să evoluezi în Dakar.”
Jakub Przygonski: “Ne bucurăm că am ajuns la final. A fost o cursă dificilă, deloc simplă. Toţi cei dinaintea noastră sunt foarte experimentaţi în Dakar, deci suntem într-o companie bună. Sunt unul dintre cei mai tineri din Top 10, aşa că trebuie să mai acumulăm experienţă, apoi vom fi şi rapizi. A fost o cursă bună pentru mine şi Tom, conexiunea din cockpit dintre noi a fost foarte bună, iar maşina a fost excelentă. Categoric, a fost mai bună decât anul trecut, mai uşoară, cu suspensie şi pneuri mai bune. Nu am avut nici o problemă, maşina a fost mai rapidă şi totul a funcţionat bine pentru noi.”
Orlando Terranova: “Pentru întreaga echipă au fost două săptămâni grele. Anul acesta nu am avut nici o etapă fără griji, cu probleme diferite de navigaţie sau erori – singurul lucru bun a fost că am putut forţa în unele etape şi că am simţit că maşina era rapidă şi aveam ritmul necesar. Pentru mine nu a fost un Dakar bun, dar trebuie să analizăm situaţia şi să îmbunătăţim ce se poate. Maşina este fantastică; reacţia motorului şi noul pachet de suspensie şi pneuri sunt foarte bune.”
Mikko Hirvonen: “A fost o aventură extraordinară, chiar dacă nu am obţinut rezultatul dorit. Fără îndoială, a fost cel mai dificil Dakar la care am participat, chiar dacă nu am o experienţă foarte bogată. A fost aşa cum mi-am imaginat mereu şi au fost două săptămâni grele, dar fantastice. Este păcat că nu am obţinut un rezultat bun pentru că mecanicii şi întreaga echipă au lucrat din greu înainte de Crăciun pentru ca totul să fie pregătit. Şi totuşi cred că putem fi mulţumiţi de maşină, care a fost foarte rapidă pe alocuri, în ciuda faptului că rezultatele din etape nu au arătat adevăratul potenţial din cauza unor erori. Cred că putem fi mândri de tot ce a făcut echipa în ultimele şase luni – acest Dakar a fost greu pentru toată lumea.”
Raliul Dakar 2018: clasarea finală a echipajelor MINI
Loc | Pilot | Navigator | # | MINI | Echipă | Timp |
5 | Jakub Przygonski (Polonia) | Tom Colsoul (Belgia) | 312 | MINI John Cooper Works Rally | Orlen Team | +2h45:24 |
13 | Boris Garafulic (Chile) | Filipe Palmeiro (Portugalia) | 317 | MINI John Cooper Works Rally | X-raid Team | +12h49:42 |
19 | Mikko Hirvonen (Finlanda) | Andreas Schulz (Germania) | 305 | MINI John Cooper Works Buggy | X-raid Team | +16h20:28 |
20 | Orlando Terranova (Argentina) | Bernardo Graue (Argentina) | 307 | MINI John Cooper Works Rally | X-raid Team | +18h54:01 |